کلید موفقیت در آیلتس

موفقیت در آیلتس

آزمون آیلتس IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System یکی از معتبرترین آزمون های سنجش زبان انگلیسی شناخته می شود که موفقیت در آیلتس به راحتی بدست نخواهد آمد. 

آزمون آیلتس توسط شورای فرهنگی بریتانیا، مرکز آیلتس استرالیا و دانشگاه کمبریج انگلستان برگزار می شود. افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان را دارند، لازم است مدرک آزمون آیلتس را کسب نمایند.

اگر شما هم قصد دارید در آزمون IELTS شرکت کنید لازم است با نکات کلیدی و استراتژی های موفقیت در آزمون آیلتس آشنا شوید تا بتوانید بالاترین نمره در این آزمون را کسب نمایید.

در مقاله پیش رو این نکات را به شما عزیزان معرفی می کنیم. برای اجتناب از اشتباهات در آزمون آیلتس باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد.

 کلید موفقیت در آیلتس

یک هدف واقع بینانه مشخص کنید

 برای موفقیت در آزمون آیلتس و کسب بالاترین نمره باید واقع بین باشید. اگر هدف تان تسلط به زبان انگلیسی است، موفقیت در آیلتس فقط با تمرین زیاد به دست می آید.

هم چنین قبل از این که برای خود هدفی تعیین کنید، لازم است با نحوه محاسبه نمره آزمون و حداقل و حداکثر نمره قبولی در دانشگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

یک برنامه مطالعاتی داشته باشید

برای مطالعه آزمون آیلتس برنامه ریزی کنید و به آن پایبند باشید. ساعاتی را برای تقویت مهارت زبان انگلیسی در هر چهار بخش آزمون اختصاص دهید. بر روی نقاط ضعف خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

حداقل یک روز در هفته را به استراحت اختصاص دهید و آزمون را به طور کامل فراموش کنید. راز موفقیت در آیلتس این است که به آرامی، پیوسته و منظم به سمت هدف خود حرکت کنید. از هر فرصتی برای گوش دادن به زبان انگلیسی استفاده کنید.

برنامه‌ ها و فیلم‌ های تلویزیونی را تماشا کنید، به برنامه‌ های رادیویی انگلیسی زبان گوش دهید، روزانه حداقل یک متن یا مقاله را به زبان انگلیسی بخوانید، روزنامه ها، مجلات و رمان های نوشته شده به زبان انگلیسی را بخوانید و زمانی را برای نوشتن متون انگلیسی اختصاص دهید.

6 تا 8 هفته پیش از تاریخ آزمون مطالعه را شروع کنید

هنگامی که احساس کردید مهارت و دانش زبان انگلیسی شما به اندازه ای پیشرفت کرده است که می خواهید در آیلتس شرکت کنید برای روز آزمون ثبت نام کنید. اما مطمئن شوید که حداقل 6 هفته برای مطالعه آزمون آیلتس فرصت دارید.

اگر احساس آمادگی نمی کنید، بهتر است شرکت در آزمون آیلتس را به زمان مناسب تری موکول کنید و در این بین بر روی تقویت مهارت های خود تمرکز داشته باشید.

نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید بر روی چه چیزی تمرکز کنید

آزمون آیلتس شامل بخش های درک مطلب reading، نوشتاری writing، گفتاری speaking و شنیداری listening است. نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید تا تصمیم بگیرید زمان خود را به چه مواردی اختصاص دهید.

برای مثال اگر در خواندن و نوشتن زبان انگلیسی عالی هستید اما در مکالمات مشکل دارید، ممکن است بخواهید زمان بیشتری را به مطالعه برای بخش شنیداری و گفتاری امتحان اختصاص دهید.

اگر احساس می کنید که در تمام زمینه های آزمون به یک اندازه مهارت دارید، می توانید زمان مطالعه خود را به طور مساوی تقسیم کنید.

موفقیت در آیلتس

از منابع آزمون آیلتس استفاده کنید

بسیاری از راهنماها و منابع مطالعاتی رایگان در دسترس هستند که می توانید از آن ها برای موفقیت در آیلتس استفاده کنید.

یا می توانید کتاب ها و منابع مورد نظرتان را از کتابخانه یا فردی که پیش از این در آزمون های زبان شرکت کرده است قرض بگیرید.

