تقویت واژگان تافل: راهنمایی برای گسترش مهارت های زبان انگلیسی شما

تقویت واژگان تافل

یکی از مهم ترین مهارت های قبولی در آزمون تافل، داشتن گنجینه واژگان غنی است. به همین دلیل یکی از مهمترین دغدغه های زبان آموزان تقویت دایره لغات برای آزمون تافل است. اگر چه استراتژی های متفاوتی برای رسیدن به این هدف ارائه شده است، اما بهتر است بدانید که یادگیری واژگان بیشتر، علی رغم اهمیتی که دارد، آن قدرها که به نظر می‌ آید پیچیده و سخت نیست. شما می توانید با روش هایی کارآمد، اما ساده یادگیری واژگان جدید را به یک فعالیت روتین و لذت بخش تبدیل کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش های تقویت واژگان تافل بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

موضوعات مورد علاقه تان را در اولویت قرار دهید

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت واژگان تافل این است که به صورت فعالانه درگیر زبان انگلیسی باشید. برای رسیدن به این منظور چه راهی بهتر از این که مطالعه موثر خود را به موضوعاتی معطوف کنید که برایتان جذاب هستند. وقتی آنچه را که به آن علاقه دارید می خوانید، تماشا می کنید و گوش می دهید به مرور متوجه خواهید شد که سطح زبان انگلیسی شما چقدر تغییر کرده است، بدون اینکه فشار و تنشی را نسبت به این موضوع احساس کنید. 

به صورت مداوم بنویسید

نوشتن مداوم نه فقط برای تقویت مهارت رایتینگ، بلکه برای بهبود همه مهارت های زبانی شما موثر است. نوشتن روزانه چند کلمه در دفترچه تمرین، آوردن جملاتی ساده در دفترچه خاطرات یا پیدا کردن مترادف ها، کمک می کند که در مدت زمان بسیار کوتاهی دایره لغات خود را برای امتحان تافل تقویت کنید.

شاید در ابتدا که نوشتن به زبان انگلیسی را شروع می کنید، برایتان سخت باشد که یک متن خوب، منسجم و قابل فهم بنویسید اما بعد از مدتی متوجه خواهید شد کلماتی که به کار می برید سطح بالاتری پیدا کرده اند یا می توانید به راحتی از ساختارهای جمله پیچیده تری استفاده کنید. 

از کاربرد آموخته هایتان نترسید

یکی از فعال ترین شیوه های تقویت دایره لغات برای تافل، به کار بردن آن چیزهایی که یاد گرفته اید، است. زمانی که یک کلمه جدید را می ‌آموزید، تمام تلاش خود را روی آن بگذارید که آن واژه جدید را در گفتار روزمره خود به کار ببرید. این کار به شما کمک می کند بفهمید آیا آن کلمه، در کل متن به خوبی جا افتاده است؟ این کلمه چه نقشی در جمله دارد؟ آیا صفت، اسم، فعل یا قید است؟ 

شناسایی هم خانواده ها، مترادف ها و متضادها نیز در کاربرد کلمات جدید بسیار موثر خواهد بود. این کار به شما کمک می‌کند که یک واژه به خوبی در ذهنتان حک شود. همچنین این کار باعث می شود که به مرور اعتماد به نفس بیشتری در کاربرد زبان پیدا کنید.

تقویت واژگان تافل

مطالعه مستمر داشته باشید

یادگیری زبان بدون داشتن یک برنامه منظم ممکن نیست. نیازی نیست برای دستیابی به این هدف متن های پیچیده سنگین و تخصصی را انتخاب کنید. خواندن کتاب های ساده، مجلات مربوط به موضوع روز، پادکست‌ها و تماشای برنامه های تلویزیونی گوش شما را به واژگان جدید عادت خواهد داد. همچنین این کار کمک می‌کند که به دور از کمال گرایی دریابید که می توانید متن های غیر فارسی را حتی زمانی که ۱۰۰ درصد آن را متوجه نمی شوید هم به خوبی بفهمید. 

