موفقیت در آزمون EPT: غلبه بر ترس از امتحان

موفقیت در آزمون EPT: غلبه بر ترس از امتحان

آزمون EPT مخفف عبارت English Proficiency Test است و یکی از انواع آزمون های سنجش زبان انگلیسی و آزمون ملی است که توسط واحد علوم و تحقیقات به منظور ارزیابی مهارت زبان انگلیسی داوطلبان و متقاضیان آزمون دکترای دانشگاه آزاد اجرا می شود. در واقع مدرک آزمون EPT برای تمام داوطلبان و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند مهم و ضروری است. برای موفقیت در آزمون EPT در لازم است به فاکتورهای مهمی توجه داشته باشید برای مثال، منابع مناسب آزمون را خریداری کنید، در کلاس های آموزشی شرکت کنید برای آزمون برنامه مطالعاتی منظمی ترتیب دهید و از آزمون آزمایشی EPT استفاده نمایید. 

علاوه بر همه این ها لازم است از نظر جسمی و روحی نیز خود را برای آزمون آماده کنید. مطمئناً برای آزمون و موفقیت در آن استرس و نگرانی خواهید داشت که در صورتی که این نگرانی کنترل نشود می تواند بر آزمون شما تأثیر منفی داشته باشد اما چگونه ترس از امتحان را از بین ببریم؟ به شما پیشنهاد می کنیم با این مقاله همراه باشید. در ادامه مطلب راهکارهای غلبه بر ترس از امتحان جهت موفقیت در آزمون ept را بیان می کنیم.

موفقیت در آزمون ept: غلبه بر ترس از امتحان

برنامه مطالعاتی دقیق و منظم داشته باشید

نکته مهمی که به شما کمک خواهد کرد اعتماد به نفس کافی برای شرکت در آزمون ای پی تی را داشته باشید این است که در رابطه با آزمون، نحوه سؤالات و منابع مورد نیاز اطلاعات کافی داشته باشید و در حد توان خود را برای روز آزمون آماده نمایید. پس مهم است که در کلاس حاضر شوید، تمرینات را به درستی انجام دهید و از راهنمایی های مشاور برای افزایش مهارت زبان خود استفاده کنید.

زمان مناسبی را برای مطالعه اختصاص دهید

اینکه تا شب پیش از آزمون به مطالعه دروس یا منابع بپردازید می تواند اضطراب شما را افزایش می دهد. شما زمان کافی برای پیدا کردن عبارات و واژگان جدید نخواهید داشت در نتیجه احساس خستگی می کنید و در این صورت در موقعیت بدی قرار خواهید گرفت.

به جای اینکه تا شب امتحان منتظر بمانید یا مطالعه خود را به شب امتحان موکول کنید، به محض مشخص شدن روز آزمون برنامه مطالعاتی خود را شروع کنید. به این شکل احساس آرامش بیشتری خواهید کرد زیرا زمان زیادی برای یادگیری مطالب دارید.

برای استفاده بیشتر از زمان مطالعه خود برنامه ای تنظیم کنید و به اندازه ای که احساس می کنید نیاز دارید زمان بگذارید. این زمان می تواند 20 دقیقه در روز یا 2 ساعت در روز باشد. اگر احساس کردید پس از چند روز مطالعه به زمان بیشتر یا کمتری نیاز دارید، می توانید برنامه را تغییر دهید. به این برنامه پایبند باشید تا هنگامی که زمان آزمون فرا می رسد، بدانید که تا حد امکان آماده شده اید.

هم چنین به خاطر داشته باشید که زمان مناسب مطالعه و یا شیوه یادگیری برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. بنابراین سعی کنید با توجه به مهارت و توانایی های خود برنامه مطالعاتی مناسبی اتخاذ کنید و به انجام آن پایبند باشید.

