تحصیل در مون پولیه

مون پولیه

تحصیل در مون پولیه برای کسانی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند یک گزینه عالی محسوب می شود. مونپولیه یکی از شهرهای دانشجویی فرانسه است و بر اساس آمارها در این شهر تقریباً از هر 4 نفر یک نفر دانشجو است. بر این اساس تحصیل در این شهر مزایای فراوانی برای دانشجویان دارد.

معرفی شهر مون پولیه

مون‌پلیه یا مونپولیه (Montpellier) مرکز استان هرو (Hérault) در ناحیه لانگ دوک -روسیون (Languedoc-Roussillon) در جنوب فرانسه واقع است. این شهر بین شهرهای نیم (Nîmes) و بزیه (Béziers) قرار دارد.

این شهر در ۱۰ کیلومتری دریای مدیترانه قرار دارد. فاصله این شهر تا نیم ۵۴ کیلومتر، مارسی ۱۶۸کیلومتر، تولوز ۲۴۸ کیلومتر، لیون ۳۰۵ کیلومتر و پاریس ۷۵۰ کیلومتر است.

مونپولیه شهری آرام با نانوایی های مشهور و معماری شگفت انگیز است. این شهر جمعیتی رو به رشد دارد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۲۰ نسبت به قبل از آن حدود ۱.۳۲ درصد افزایش داشته است. جمعیت فعلی این شهر در سال 2021 در حدود 426 هزار نفر است.

تابستان‌های مون پلیه بسیار کوتاه و خشک است و آسمان در این فصل نسبتاً صاف و بدون ابر است. زمستان‌های این شهر نیز بلند، بادخیز و نیمه‌ابری است. همچنین دمای هوا در مون پلیه از ۲ درجه سانتی‌گراد تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد در طول سال متغیر است. دمای هوا در این شهر به ندرت به زیر صفر می رسد.

هزینه های زندگی در این شهر نسبت به پاریس بسیار ارزان تر است. سیستم حمل و نقل این شهر ارزان است و امکان گردش در شهر به وسیله دوچرخه وجود دارد. بنابراین دانشجویان این شهر به اتومبیل نیاز چندانی ندارند.

تحصیل در مون پولیه

در این شهر ۶۰۰۰۰ دانشجو، ۳ دانشگاه، ۵ مدرسه عالی مهندسی و ده‌ها پژوهشکده وجود دارد.

دانشگاه مونپلیه Université de Montpellier یکی از قدیمی ترین دانشگاه‌های کشور فرانسه است.

این دانشگاه از سال ۱۲۸۹ میلادی تا سال ۱۹۷۰ میلادی با عنوان دانشگاه مونپولیه فعالیت می‌کرد. پس از آن به سه دانشگاه تقسیم شد اما در سال ٢٠١۵ دو دانشگاه (مون پلیه 1 و 2) با هم تلفیق شدند و به عنوان دانشگاهی واحد به فعالیت ادامه دادند. دانشگاه مونپلیه از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان و از معتبرترین دانشگاه‌های اروپا به شمار می‌رود. سه بخش این دانشگاه عبارتند از:

  • دانشگاه مون پلیه ۱ که بیشتر در زمینه‌های حقوق، پزشکی، داروسازی و اقتصاد شناخته شده‌است.
  • دانشگاه مون پلیه ۲ که به دانشگاه علوم (Fac de Science) معروف است در زمینه‌های علوم و مهندسی (شیمی، فیزیک، بیولوژی، الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و …) فعال ‌است.
  • مونپولیه ۳ یا دانشگاه پل والری Université Paul Valéry که به دانشکده زبان (Fac de Lettres) نیز معروف است بیشتر در زمینه زبان و ادبیات و علوم انسانی و هنر فعال ‌است. دانشگاه پل والری اکنون به عنوان واحدی مستقل فعالیت می کند.
مونپولیه
تحصیل در مون پولیه – پذیرش تحصیلی فرانسه

جاذبه های شهر مونپولیه

میدان Comédie

میدان «کمدی» (Comédie) مرکز مونپولیه است و به ایستگاه اصلی قطار نیز بسیار نزدیک است. سالن بزرگ اپرای این شهر در کنار همین میدان قرار دارد. همچنین مراکز خرید، فروشگاه و کافه و رستوران های فراوانی نیز در اطراف این میدان وجود دارد.

کلیسای جامع سن پیر

کلیسای جامع «سن پیر» (St Pierre) مهم‌ترین بنای گوتیکی این شهر است. این بنا در قرن 13 ساخته شده اما در قرن 16 میلادی عنوان کلیسای جامع را دریافت کرده است. این کلیسای هزینه ورودی ندارد و پنجره‌های رنگی‌، ارگ چوبی مطلا و محراب آن بسیار تماشایی است.

میدان سلطنتی پرو

محوطه «پرو» (Peyrou) که به میدان سلطنتی پرو نیز شناخته می‌شود، از طاق پیروزی با شکوه آغاز شده و تا «شتو دو» (Château d’eau) امتداد می‌یابد. طراحی این ناحیه به عهده فردی به نام «اِتین ژیرال» (Étienne Giral) و پسرش بود. البته ساختمانِ با ظاهر قلعه مانند و ستون‌های کورَنتی که بالای حوض رومانیتک قرار دارند، اثر «آنری پیتو» (Henri Pitot) هستند. در پشت محلاینجا بازدیدکنندگان می‌توانند قنات‌های رومی مونپولیه را تماشا کنند.

موزه Fabre

موزه «فابر» (Fabre) مهم‌ترین موزه این شهر است. بازدید از موزه در روزهای یکشنبه اول هر ماه رایگان است. همچنین دانشجویان برای ورود به این موزه تخفیف های ویژه ای دارند.

کاخ فلوژرگ Flaugergues

در اطراف این شهر کاخ های کوچک زیادی قرار دارد که محل زندگی اشراف بوده است. کاخ «فلوژرگ» (Flaugergues) یکی از آن‌هاست. گفته می‌شود که این عمارت یکی از اصیل‌ترین نمونه‌های شهر به شمار می‌رود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن یا دانشگاه صنعتی درسدن با بیش از ۳۷ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایالت زاکسن و یکی از…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالرنو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالرنو

دانشگاه سالرنو UNISA یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست. پیشینه ایجاد این دانشگاه به قرن هشتم میلادی باز می…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالنتو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالنتو

دانشگاه سالنتو یک دانشگاه دولتی در شهر لچه ایتالیاست. این دانشگاه که تا پیش از این به عنوان دانشگاه لچه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question