راجب زبان کنکور دکتری چه می دانید؟!

زبان آزمون دکتری

زبان آزمون دکتری یکی از بخش های بسیار مهم آزمون دکتری است. داشتن مهارت زبان علاوه بر تاثیری که در آزمون دکتری دارد ، برای مصاحبه های دکتری و طول دوره تحصیل در مقطع دکتری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر تأثیر درس زبان در نمره ‌تراز و رتبه داوطلبان آزمون دکتری، زبان انگلیسی از جمله مباحثی است که در مصاحبه شفاهی دکتری نیز جایگاه خود را داشته و ممکن است سؤالاتی از آن مطرح شود. ضمن این که در برخی دانشگاه‌ها کسب درصد مناسبی از بخش زبان عمومی در آزمون کتبی نیز از دیدگاه مصاحبه‌کنندگان حائز اهمیت است.آزمون زبان دکتری تا سال ۹۱ سوالات زیادی داشت یعنی ۱۰۰ سوال. اما سال ۹۲ تعداد سوالات به ۷۰ رسید و سال ۹۳ تنها ۳۰ سوال . سوالات زبان دکتری سال به سال آسان تر شده است.

 ساختار بخش زبان عمومی کنکور دکتری

زبان عمومی آزمون دکتری از سه بخش مجزا تشکیل شده است: گرامر، واژگان و درک مطلب. در این قسمت به توضیه این سه بخش می پردازیم.

1- بخش گرامر آزمون دکتری

علی‌رغم اهمیت بخش گرامر در آزمون دکتری، بسیاری از داوطلبان با این تصور که توانایی لازم در پاسخگویی به سؤالات این بخش را ندارند، به سادگی از آن عبور می‌کنند.

این در حالی است که اگر چه دامنه مباحث گرامری زبان انگلیسی بسیار گسترده است، اما بررسی سؤالات سال‌های گذشته آزمون زبان عمومی دکتری حاکی از آن است که طراحان به طور معمول اکثر سؤالات خود را از مباحث خاصی مطرح می‌کنند. بنابراین با دانستن این مباحث می‌توان تا حد زیادی پاسخگوی سؤالات مختلف این بخش از آزمون بود.

8  سؤال از مجموع 30 تست زبان عمومی مربوط به بخش گرامر است و این یعنی 40 درصد نمره زبان را شامل شده است که نشان دهنده اهمیت آن است؛ به‌ویژه که شروع سؤالات آزمون هم با این بخش است.

2- بخش واژگان آزمون دکتری

بخش واژگان دومین بخش آزمون زبان است که از مجموع 30 سؤال، 12 تست را به خود اختصاص داده است.
مطالعه کتاب‌های 504 واژه ضروری، لغات ضروری تافل و 1100 واژه ضروری برای پاسخگویی به سؤالات این بخش توصیه می‌شود. همچنین مطالعه واژگان سؤالات زبان آزمون دکتری سال‌های گذشته برای این بخش از آزمون توصیه می‌شود.

3- بخش درک مطلب آزمون دکتری

 بخش درک مطلب یک سوم از آزمون را به خود اختصاص داده و به عنوان آخرین بخش آزمون مطرح می‌شود.

این بخش وقت‌گیرترین بخش آزمون است، اما با کمی تمرین و یادگیری مهارت‌ها می‌توان نمره خوبی از آن کسب کرد.

در بخش درک مطلب در سال های اخیر دو متن مطرح شده است و از هر یک 5 سؤال مطرح شده است. موضوعات متن‌های مطرح‎شده برای رشته‌های مختلف عموماً در حوزه علوم انسانی بوده‌اند.

منابع زبان عمومی آزمون دکتری

زبان کنکور دکتری همچنان که بسیاری از داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد یا سایر آزمون‌ های زبان با آن برخورد داشته‌اند به گونه‌ای نیست که بتوان منبع جامع و کاملی برای آن معرفی کرد و معمولًا سطح کلی آشنایی با زبان داوطلبان را محک می‌زنند.

