راهنمای تحصیل در صربستان ۲۰۲۱

تحصیل در صربستان در کنار رودخانه دانوب، جنگل های زیبا، مردمانی مهمان نواز و کشوری اروپایی برای هر دانشجویی جذاب است. صِربِستان کشوری محاط در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا است که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه‌جزیره بالکان را دربرگرفته‌است. این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو و کوزوو در جنوب، کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌مرز است.

چرا برای ورود به دانشگاه های کشور آمریکا به مدرک GRE نیاز داریم؟

این مردم عادات بسیار خاصی دارند، شاید به نظر شما، مردمی کاملاً بی‌تفاوت نسبت به مسائل اطرافشان باشند اما اگر به چیزی علاقه داشته باشند، این بی‌تفاوتی جای خود را به شور و شوق خواهد داد. همچنین رک بودن و نداشتن کنایه در زبانشان، یکی دیگر از خصوصیات اخلاقی و رفتاری این مردم است. در حقیقت از شرایط زندگی در صربستان کنار آمدن با این خصوصیت افراد است. می‌توان مردم صربستان را متضاد مردم انگلستان دانست. شاید بتوان تاریخ پر از جنگ و دردناک مردم این کشور را علت چنین رفتاری دانست.

هم‌اکنون این کشور برای عضو شدن در اتحادیه اروپا کاندید شده‌است و جمعیت رو به رشدی دارد.

زبان صربی زبان رسمی این کشور است.

تحصیل در صربستان

سیستم آموزش عالی صربستان با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و از سیستم انتقال اعتبار اروپایی (ECTS) استفاده می کند.

دانشگاه های کشور صربستان در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می پذیرند. اکثر رشته ها به زبان صربی ارائه می شوند اما برخی از رشته ها به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند.

اگرچه دانشگاه های صربستان قوانین مخصوص به خود را دارند اما در کل دانشجویانی که برای تحصیل در صربستان درخواست می دهند باید مدارک زیر را ارائه کنند: حداقل دو کپی از گواهی پیش دانشگاهی (برای پذیرش مقطع لیسانس) و دانشنامه آموزش عالی (برای پذیرش مقطع فوق لیسانس) و ریزنمرات مربوطه که باید ترجمه شده باشند.

اسپیکینگ آیلتس ® :: چرا داوطلبان ایرانی در اسپیکینگ آیلتس ® مشکل دارند؟

پاسپورت و عکس های پاسپورتی، گواهی تولد که بایستی به زبان صربی ترجمه رسمی شود ارائه مدرک مهارت زبانی در زبان صربی یا زبان انگلیسی، ارائه مدرک تمکن مالی.

نامه پذیرش صادره از موسسه آموزش عالی صربستانی، توصیه نامه: حداقل ۲ توصیه نامه ارائه کنید. انگیزه نامه (SOP): که دلایل تحصیل در موسسه آموزش عالی صربستانی و برنامه انتخابی و انتظار شما از تحصیل را به طور روشنی بیان کند.

هزینه های تحصیل در صربستان توسط مرکز آموزشی مقصد تعیین و معمولا بین 100 تا 5000 یورو در سال است.

مهاجرت تحصیلی به صربستان در مقطع کارشناسی

بیشتر رشته ها و دانشگاه های صربستان در مقطع کارشناسی آزمون ورودی دارند. برای تحصیل در این مقطع فرد متقاضی ابتدا باید مدارک دیپلم و زبان انگلیسی خود را جهت تایید به صربستان بفرستند.برای بررسی مدرک هر متقاضی توسط دولت صربستان،مبلغی دریافت می شود.

در صورت تایید مدارک توسط دانشگاه مورد نظر، ویزا برای متقاضی صادر می شود.سپس فرد متقاضی باید به صربستان سفر کرده و در یکی از آموزشگاه های زبان صربی ثبت نام کند و گواهی انستیتوی زبان را دریافت نماید. برای مقطع کارشناسی در این کشور شرکت در کنکور سراسری الزامی است و نمره قبولی در کنکور و نمرات دیپلم،ملاک مهمی برای پذیرش فرد در دانشگاه است.

زبان فرانسوی برای مهاجرت به فرانسه

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور ۳ تا ۴ سال است.

برای فارغ التحصیل شدن از این مقطع لازم است دانشجو امتیازی بین ۱۸۰ تا ۲۴۰ را کسب کند و فارغ التحصیل شود.

دانشجو در این کشور در دوره ۴ ساله کارشناسی دو مدرک دریافت می کند:

۱- با گذشت ۳ سال و اخذ امتیاز ۱۸۰ موفق به اخذ مدرک Bachelor می شود.

۲- پس از گذراندن سال چهارم و اخذ امتیاز ۲۴۰موفق به اخذ مدرک Bachelor with Honors می شود.

مهاجرت تحصیلی به صربستان در مقطع کارشناسی ارشد

متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد همانند دوره ی کارشناسی باید مدرک کارشناسی معتبر خود را به همراه مدرک زبان انگلیسی خود برای بررسی همراه با مبلغی به صربستان بفرستند.در صورت تایید این مدرک توسط دانشگاه مورد نظر،فرد می تواند برای ادامه تحصیل به صربستان سفر کرده و در یکی از آموزشگاه های زبان صربی ثبت نام نموده و گواهی انستیتوی زبان را دریافت کند.