هم چنین می توانید منابع مورد نظر خود را به صورت اینترنتی خریداری نمایید. استفاده از منابع آزمون آیلتس شانس شما را در موفقیت در این آزمون و کسب بهترین نمره افزایش خواهد داد.

برخی از بهترین منابع آیلتس شامل موارد زیر است: 

  • Top Tips for IELTS Academic
  • Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2
  • How To Prepare for IELTS

در دوره های آموزشی زبان آیلتس شرکت کنید

اگر موفقیت و کسب بالاترین نمره در آزمون آیلتس هدف شماست، پیشنهاد می کنیم از ثبت نام در دوره های آموزشی غافل نشوید.

در این کلاس های آموزشی می توانید با نکات و روش های صحیح مطالعه و هم چنین با مهم ترین سؤالات آزمون آشنا شوید. برخی از دوره های آموزشی به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت آنلاین برگزار می شوند.

شما می توانید با توجه به نیاز خود مناسب ترین دوره را انتخاب نمایید. همچنین می توانید از کانال های آموزش زبان آیلتس در یوتیوب یا فیس بوک استفاده کنید.

اگر به دوره آمادگی آزمون آیلتس دسترسی ندارید، می توانید در دوره های آموزش زبان انگلیسی شرکت کنید. برای کلاس های آموزش زبان انگلیسی هم می توانید از دوره های حضوری و یا آنلاین کمک بگیرید.

مهارت speaking خود را تا حد امکان تقویت کنید

بخش speaking آیلتس فقط 11 تا 14 دقیقه طول می کشد اما شما تمام مدت با ممتحن صحبت خواهید کرد.

در این بخش از آزمون، ممتحن ابتدا سؤالات کلی در مورد خودتان می پرسد و شما باید پاسخ دهید. سپس ممتحن کارتی با یک سؤال در مورد یک موضوع خاص به شما می دهد.

شما 2 دقیقه فرصت دارید تا آنچه را که می خواهید بگویید آماده کنید سپس باید 1 تا 2 دقیقه در مورد آن موضوع صحبت کنید. در نهایت ممتحن با پرسیدن چند سؤال دیگر مکالمه را ادامه خواهد داد.

کلید موفقیت در آیلتس در این بخش این است که مهارت speaking خود را تقویت کنید. می توانید از این روش ها کمک بگیرید:

  • صحبت کردن به زبان انگلیسی با سایر افراد 
  • پیوستن به یک گروه یا تالارهای گفت و گو 
  • استفاده از یک برنامه انگلیسی زبان

 از افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند بخواهید که برای تمرین بیشتر، با شما فقط به زبان انگلیسی صحبت کند.

برای مثال اگر دوست یا یکی از اعضای خانواده تان به زبان انگلیسی مسلط است از آن ها بخواهید که در هنگام شام، صحبت تلفن یا در مکالمات روزانه با شما انگلیسی صحبت کنند.

موفقیت در آیلتس

برای بخش شنیداری (listening) آزمون به زبان انگلیسی گوش دهید 

بخش شنیداری آیلتس حدود 30 دقیقه و شامل 4 فایل صوتی است. 2 فایل صوتی شامل 2 مونولوگ و 2 فایل دیگر 2 مکالمه خواهد بود. برای بهبود مهارت شنیداری خود، هر روز به فایل های انگلیسی گوش دهید.

می توانید از این روش ها کمک بگیرید: 

  • گوش دادن به پادکست ها، موسیقی و نمایش های رادیویی انگلیسی
  • تماشای ویدیوها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی یوتیوب به زبان انگلیسی
  • مکالمه با افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند.

برای بهبود مهارت درک مطلب (reading) مطالب انگلیسی بخوانید 

بخش reading آزمون آیلتس 60 دقیقه و دارای 40 سؤال است. سؤالات مطرح شده آزمون آیلتس در بخش ریدینگ شامل موضوعات عمومی و روزمره مانند محیط کار، رویدادهای اجتماعی یا سؤالات فرهنگی خواهد بود.