کتاب ‌های زیر که به عنوان منابع مناسب زبان عمومی آزمون دکتری معرفی می‌گردند، کتاب‌هایی است که دقیقاً آزمون‌های زبان عمومی را در سطح دکتری یا کارشناسی ارشد هدف‌گیری نموده‌اند و تلاش کرده ‌اند لغات و قواعد رایج این‌گونه آزمون‌ها را به صورت مشخص ‌تری ارائه نمایند تا داوطلبانی که معمولاً با مشکل صرف زمان بر روی درس زبان عمومی مواجه هستند فراغت بیشتری برای سایر دروس خود پیدا کنند. 

  1. کتاب TOEFL 504
  2. کتاب Essential words for TOEFL
  3. کتاب Essential Grammar in Use
  4. کتاب Reading Flash
  5. کتاب Longman Preparation Course for the TOEFL Test
  6. کتاب English Grammar Digest

مقالات مرتبط:

شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا

اطلاعات کامل آزمون جی آر ای (GRE)

سوالات متداول در مورد زبان کنکور دکتری

1- تفاوت آزمون ورودی مقطع دکتری با آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد در چیست؟

تفاوت اصلی در ایجاد آمادگی برای کنکور دکتری با کنکور ارشد، در پیچیدگی مدیریت ساختار این آزمون است. برای ورود به دانشگاه در مقطع دکتری، لازم است نه تنها برای آزمون (های) ورودی آمادگی مطلوب ایجاد کرد، بلکه تلاش برای تقویت رزومه نیز ضروری است. البته قسمتی از رزومه متقاضیان در مقطع ارشد با توجه به “معدل این مقطع” و “موضوع پایان‌نامه ارشد” و “رنک دانشگاهی مقطع ارشد” و “تعداد و کیفیت مقالاتی که کار شده است”، تا این مرحله تشکیل شده است و در این مرحله باید تلاش شود که با هدف تقویت این رزومه برنامه‌ریزی خاصی انجام شود.

مواردی همچون “ارتباط گرفتن با اساتیدی که رزومه خوبی دارند و گرفتن توصیه‌نامه از آن‎‌ها” و “چاپ مقالات ISI یا ISC یا مقالاتی با کیفیت مطلوب در حوزه تخصصی رشته متقاضی که البته در ایران تعداد مقالات مهم‌تر از کیفیت و citation  یا همان ارجاع به مقاله و مجله‌ای که مقاله در آن چاپ شده، می‌باشد! از طرفی تنها دانشگاه‌های دولتی ایران روی این موضوع حساسیت دارند و دانشگاه‌های درجه2 به پایین با تنها یک مقاله هم اغوا می‌شوند! “داشتن سخنرانی یا کنفرانس یا ارائه یا پوستر یا مقالات داخلی” و “یکی بودن دانشگاه مبداء و مقصد و شناخت اساتید از متقاضی” و “ارتباط گرفتن با اساتید دانشگاهی که متقاضی برای آن‌ها دعوت به مصاحبه شده، پیش از مصاحبه” و “تسلط بر زبان انگلیسی” و “داشتن کتاب‌های تخصصی (ترجمه یا تالیف)” و مواردی مشابه این …

2- نحوه پذیرش آزمون سراسری چگونه است؟

آزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه ‌های دولتی کشور، در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله اول، یک آزمون عمومی که در دو نوبت در سال اجرا می‌شود است که در این آزمون کتبی دروس زبان عمومی، استعداد تحصیلی و دروس خاصی از رشته موردنظر سوال می‌شود و این آزمون کشوری است. مرحله دوم، شامل ترکیبی از مصاحبه و آزمون تخصصی است که توسط خود دانشگاه مقصد برگزار می‌شود.

3- آزمون عمومی دکتری در چه مقاطع زمانی برگزار می‌شود؟

آزمون کتبی یا عمومی دکتری تا سال گذشته، سالی  دو بار و آن هم در آبان و اسفند ماه هر سال برگزار می‌شد اما از امسال فقط در اسفندماه برگزار خواهد شد.