از کنار کلمات سخت و جدید به راحتی نگذرید 

اگرچه گفته شد که متن های مختلف را بدون اینکه دغدغه ای برای یادگیری صد در صد کلمات آن ها داشته باشید بخوانید، بنویسید و درک کنید؛ اما یادداشت کردن واژگانی که برای شما ناآشنا هستند یک قدم مهم برای تقویت واژگان تافل محسوب می شود.

هر از گاهی پیش می آید کلمات جدیدی را ببینید که به طور مکرر در متن های مختلف به کار می روند، اما معنای آن ها برای شما آشنا نیست. نوشتن این کلمات و پیدا کردن هم خانواده ها و متضادهای آن ها باعث می‌ شود که به خوبی در خاطرات بصری شما ثبت شوند.

در ذهن خود ترجمه نکنید

یکی از اشتباهات یادگیری زبان انگلیسی این است که با خواندن هر کلمه، فوراً آن را به زبان مادری خود ترجمه کنید. بسیاری از کلمات معنای مشابه و دقیق فارسی ندارد. بهتر است به جای ترجمه کردن مداوم، مترادف ها یا جملاتی را بنویسید که بار معنایی آن کلمه را برایتان آشکار می کند. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که می توانید بدون ترجمه مستقیم کلمات و جملات، حتی به زبان انگلیسی فکر می کنید.

از برنامه ها و ابزارهای مرور استفاده کنید 

در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارند که کمک می کنند با یک سیستم متناوب، آموخته های خود را مرور کنید. اپلیکیشن ها، فلش کارت ها، تست زدن و تکنیک های مختلفی ابداع شده اند که منجر می شوند با تکرار مداوم، هر آنچه را که یاد گرفته اید، در ذهن خود حک کنید. 

به بستر استفاده از کلمات توجه کنید

بسیاری از افراد به صورت روزانه به حفظ لغات انگلیسی می پردازند. بدون اینکه متوجه باشند یادگیری کلمات جدا از متن و زمینه آن، در دراز مدت کاربردی نخواهد بود. فهم کلمات در یک متن بزرگ تر باعث می شود که علاوه بر معنای آن کلمه، شبکه لغات در ارتباط با آن را نیز یاد بگیرید. برای این کار می توانید از کتاب های داستانی، رمان، مجلات، اخبار، شعرها، داستان ها و ضرب المثل ها استفاده کنید. 

تصویرسازی کنید

تصویرسازی باعث می شود که از هر واژه یک خاطره خاص در ذهن شما ثبت شود. بنابراین زمانی که با آن کلمه در آزمون تافل مواجه می‌شوید، یادآوری آن خاطره کمک می‌کند که سریع تر معنای آن را نیز به یاد بیاورید. تصویرسازی در حال حاضر یکی از مهم ترین و سریعترین روش های یادگیری لغات محسوب می شود که به صورت گسترده مورد استفاده زبان آموزان سراسر جهان قرار می گیرد. 

تقویت واژگان تافل

فیلم و سریال زبان اصلی تماشا کنید

فراموش نکنید که تماشای فیلم و سریال انگلیسی زمانی به تقویت واژگان شما منجر خواهد شد که بدون زیر نویس این کار را انجام دهید. در اغلب این برنامه ها، متن ها، دیالوگ ها و سناریوها به گونه ای نوشته شده اند که فهم آن ها چندان مشکل نیست.

 با این حال اگر پس از تماشای یک برنامه تلویزیونی احساس کردید که معنای کلمات را نفهمیده اید یا حتی آن ها را درست نشنیده اید، توصیه می شود که هر قسمت را یک یا دو بار دیگر نیز تماشا کنید. می توانید در یکی از دفعات باز بینی خود، این کار را با زیرنویس انگلیسی انجام دهید تا با مقایسه آن چیزی که شنیده اید و آن چیزی که از زیرنویس می خوانید، نقص های شنیداری خود را نیز برطرف کنید. همچنین تماشای فیلم و سریال به شما کمک می‌کند که با لهجه های مختلف نیز آشنا شوید.