منابع، جزوه ها و نمونه سؤالات خود را مرتب و منظم نگه دارید

بی نظم بودن می تواند اضطراب شما را افزایش دهد زیرا نمی توانید آن یک صفحه از یادداشت هایی را که به دنبال آن هستید پیدا کنید پس به جای مطالعه، وقت خود را برای جستجوی آن از دست می دهید. برای جلوگیری از این مشکل، تمام جزوه ها و منابع مطالعاتی خود را مرتب و منظم نگه دارید به این ترتیب می توانید هر آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید و حداکثر زمان را برای مطالعه صرف کنید.

آزمون ept

در برنامه مطالعاتی خود به استراحت تان هم اهمیت دهید

 اگرچه باید به اندازه ای که نیاز دارید مطالعه کنید اما با زیاده روی در این کار اضطراب تان را افزایش می دهید. بنابراین یکی دیگر از راهکارهای غلبه بر ترس امتحان این است که حتماً وقفه هایی را در برنامه مطالعه خود لحاظ کنید. پس از هر یک یا دو ساعت مطالعه باید 10 دقیقه یا بیشتر استراحت داشته باشید.

هر فعالیتی که به شما آرامش می دهد و کمک خواهد کرد با انگیزه بیشتر به برنامه مطالعاتی خود بازگردید را انجام دهید. تلویزیون تماشا کنید، ورزش کنید، موسیقی گوش دهید، از اسپا یا ماساژ درمانی استفاده کنید، حرکات کششی انجام دهید، پیاده روی کنید و…

مثبت اندیش باشید

هنگامی که تحت استرس هستید به بدترین موقعیت فکر می کنید و نگران موقعیت هایی هستید که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد. برای مثال اینکه به هر دلیلی نتوانید در روز آزمون در محل مورد نظر حاضر شوید و یا اینکه نتوانید نمره قبولی را بدست آورید. این افکار می تواند به نگرانی ها و استرس شما دامن بزند و در نهایت باعث شود نتوانید در آزمون EPT موفق باشید.

به جای این افکار مخرب مثبت اندیش باشید و فکر کنید که اگر در دوره ای که برای آزمون آماده می شوید تمام تلاش خود را کرده باشید به احتمال زیاد در این آزمون موفق خواهید شد و در صورتی که به هر دلیلی در آزمون EPT موفق نبودید، این پایان زندگی نیست و می توانید مجدد با تلاش بیشتر و درس گرفتن از اشتباهات خود برای آزمون دوره بعد خود را آماده کنید.

به دنبال علائم فیزیکی اضطراب باشید

اضطراب فقط یک حس درونی یا حالت عاطفی نیست بلکه علائم فیزیکی ایجاد می کند که اگر با آن ها آشنا باشید بهتر می توانید اضطراب خود را مدیریت کنید. اگر هر یک از علائم زیر را هنگام مطالعه یا فکر کردن در مورد آزمون تجربه کردید، نشان می دهد شما مضطرب و نگران هستید بنابراین می توانید اقداماتی را برای کاهش علائم تان انجام دهید.

  • سردرد
  • خشک شدن دهان
  • تپش قلب
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • کاهش فشارخون یا سرگیجه
  • حالت تهوع، اسهال، نفخ و درد شکم

ورزش کنید

ورزش و فعالیت بدنی راه های بسیار خوبی برای کاهش اضطراب هستند. فعالیت بدنی باعث ترشح اندورفین می شود که باعث افزایش خلق و خوی مثبت در شما شده همچنین ذهن تان را برای مدت کوتاهی از امتحان و مطالعه منحرف می کند بنابراین ذهن شما فرصتی برای استراحت و شادابی خواهد داشت. شما می توانید هر فعالیت ورزشی که مایل به انجام آن هستید را در این لیست قرار دهید.