برای تقویت مهارت reading لازم است بخشی از زمان خود را به مطالعه متون انگلیسی اختصاص دهید. می توانید از این منابع کمک بگیرید: 

  • رمان و داستان کوتاه
  • کتاب های درسی
  • مجلات
  • روزنامه ها
  • وبلاگ ها
  • وب سایت ها
  • پست های شبکه های اجتماعی 

به زبان انگلیسی بنویسید تا مهارت خود را برای بخش نوشتن آزمون تقویت کنید

 بخش writing آیلتس 60 دقیقه است و فقط 2 سؤال دارد و شما باید دیدگاه و نظرات خود را در رابطه با هر سؤال به طور جداگانه بنویسید. شما می توانید از منابع زیر برای تقویت مهارت نوشتن خود استفاده کنید: 

  • ایمیل ها
  • نامه ها
  • مقالات
  • یادداشت
  • پست های شبکه های اجتماعی
  • پیام های متنی

نکته: سعی کنید هنگام استفاده از منابع ذکر شده، متن مورد نظر خود را به زبان انگلیسی بنویسید.

از نمونه سؤالات آزمون آیلتس استفاده کنید

اگر می خواهید با فرمت آزمون آیلتس و سؤالات آن آشنا شوید، می توانید از نمونه سؤالات آیلتس کمک بگیرید.

برخی از نمونه سؤالات به صورت رایگان در دسترس شما هستند و برخی دیگر را می توانید به صورت آنلاین خریداری کنید.

هم چنین برخی از کتاب ها و منابع آموزش زبان آیلتس دارای تست های تمرینی و نمونه سؤالات بسیاری است که در صورت تمایل می توانید از آن ها استفاده کنید. 

نمونه سوالات آزمون آیلتس

دایره لغات خود را بهبود بخشید

کلمات و اصطلاحات پرکاربرد در آزمون آیلتس را در یک دفترچه یادداشت کنید و روزانه زمان کافی برای به خاطر سپاری آن ها اختصاص دهید.

هم چنین در صورتی که واژگان جدیدی می شنوید آن را نیز در دفترچه وارد نمایید. اگر می خواهید دایره لغات خود را گسترش دهید بر روی معانی، کاربرد و مترادف های واژگان هم تمرکز داشته باشید.

در آزمون های آزمایشی شرکت کنید

شما می توانید در آزمون های آزمایشی آیلتس شرکت کنید تا از این طریق با نمونه سؤالات و مدیریت زمان در روز آزمون آشنا شوید.

آزمون های آزمایشی بهترین روش برای آمادگی آزمون اصلی زبان آیلتس است به این خاطر که تمام استانداردهای آزمون اصلی را دارد و آن روز را برای متقاضیان شبیه سازی می کند.

بنابراین شما می توانید پیش از این که در آزمون اصلی ielts شرکت کنید از این طریق توانایی های خود را محک بزنید.

از آنجا که آزمون اصلی آیلتس ® بسیار گران قیمت است توصیه ما این است که قبل از شرکت در آزمون اصلی حتماً چند بار در آزمون آزمایشی آیلتس ®شرکت کنید.

اساتید آنلاین به عنوان مرجع برگزاری آزمون های آزمایشی با هزینه ای بسیار اندک آزمون هایی را کاملاً مشابه با آزمون اصلی برگزار می کند.

این آزمون به دو شکل آکادمیک و جنرال طراحی شده است و متقاضیان می توانند با توجه به نیاز خود در یکی یا هر دوی این آزمون ها شرکت کنند.

شما می تونید بارها در آزمون شبیه سازی IELTS ® یا آزمون آزمایشی آیلتس شرکت کنید و شرایط واقعی آزمون را تجربه کنید و با تجربه شرایط آزمون با هزینه ای بسیار کمتر از آزمون اصلی خود را محک بزنید.

مزیت های منحصر به فرد آزمون آزمایشی آیلتس ® اساتیدآنلاین

  • مصححین با تجربه زیرنظر مستقیم دکتر محمدحسین رحمانی
  • کارنامه تحلیل عملکرد در ۴ بخش آزمون
  • به روزترین سیستم آزمون در ایران
  • دسترسی آنلاین به آزمون از هرکجای دنیا 
  • دسترسی به آزمون در هر زمان
  • امکان تجربه شرایط فیزیکی آزمون حضوری
  • هزینه بسیار پایین تر از آزمون اصلی
  • آشنایی دقیق با قالب سؤالات و نحوه تصحیح آزمون 
  • پشتیبانی فنی حتی در روزهای تعطیل

سرعت خود را افزایش دهید

در آزمون آیلتس زمان دشمن شماست، پس باید زمانبندی آزمون آیلتس را جدی بگیرید. 