کلمات را دسته بندی کنید

جهت تقویت دایره لغات برای امتحان تافل، دسته بندی کلمات کمک می کند که شبکه واژگان مرتبط با آن ها را نیز شناسایی کنید و یاد بگیرید. مغز شما این گونه کار می‌کند که افکارتان را حول دسته های مختلف سازماندهی می کند. بنابراین تهیه فهرستی از دسته بندی های خاص کمک می کند که در مدت کمتری دایره واژگان مربوط به آن گروه را بیاموزید. مثلاً تقسیم بندی کردن واژگان به گروه های مربوط به تحصیلات، شغل ها، روابط خانوادگی، دین، سیاست، محیط زیست، سلامتی، غذا، فرهنگ و… به شما کمک می کند که به شکلی عمیق تر کلمات را به ذهن خود بسپارید. 

قدم به قدم جلو بروید 

با داشتن یک برنامه ریزی مناسب می ‌توانید هر هفته یا هر ماه، سطح واژگان و جمله بندی های خود را به شکل قابل توجهی بهبود بخشید. تقویت زبان برای تافل مستلزم این است که با لحاظ کردن تقسیم ‌بندی‌ های موضوعی، در برنامه ریزی خود بتوانید به دور از خستگی و بی انگیزه شدن، بحث های جدیدی را یاد بگیرید.

 نسبت به پیشرفت خود واقع بین باشید. در حال حاضر کتاب ها و دفترچه های مختلفی وجود دارد که متناسب با سطح های مختلف، برای برنامه‌ ریزی زبان طراحی شده اند. استفاده از یک دفترچه برنامه ریزی به شما کمک می کند که برای رسیدن به هر یک از اهداف خود، قدم به قدم جلو بروید. 

 مهارت های مورد نیاز آزمون را هم زمان تقویت کنید 

زمانی که پس از خواندن یک محتوای آموزشی معنی واژه ای را یاد گرفتید، بهتر است با کاربرد آن در فرآیند مکالمه، مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید. همچنین می توانید با گوش دادن به فایل های صوتی مربوط به همان واژه تلفظ ها و لهجه های مختلف را نیز یاد بگیرید. همچنین نوشتن درباره کلمه جدیدی که یاد گرفته اید، کمک می کند که به سطح بالاتری از یادگیری دست پیدا کنید. 

معنی کلمات را حدس بزنید

تلاش برای حدس زدن معنای هر کلمه و رسیدن به یک تعریف از آن، یکی از مهمترین روش های تقویت واژگان تافل است. برای این کار می توانید به فرهنگ لغات مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که این فرهنگ لغت باید تک زبانه و انگلیسی باشد. تنها زمانی از فرهنگ لغات دوزبانه استفاده کنید که هیچ چاره دیگری نداشته باشید.

بعد از فهم معنای کلی کلمه ها می توانید تعریف خاص خود را برای آن ابداع کنید. به این صورت که با بازگو کردن آنچه که در فرهنگ لغات خوانده اید، به زبان خودتان به شکلی راحت تر آن را به ذهن بسپارید. برای استفاده از این تکنیک از داستان پردازی و تعاریف اغراق شده هراس نداشته باشید.

تقویت تافل

از برچسب های یادداشت استفاده کنید

در حال حاضر دفترچه های مختلفی وجود دارند که برای چسباندن یادداشت های شما به اطراف میز تحریر، در و دیوار یا حتی درب یخچال و آینه حمام طراحی شده اند. اگر با یادگیری کلمه ای مشکل دارید، می توانید آن را روی یکی از این ورق ها نوشته و جایی بچسبانید تا چند بار در روز چشمتان به آن بیفتد.

از یادآور های تلفن همراه استفاده کنید

اگر مرور مطالبی که خوانده اید برایتان مشکل است یا نمی توانید برنامه خود را به گونه ای طراحی کنید که به صورتی فعال آموخته های خود را مرور کنید، استفاده از زنگ هشدار و یادآورهای تلفن همراه به شما کمک می کند کلمه ای را که خوانده اید، چندین بار در روز یا هر بازه زمانی دیگری که مدنظرتان است، مرور کنید. این کار مانند استفاده از فلش کارت عمل می کند. با این تفاوت که زنگ هشدار گوشی شما در هر زمان و هر جایی که باشید در دسترس شما بوده و توجه تان را به سمت خود جلب خواهد کرد.