  • قدم زدن
  • تنیس
  • دوچرخه سواری
  • بدمینتون
  • یوگا
  • شنا

وعده های غذایی سالم و مناسب بخورید

 اغلب اوقات افرادی که از اضطراب رنج می برند در خوردن غذا مشکل دارند و وعده های غذایی خود را حذف می کنند اما این اشتباه است. گرسنگی می تواند اضطراب شما را افزایش دهد علاوه بر این به دلیل اینکه مواد مغذی به مغز و ذهن شما نمی رسد، نمی توانید برای یادگیری و مطالعه کردن تمرکز کافی داشته باشید بنابراین در نهایت در آزمون ept نمی توانید به موفقیت مورد نظر خود برسید.

مطمئن شوید که وعده های غذایی شما مغذی هستند. از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ ها استفاده کنید تا انرژی لازم برای آماده شدن آزمون و هم چنین انرژی برای شرکت در جلسه امتحان ای پی تی را داشته باشید. خوردن غذاها، خوراکی و نوشیدنی های شیرین را به حداقل برسانید. این ها نه تنها برای سلامتی شما مضر هستند بلکه با افزایش قند خون، نگرانی، استرس و اضطراب تان را افزایش می دهند.

غلبه بر ترس امتحان

خواب کافی داشته باشید

 کم خوابی یکی دیگر از دلایل اضطراب است. برنامه خواب تان را به شکلی تنظیم کنید که روزانه 8 ساعت خواب کافی داشته باشید. یکی از راهکارهایی که به ترس از آزمون کمک می کند این است که ذهن شما برای یادگیری موارد تازه به اندازه کافی استراحت کرده باشد.

مدیتیشن را امتحان کنید

مدیتیشن برای آرامش بدن و ذهن شما طراحی شده است بنابراین برای افرادی که از اضطراب رنج می برند گزینه ایده آل و عالی به شمار می آید. اگر برای آماده شدن آزمون ept مضطرب هستید برای مدتی مدیتیشن انجام دهید.

از افرادی که اضطراب ایجاد می کنند دوری کنید

 ممکن است دوستان یا هم کلاسی هایی داشته باشید که از اضطراب امتحان رنج می برند و همیشه ترس های خود را به زبان می آورند. این به این معنی نیست که نمی توانید با آن ها دوست باشید اما بهتر است زمانی که در حال مطالعه و آماده شدن برای آزمون هستید کمی از آن ها فاصله بگیرید. شما ممکن است تلاش خوبی برای مهار اضطراب خود انجام داده باشید اما افکار منفی آن ها بر شما غلبه کنند و شما را از هدف تان دور نمایند.

الگوهای فکری خود را تجزیه و تحلیل کنید

اغلب افراد هنگامی که به اضطراب دچار می شوند بر افکار بسیار منفی تمرکز می کنند. ممکن است با خود بگویید “من قطعاً در این آزمون مردود خواهم شد” یا “اگر در این آزمون رد شوم زندگی من به پایان رسیده است. “ این تله‌ های فکری نشانه ای از اضطراب هستند. اگر متوجه شدید که در مورد یک آزمون این گونه فکر می کنید، می توانید اقداماتی را برای رسیدگی و رفع آن افکار انجام دهید.

افکار غیر منطقی را جایگزین افکار منطقی کنید

 وقتی فکر منفی به ذهن تان خطور کرد مهم ترین کاری که باید انجام دهید این است که سریعاً آن فکر مخرب را متوقف کنید. با شکستن افکار منفی می توانید متوجه شوید که بیشتر آن ها غیر واقعی و غیر منطقی هستند سپس افکار مثبت بیشتری را جایگزین آن ها کنید.

به این بیندیشید که آیا این فکر منطقی است یا خیر به عنوان مثال، شما فکر می کنید “اگر من در این آزمون مردود شوم، زندگی من به پایان رسیده است. “ آیا این واقعاً درست است؟ هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که یک آزمایش منجر به پایان زندگی شما شود.

یا به عنوان مثال، شما متقاعد شده اید که فردا در آزمون ept مردود خواهید شد اما شما در آزمون های آزمایشی نمرات خوبی کسب کرده اید و در زبان هم به مهارت مناسبی دست یافته اید. این دیدگاه باعث می شود که ترس شما بعید به نظر برسد زیرا قبلاً ثابت کرده اید که در زبان انگلیسی خوب هستید.