داوطلبانی که در آزمون شرکت کرده اند و آن‌ طور که انتظار داشتند عملکرد خوبی نداشته اند، اغلب شکایت می‌ کنند که نتوانستند همه سؤالات را در بخش Listening به دلیل سرعت بالای فایل صوتی پاسخ دهند یا در بخش درک مطلب آزمون آیلتس وقت آن ها تمام شده است.

به یاد داشته باشید مدت زمان آزمون آیلتس به گونه ای است که باید آن را به خوبی مدیریت کنید تا بتوانید حداکثر استفاده را ببرید.

آزمون آیلتس بسیاری از مهارت های شما از جمله گوش دادن، خواندن، نوشتن، صحبت کردن و فکر کردن به زبان انگلیسی را ارزیابی می کند. 

حتی داوطلبانی که به زبان انگلیسی تسلط بالایی دارند هم ممکن است نتوانند به تمام سؤالات بخش Listening Test پاسخ دهند.

با این وجود مطمئناً کارهای زیادی وجود دارد که می‌ توانید پیش از آزمون یا در روز امتحان انجام دهید تا بتوانید از حداکثر زمان خود استفاده کنید و شانس موفقیت خود را افزایش دهید. وضعیت زیر را در نظر بگیرید:

اگرچه یک ماشین مسابقه نمی تواند سریعتر از حداکثر سرعت خود حرکت کند اما در صورتی که یک راننده خبره پشت فرمان باشد، می توان مسابقه را برنده شد و حداکثر سرعت آن را برای مدت طولانی تری حفظ کرد. 

در نهایت برای موفقیت در آیلتس لازم است تا حد امکان سرعت جمله خوانی خود را افزایش دهید.

هر چه سریعتر و دقیق تر بخوانید می توانید به سؤالات بیشتری پاسخ دهید. تمامی سؤالات، دستورالعمل ها و مثال ها باید سریع خوانده و به خوبی درک شوند تا زمان بیشتری برای یافتن پاسخ داشته باشید.

از اپیلیکیشن ها و برنامه های آمادگی آزمون آیلتس استفاده کنید

چندین برنامه و اپیلیکیشن های آموزش زبان آیلتس وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای بهبود مهارت زبان خود استفاده کنید. برخی از بهترین برنامه های آموزشی شامل موارد زیر است: 

  • IELTS Word Power: با کمک این برنامه دایره لغات خود را با بیش از 100 سؤال از دسته بندی های مختلف افزایش دهید.
  •  IELTS Word Ready: این برنامه با استفاده از آموزش واژگان و لغات انگلیسی به شما کمک می کند برای آزمون آیلتس آماده شوید.
  • IELTS Prep App: از این برنامه می توانید برای تست های تمرینی رایگان و نمونه سؤالات آیلتس استفاده کنید.

گام هایی برای موفقیت در  آیلتس

مرکز آزمون را حدود 1 هفته قبل از آزمون بررسی کنید

برای این که مطمئن شوید در روز آزمون به موقع در حوزه مورد نظر حاضر می شوید، ایده خوبی است که یک هفته یا چند روز پیش از آزمون به مرکز مورد نظر مراجعه کنید.

به این ترتیب، نحوه رسیدن به حوزه آزمون و مسیرهای آن را بررسی می کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید یک مسیر جایگزین را شناسایی کنید تا در صورتی که روز آزمون مسیر اصلی مسدود شد از مسیر جایگزین استفاده کنید.

از شرایط و ضوابط آزمون آیلتس مطلع شوید

هنگام ثبت نام آیلتس اطلاعات مربوط به آزمون و مرکز برگزاری آزمون در اختیار شما قرار می گیرد.

این اطلاعات را پیش از روز آزمون به دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی باید به همراه داشته باشید و چه ضوابطی و شرایطی را لازم است رعایت کنید.

برای مثال، ممکن است از شما بخواهند 30 دقیقه پیش از شروع امتحان در محل حاضر شوید یا کارت دانشجویی خود را به همراه داشته باشید.