4- تمهیدات لازم برای ایجاد آمادگی جهت قبولی در مقطع دکتری چه مواردی هستند؟

  • آمادگی برای آزمون کتبی
  • قوی کردن رزومه پژوهشی – آموزشی تا پیش از روز مصاحبه
  • تکمیل مدارک پژوهشی – آموزشی
  • آمادگی برای جلسه مصاحبه

5- آزمون عمومی دکتری سراسری شامل چه دروسی است؟

آزمون عمومی دکتری دانشگاه‌های سراسری کشور، شامل سه ماده امتحانی است:
1- آزمون زبان
2- آزمون استعداد تحصیلی
3- آزمون دروس خاص رشته انتخابی

6- آزمون عمومی دکتری آزاد شامل چه دروسی است؟

این آزمون شامل زبان تخصصی انگلیسی با 25 سوال و دروس تخصصی هر رشته است.

7- تعداد سوالات دفترچه آزمون سراسری دکتری و مدت زمان پاسخگویی به آنها چگونه است؟

با توجه به برنامه اعلام شده برای آزمون سراسری دکتری 95، تغییرات در نحوه اجری این آزمون از جمله شرایط دفترچه آزمون نامشخص است؛ ولی برآورد می‌شود باتوجه به روند آزمون‌های سراسری دکتری سال‌های گذشته تعداد سوالات زبان عمومی 30، استعداد تحصیلی 30 و دروس خاص رشته بین 30 تا 60 سوال باشد و مدت زمان پاسخگویی بین 3 تا 4 ساعت است.

8- آزمون زبان دکتری سراسری (مرحله اول عمومی) در چه سطحی است و شامل چه مواردی است؟

آزمون زبان مرحله اول عمومی است و در سطح سوالات آزمون تافل مطرح می‌شود. این آزمون شامل موارد گرامر، واژگان و درک مطلب است.

9- در حال حاضر کدام دانشگاه‌های کشور دانشجوی دکتری می‌پذیرند؟

درحال حاضر اکثر دانشگاه‌ های شناخته شده در رشته‌‌ها و گرایش‌های مختلف اقدام به پذیرش در مقطع دکتری می‌کنند.

10- در مورد روز مصاحبه چه مواردی لازم است بدانیم؟

در این روز بهتر است خود را از قبل از نظر ذهنی، علمی و روحی آماده کنید؛ در این روز سعی کنید به موقع و با ظاهری آراسته در محل حاضر شوید، کلیه مدارک مورد نیاز برای روز مصاحبه را به همراه داشته باشید و در جریان مصاحبه تا لحظه آخر مبارزه کنید و از پیش خود را یک بازنده ندانید.
در این روز در ابتدا خواسته می‌شود خود را مختصراً معرفی نموده و به طور مختصر درباره مقاطع تحصیلی گذشته خود صحبت کنید؛ سپس مدارک پژوهشی شما مورد ارزیابی تیم مصاحبه‌کننده قرار خواهد گرفت و پس از آن هر یک از اساتید در حوزه خاصی دانش علمی شما را با پرسش و پاسخ ارزیابی خواهند کرد؛ خیلی مهم است به سوالات مربوط به حوزه تخصصی که اقدام کرده‌اید مسلط بوده و به پرسش‌ها پاسخ دهید؛ حتی ‌الامکان سعی کنید به تمامی سوالات با ظاهری مطمئن پاسخ دهید.

11- آیا در مقطع دکتری نیاز به مدرک زبان است؟

مدرک زبان در مقطع دکتری کاملاً به دانشگاه محل تحصیل بستگی دارد؛ برخی دانشگاه ‌‌ها پیش از ثبت نام، برخی تا پایان سال اول و یا دوم دانشجو را موظف به ارائه مدرک معتبر زبان کرده اند؛ البته در برخی از دانشگاه ‌‌ها نیز هیچگونه مدرک زبانی حتی تا پایان مقطع دکتری درخواست نشده است.

 

موفق باشید

اساتید آنلاین

شرکت در دوره

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question