در مورد خود از جملات مثبت استفاده کنید

هنگامی که افراد از اضطراب رنج می برند معمولاً از جملاتی منفی مانند “من ناتوان هستم” یا “من بی ارزش هستم” استفاده می کنند. این نوع افکار و بیان این جملات به راحتی می تواند باعث شود که اضطراب شما به افسردگی تبدیل شده و به سلامت روان شما آسیب زند. اگر می خواهید بر ترس آزمون ای پی تی غلبه کنید و آن را با موفقیت به سرانجام برسانید، دیدگاه تان را در مورد خود تغییر دهید.

همان طور که ترس های غیرمنطقی خود را با افکار منطقی جایگزین کردید، جملات منفی را با عبارات مثبت جایگزین کنید. به خود بگویید: من سخت کوش هستم، من سرسخت هستم، من می توانم این کار را انجام دهم یا همه چیز درست خواهد شد. به این ترتیب می توانید عبارات منفی را از تفکر خود حذف کنید و شادی و سلامت روان خود را بهبود بخشید.

جملاتی مانند “من ناتوان هستم” یا “من بی ارزش هستم” نه تنها مفید نیستند بلکه شما را بر اساس یک مشاهده خلاصه می کنند. برای مثال اگر تا به حال در یکی از آزمون های دانشگاه ضعیف عمل کرده‌اید، ممکن است فکر کنید که به اندازه کافی توانمند نیستید. اما این باور اشتباهی است. اگر در این آزمون ضعیف عمل کرده اید، این چیزی در مورد شخصیت شما یا توانایی شما در زمینه های دیگر نمی گوید.

موفقیت را تجسم کنید

ورزشکاران خود را در حال موفقیت در رقابت تجسم می کنند شما می توانید همین کار را برای غلبه بر اضطراب امتحان انجام دهید. هنگام مطالعه تصور کنید که در روز آزمون احساس اعتماد به نفس و موفقیت دارید.

به موقع در جلسه آزمون حاضر شوید

دیر رسیدن به آزمون می تواند نگرانی و استرس شما را افزایش دهد بنابراین سعی کنید به موقع در جلسه آزمون حاضر شوید. به این ترتیب می توانید قبل از شروع چند دقیقه بنشینید و با مثبت اندیشی ذهن خود را برای آزمون آماده کنید. با این روش می توانید به موفقیت در آزمون زبان ept امیدوار باشید. به یاد داشته باشید که در روز آزمون حتماً صبحانه کافی بخورید و از مصرف کافئین بیش از حد خودداری کنید.

لباس مناسب بپوشید

روز آزمون لباسی بپوشید که در آن راحت باشید و از لباس هایی که باید دائماً آن ها را مرتب کنید یا خیلی تنگ هستند دوری کنید. حتماً یک ژاکت یا سویشرت بردارید تا اگر اتاق آزمون سرد بود از آن استفاده کنید.

تمام دستورالعمل ها و سؤالات را با دقت بخوانید

اگر احساس اضطراب می کنید، ممکن است آزمون را با عجله انجام دهید. با این کار خطر از دست دادن نکات مهم و اشتباه گرفتن سؤالات را دارید.

با مطالعه دقیق همه چیز می توانید مطمئن باشید که می دانید چه کاری باید انجام دهید و می توانید آزمون را به درستی تکمیل کنید. حتی می توانید زیر عبارات مهم در سؤالات خط بکشید.

غلبه بر ترس آزمون ept

اگر احساس اضطراب کردید، آزمون را متوقف کنید و نفس عمیق بکشید

کمی استرس و نگرانی در آزمون طبیعی است اما اگر متوجه شدید که اضطراب شما رو به افزایش است و تمرکز خود را از دست داده اید و هر یک از علائم فیزیکی اضطراب را احساس می کنید، چند ثانیه ای آزمون را متوقف کنید. اگر بدون آرام کردن خود ادامه دهید، ممکن است در طول آزمون دچار حمله عصبی شوید. چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق و کامل بکشید. هنگامی که احساس بهتری پیدا کردید به کار خود بازگردید.