از اهمیت مکالمه غافل نشوید

شرکت در کلاس های زبان انگلیسی، استفاده از اپلیکیشن های مکالمه مانند دولینگو یا حتی شرکت در کلاس های آنلاین به شما این امکان را می دهد که بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری آنچه را که آموخته اید، به کار ببرید. 

خود را ارزیابی کنید 

یکی از بهترین راه ها برای تقویت واژگان تافل، ارزیابی کردن خود است. برای این کار کمک گرفتن از یک معلم خصوصی، سایر زبان آموزان یا درخواست از انگلیسی زبان ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

فراموش نکنید که کلید زبان آموزی آهسته و پیوسته پیش رفتن است. مطالعه منظم به مدت کوتاه در کنار ارزیابی از موقعیت تان، نتایج بسیار بهتری نسبت به راهکارهای شب امتحانی خواهد داشت.

آزمون آزمایشی تافل

یکی از بهترین راه های برای سنجش توانایی های شما در زمینه زبان انگلیسی شرکت در آزمون های آزمایشی است. 

مرکز آموزشی اساتید آنلاین، اولین برگزار کننده آزمون تافل آنلاین ®در ایران بر طبق آخرین تغییرات ETS ® و با سؤالات غیر TPO، تصمیم بر آن گرفته است تا سؤالات نرم افزار TPO را نیز بر روی سامانه خود بارگذاری نماید.

داوطلبان با ثبت نام در آزمون های TPO اساتید آنلاین به صورت کاملاً رایگان، امکان شرکت در آزمون های به روز TPO را به صورت آنلاین خواهند داشت.

علاوه بر آن امکان گزارش گیری آنی از نمره های مهارت Reading و Listening وجود خواهد داشت و برای دو مهارت Speaking و Writing امکان ثبت درخواست تصحیح، توسط مدرسین با سابقه کشوری وجود دارد.

می توانید همین حالا در آزمون آزمایشی تافل ®اساتیدآنلاین با سؤالات غیر TPO و به صورت Long format و طبق آخرین تغییرات ETS ® شرکت کنید.

® TPO TOEFL در وب سایت اساتیدآنلاین:

با توجه به حجم بسیار بالای نرم افزار TPO و سختی دانلود و پیچیدگی های نصب و استفاده از این نرم افزار، مرکز آموزشی اساتید آنلاین اقدام به شبیه سازی این آزمون به‌صورت TPO آنلاین و بدون نیاز به نصب و راه اندازی نموده است.

آزمون ® TPO TOEFL آنلاین به زودی بر روی وب سایت اساتیدآنلاین قرار خواهد گرفت. به وب سایت ما سر بزنید.

شما در حال حاضر می توانید برای آمادگی بیشتر به آزمون آنلاین آزمایشی تافل ® و دوره هیبریدی آنلاین گرامر تافل ® مراجعه نمایید.

تقویت کلمات تافل

سخن پایانی

تقویت دایره لغات برای آزمون تافل مستلزم مطالعه منظم، استفاده از راهکارهای خلاقانه و مرور یافته ها است. با این کار می توانید نمره خوبی در تافل کسب کنید. شما با یادگیری واژگان جدید می توانید ایده های خود را به اشتراک بگذارید، دیگران را درک کنید و منظور خود را به خوبی انتقال دهید. همچنین اگر برای بالا رفتن در مدارج آکادمیک و پیدا کردن شغل رویایی تان اهداف بلندپروازانه ای در سر می پرورانید، باید دایره لغات انگلیسی تان را بسیار تقویت کنید. فرآیند یادگیری کلمات جدید، یک روند چالش برانگیز است، اما با رعایت تکنیک های مناسب می توانید به آسانی به هدف خود دست یابید. 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
اعتبار مدرک آیلتس

اعتبار مدرک آیلتس در سال ۲۰۲۳

آزمون آیلتس IELTS یکی از معتبرترین آزمون های سنجش زبان انگلیسی است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question