معرفی شهرهای دانشجویی ایتالیا: شهر تورین

شهر تورین

شهر تورین به لحاظ جمعیتی چهارمین و به لحاظ اقتصادی سومین شهر مهم ایتالیاست. این شهر در شمال غربی ایتالیا و مرکز استان پیه مونته است. شهر تورین نخستین پایتخت ایتالیا در فاصله سال های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ بود.

بر خلاف بسیاری از شهر های ایتالیا که هویت آثار تاریخی‌شان مربوط به دوران قرون وسطی است، آثار این شهر مربوط به قرن های 17 و 18 و به سبک باروک است.

این شهر در محل برخورد شهر دو رود پو و دورا ریپاریا واقع شده است. همچنین رودهای استورا دی لنزو (stura di lanzo) و سنگونه (sagone) نیز در این شهر جریان دارند. به همین جهت، شهر تورین به «شهر چهار رودخانه» نیز شهرت دارد.

این شهر در دامنه غربی کوه‌های آلپ واقع شده است. به طور کلی اقلیم شهر تورین مدیترانه‌ای است و بر خلاف بخش‌های جنوبی این کشور بارش برف و باران در این شهر بیشتر است. جمعیت این شهر بیش از 180 هزار نفر است.

شهر تورین قطب صنعت اتومبیل سازی ایتالیاست. وجود کارخانجات عظیم اتومبیل فیات، ایویکو ، کوماو، آلفا رومئو، لانچیا، افپیتی و … این شهر رابه کانون صنعتی بزرگی تبدیل کرده است.

این شهر خاستگاه دو تیم فوتبال معروف ایتالیا یعنی یوونتوس و اف ث تورینو است. همچنین ورزشهای زمستانی و به ویژه اسکی در این شهر رونق زیادی دارد. المپیک زمستانی ۲۰۰۶ نیز در این شهر برگزار شد.

تورین

تاریخچه

تائورینی ها یک قوم سلتو-لیگوری باستانی آلپ بودند که در منطقه تورین امروزی زندگی می کردند. در سال 218 قبل از میلاد، هانیبال به این شهر حمله کرد. شهر اصلی تائورینی (Taurasia) پس از یک محاصره سه روزه توسط نیروهای هانیبال تصرف شد.

اعتقاد بر این است که پس از نابودی شهر تائورینی ها سال ها بعد و در سال 28 قبل از میلاد رومی ها شهر جولیا آگوستا تائورینوروم (تورین امروزی) را تأسیس کردند. این شهر در آن زمان حدود 5000 نفر جمعیت داشت که همگی در داخل دیوارهای بلند شهر زندگی می کردند.

پس از سقوط امپراتوری روم غربی، این شهر، همراه با بقیه شبه جزیره ایتالیا، توسط هرولی ها و استروگوت ها فتح شد، اما توسط رومیان بازپس گرفته شد. با این حال این شهر دوباره توسط لومباردها فتح شد.

امانوئل فیلیبر در سال 1563 شهر تورین را به پایتخت دوک نشین ساووی تبدیل کرد. در سال 1706، در جریان نبرد تورین، فرانسوی ها بدون فتح شهر به مدت 117 روز آن را محاصره کردند. با معاهده اوترخت، دوک ساووی سیسیل را تصاحب کرد، او برای به دست آوردن ساردینیا و بخشی از دوک نشین سابق میلان معامله کرد و به عنوان پادشاه قدرت را در دست گرفت. بنابراین تورین پایتخت یک پادشاهی اروپایی شد.

استان پیه مونته در سال 1802 به امپراتوری فرانسه ضمیمه شد. بنابراین این شهر تا زمان سقوط ناپلئون در سال 1814 جزئی از فرانسه بود. در دهه‌های بعد، پادشاهی پیه مونته ساردینیا مبارزه را برای اتحاد ایتالیا رهبری کرد. در سال 1861 تا سال 1865  شهر تورین پایتخت پادشاهی متحد ایتالیا بود. در سال 1865 پایتخت به فلورانس و سپس در سال 1870 به رم منتقل شد.

دانشگاه های شهر تورین

دانشگاه تورین

این دانشگاه یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های اروپا است و همچنان نقش مهمی در پژوهش و آموزش ایتالیا دارد. این دانشگاه همواره میان 5 دانشگاه برتر ایتالیا جای داشته است. بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS، این دانشگاه در جایگاه ۵۴۱ تا ۵۵۰ جهان جای دارد.

این دانشگاه داری ۶ دانشکده است که عبارتند از:

  • کشاورزی و دامپزشکی
  • مهندسی و اقتصاد
  • پزشکی
  • علوم طبیعی
  • حقوق، سیاست، علوم اجتماعی و اقتصادی
  • علوم انسانی

دانشگاه پلی تکنیک تورین

این دانشگاه در سال ۱۸۵۹ میلادی تأسیس شده و یکی از کهن‌ترین دانشگاه‌های فنی ایتالیا و از بهترین دانشگاه‌های جهان در زمینه معماری و مهندسی است.

دانشگاه پلی تکنیک تورین دارای ۱۱ دپارتمان آموزشی هست از جمله: معماری و طراحی، مهندسی کامپیوتر، انرژی، الکترونیک و ارتباطات از راه دور، مهندسی زیرساخت، مهندسی محیط‌زیست و مهندسی چشم‌انداز، مدیریت و مهندسی تولید، هوا فضا و مهندسی مکانیک، علوم و فناوری کاربردی، مهندسی ساختمان، ژئوتکنیک و مهندسی سازه، علوم ریاضیات، مطالعات و برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای.

این دانشگاه با بیش 7000 شرکت ایتالیایی و بین المللی قرارداد همکاری دارد. بر اساس رتبه‌بندی QS در سال ۲۰۲۰ دانشگاه پلی تکنیک تورین در جایگاه ۳۴۸ جهانی قرار دارد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن یا دانشگاه صنعتی درسدن با بیش از ۳۷ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایالت زاکسن و یکی از…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالرنو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالرنو

دانشگاه سالرنو UNISA یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست. پیشینه ایجاد این دانشگاه به قرن هشتم میلادی باز می…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالنتو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالنتو

دانشگاه سالنتو یک دانشگاه دولتی در شهر لچه ایتالیاست. این دانشگاه که تا پیش از این به عنوان دانشگاه لچه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question