خواب کافی داشته باشید

استراحت به شما کمک می کند در طول آزمون تمرکز و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. بنابراین سعی کنید شب قبل از آزمون زودتر به رختخواب بروید و حداقل 8 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشید.

از بیدار ماندن یا مطالعه در شب آزمون خودداری کنید. شما اطلاعاتی که در آخرین لحظه سعی می کنید یاد بگیرید را حفظ نخواهید کرد بلکه تنها استرس و نگرانی خود را افزایش می دهید. شما زمان کافی برای مطالعه آزمون آیلتس داشته اید بنابراین ساعات پایانی را به استراحت اختصاص دهید.

روز آزمون صبحانه کامل و مغذی بخورید

 گرسنه بودن حواس شما را پرت می کند و تمرکزتان را برهم می زند. صبح روز آزمون صبحانه کامل و مغذی بخورید تا انرژی کافی برای پاسخ گویی سؤالات داشته باشید. اگر بعد از ظهر یا عصر در آزمون شرکت می کنید، قبل از رفتن به آزمون، ناهار یا میان وعده مناسبی داشته باشید.

دستگاه تلفن همراه خود را خاموش کنید

پیش از ورود به محل آزمون مطمئن شوید که تلفن همراه خود را خاموش کرده اید. استفاده از تلفن همراه در طول آزمون مجاز نیست و در صورت انجام این کار ممکن است به تقلب متهم شوید. احتیاط کنید و گوشی خود را در طول آزمون بیرون نیاورید.

برخی از مراکز برگزاری آزمون تلفن همراه را از متقاضیان دریافت می کنند. در این صورت لازم است با آن ها همکاری کنید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگر چه استرس و اضطراب در طول آزمون طبیعی است اما اجازه ندهید که اضطراب بر شما غالب شود. اگر متوجه شدید که عصبی هستید یا اضطراب دارید، چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق بکشید.

قانون طلایی آیلتس را بدانید

قانون طلایی این است که “همیشه به میمون دقیقا همان چیزی را که می خواهد بدهید. “ اگر میمونی موز می خواهد باید به او موز بدهید نه سیب.

به عبارت دیگر، پاسخ شما به یک سؤال باید دقیقاً همان چیزی باشد که از شما خواسته شده است. ممکن است فکر کنید که این توصیه آنقدر ساده است که ارزش یادآوری ندارد.

بدیهی به نظر می رسد که باید آنچه را که آزمون از شما می خواهد انجام دهید و پاسخ هایی را که آزمون از شما می خواهد ارائه دهید.

با این حال، یکی از دلایل اصلی که داوطلبان آن طور که انتظار دارند در آزمون نمره خوبی کسب نمی کنند به کار نبستن قانون طلایی است. 

سؤالات را با دقت بخوانید و اطلاعاتی که آزمون از شما می خواهد را بررسی کنید: آیا پاسخ یک روش حمل و نقل است؟… یک شخص؟… جایی؟… یک عدد؟ آیا باید یک جمله را کامل کنید؟

اگر چنین است بنابراین پاسخ‌ های شما باید از نظر گرامری در آن جمله صحیح باشد. آیا باید پاسخی را با حداکثر تعداد کلمات ارائه دهید؟

در این صورت، پاسخ شما نباید بیش از آن تعداد کلمات باشد. همیشه بدانید که چه نوع اطلاعاتی را باید بدهید و چه کاری باید انجام دهید.

دستورالعمل ها را با دقت بخوانید

داوطلبانی که دستورالعمل ها را با دقت نمی خوانند یا به آن ها گوش نمی دهند ممکن است فکر کنند که با این کار در زمان صرفه جویی خواهند کرد اما دستورالعمل ها حاوی اطلاعات مهمی هستند که برای پاسخ صحیح باید در نظر گرفته شوند.

ستورالعمل ها ممکن است حاوی اطلاعاتی در مورد موضوع متن باشد که به پیش بینی آنچه ممکن است بشنوید یا بخوانید کمک کند.

دستورالعمل ها به شما می گویند که چه کاری باید انجام دهید. خواندن سریع و دقیق دستورالعمل ها مهم است. پس این مورد را جدی بگیرید.

نکات مهم در آزمون آیلتس بسیار هستند که می توانند موفقیت در آیلتس را افزایش دهند و شما را به نمره دلخواهتان برسانند. 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question