برای تحصیل در این مقطع نیز دانشجو باید در کنکوری سراسری شرکت نماید و ریز نمرات دوره کارشناسی و نمره حاصل از شرکت در کنکور ملاکی مهم برای پذیرش فرد در این مقطع است.

در این مقطع بیشتر رشته ها به زبان انگلیسی هم ارائه می شود. بنابراین داشتن مدرک زبان آیلتس و تافل بسیار مهم است.

کارشناسی ارشد در صربستان ۱ تا ۲ سال (بسته به رشته) طول می کشد. برای فارغ التحصیل شدن در این مقطع کسب امتیاز ۶۰ تا ۱۲۰ ضروری است. بعد از فارغ التحصیل شدن در این مقطع علاوه بر مدرک کارشناسی ارشد، یک مدرک درجه دوم تحصیلات کارشناسی نیز به فرد داده می شود.

مهاجرت تحصیلی به صربستان در مقطع دکترا

فرد متقاضی در مقطع دکترا در صربستان ابتدا باید مدرک کارشناسی ارشد خود را به همراه مدرک زبان انگلیسی خود برای بررسی همراه با مبلغی به صربستان بفرستد. اگر مدارک متقاضی مورد تایید بود،فرد باید به صربستان سفر کرده و در یکی از آموزشگاههای زبان صربی ثبت نام نماید و گواهی انستیتوی زبان را دریافت کند.

در صربستان قبل از ورود به مقطع دکترا دوره هایی به عنوان دوره های پیش دکترا برگزار می شود،که در این دوره ها دروسی مرتبط به رشته مورد نظر تدریس می شود.

راهنمای سطوح مختلف یادگیری زبان آلمانی

ریز نمرات مقطع کارشناسی ارشد و نمره حاصل از شرکت در این دوره ها ملاک مهمی برای پذیرش متقاضی در دانشگاه های صربستان در مقطع دکترا است.

حدود 99 درصد رشته ها در این مقطع به زبان انگلیسی هم برگزار می شود.

دکترا در صربستان حدود ۳ سال به طول می انجامد و برای فارغ التحصیل شدن در این مقطع فرد متقاضی باید حداقل ۱۸۰ امتیاز کسب کند.

پس از اتمام این مقطع علاوه بر مدرک دکترا یک مدرک درجه سوم تحصیلات یا همان DR.Juris نیز به فرد اعطاء می شود.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی

دانشجویانی که به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هستند باید معدل حداقل 8 را در قیاس 10 داشته و در آزمون ورودی دانشگاه به قبولی برسند.

اگرچه برای تحصیل در دانشگاه های صربستان شرط سنی لحاظ نشده اما برای دریافت بورسیه ، این امکان وجود دارد که برخی از دانشگاه ها شرط سنی را نیز لحاظ کنند.

از جمله بورسیه های رایج در مراکز علمی این کشور می توان به بورسیه جهانی صربستان ، برنامه Erasmus Mundus ، برنامه CEEPUS و بورسیه Serbia for Serbs اشاره کرد که هر یک به دانشجویان مقطعی خاص تعلق می گیرند.

یک نکته قابل توجه در رابطه با بورسیه تحصیلی دانشگاه های صربستان وجود دارد که آن هم وجود برخی بورسیه های خاص برای دانشجویان کشورهایی مشخص است ، دانشجویان کشورهای آلبانی ، بوسنی و هرزگوین ، مجارستان ، مونته نگرو ، کرواسی ، اسلوونی و رومانی دارای فرصت های ویژه برای رسیدن به بورسیه در مراکز آموزش عالی صربستان هستند.

کار پاره وقت دانشجویی

ویزای دانشجویی صربستان به شما این فرصت را می دهد تا از 20 تا 30 ساعت با توجه به مقطع تحصیلی خود به کار مشغول شوید بنابراین مقدار زیادی وقت را برای تمرکز بر مطالعات خود خواهید داشت.

ساعات کاری در ایام تعطیل می تواند بیشتر شده و تا 40 ساعت در هفته هم برسد.

گرچه بیکاری در صربستان در حال حاضر بسیار زیاد است ، اما دانشجویان در حال تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد ممکن است فرصت های بیشتری برای پیدا کردن کار به ویژه در شرکت هایی که تجارت گسترده ای با کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارند ، داشته باشند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی

  • پاسپورت اصلی با دو صفحه خالی
  • 2 عکس پاسپورتی جدید
  • نامه پذیرش از وزارت آموزش و پرورش صربستان
  • همه مدارک تحصیلی
  • گواهینامه زبان IELTS / TOEFL
  • اثبات پرداخت هزینه تحصیل برای یک سال ( پرداخت پس از دریافت نامه پذیرش باید انجام شود )
  • اثبات حمایت کافی در طول دوره مشخص شده در ویزا
  • گواهی عدم سابقه کیفری یا سند دیگری از ارزش قانونی مشابه
  • بیمه درمانی برای کل دوره اعتبار ویزا

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن یا دانشگاه صنعتی درسدن با بیش از ۳۷ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایالت زاکسن و یکی از…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالرنو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالرنو

دانشگاه سالرنو UNISA یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست. پیشینه ایجاد این دانشگاه به قرن هشتم میلادی باز می…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالنتو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالنتو

دانشگاه سالنتو یک دانشگاه دولتی در شهر لچه ایتالیاست. این دانشگاه که تا پیش از این به عنوان دانشگاه لچه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question