به استفاده از جملات مثبت ادامه دهید

در طول آزمون همچنان باید روی افکار مثبت تمرکز کنید. به خود بگویید: من به اندازه کافی تلاش کرده ام و آماده هستم. این به شما کمک می کند تا از اضطراب دور شوید.

روی سوالی که در دست دارید متمرکز بمانید

 اجازه ندهید ذهنتان در طول امتحان سرگردان شود. این باعث خواهد شد افکار منفی به درون شما نفوذ کنند. تمرکز خود را بر روی سوالی که بر روی آن کار می کنید حفظ کنید به این ترتیب، تمام انرژی شما می تواند روی یافتن آن پاسخ متمرکز شود.

بر روی سوالاتی که نمی دانید وقت تان را هدر نکنید

مواجه شدن با یک سوال دشوار باعث ایجاد یک حمله اضطرابی می شود و می تواند تمرکز شما را برای بقیه سؤالات به هم بزند. ممکن است به دلیل سوالی که شما را درگیر کرده است وقت تان تمام شود و نتوانید امتحان را تمام نکنید. به جای اینکه وقت خود را با خیره شدن به یک سوال تلف کنید، از آن بگذرید. می توانید پس از انجام بقیه آزمون به آن بازگردید.

در صورت نیاز به دنبال کمک باشید

گاهی اوقات علائم اضطراب می تواند آنقدر شدید باشد که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند. اگر متوجه شدید که علائم اضطراب را به طور منظم تجربه می کنید، از درخواست کمک نترسید. صحبت با والدین، معلمان و مشاوران می تواند منبع خوبی برای کنترل اضطراب شما باشد.

بسیاری از مردم سعی می کنند اضطراب خود را نادیده بگیرند تا جایی که دیگر نمی توانند آن را کنترل کنند. با کمک گرفتن زود هنگام، می توانید قبل از اینکه اضطراب تان تأثیر نامطلوبی بر زندگی شما بگذارد، کنترلی بر اضطراب خود داشته باشید.

آزمون آزمایشی EPT 

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم شرکت در آزمون آزمایشی EPT یکی بهترین روش ها برای غلبه بر ترس امتحان است. 

اساتید آنلاین با داشتن سال ها تجربه موفق برگزاری دوره های آموزشی آنلاین و برگزاری آزمون های آزمایشی، اقدام به طراحی و آماده سازی آزمون آزمایشی EPT برای داوطلبان این آزمون کرده است. این آزمون آزمایشی دارای مزایای بسیاری است از جمله:

  • شبیه ترین سیستم به آزمون اصلی است.
  • در هر زمان و مکان در دسترس شماست.
  • باعث آشنایی دقیق شما با فرمت سوالات  آزمون اصلی می‌شود.
  • هزینه بسیار اندکی دارد.
  • باعث کاهش استرس شما در روز آزمون اصلی می‌شود.
  • نیاز به نصب نرم افزار خاصی ندارد و کاملاً تحت وب است.
  • بهترین اساتید زبان انگلیسی بر سوالات این آزمون نظارت داشته و داوطلبان را پشتیبانی خواهند کرد.
  • کارنامه آزمون آزمایشی آنلاین EPT اساتیدآنلاین به صورت لحظه ای تصحیح شده و شرکت کنندگان می توانند پس از اتمام آزمون نمره و نمودار پیشرفت خود را در پروفایل خود مشاهده نمایند و نیازی به هیچگونه زمان انتظار برای دریافت نمره ندارند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر کاربر مهمان JimmyAbese ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

Canadian News Today is your source for the latest news, video, opinions and analysis from Canada and around the world.

آواتار کاربر کاربر مهمان asatide online ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
question