موفقیت در بخش listening تافل ®

موفقیت در بخش listening تافل

موفقیت در بخش listening تافل ®

قسمت listening درTOEFL ® iBT بلافاصله پس از قسمت reading شروع می شود. در این قسمت توانایی شما برای درک گفتار انگلیسی در شرایط آکادمیک سنجیده می شود. قسمت listening در آزمون TOEFL ® iBT به سه دلیل انجام می شود:

  1. برای درک پایه
  2. برای فهم عمیق
  3. برای اتصال و ترکیب ایده هایی که از چند منبع ارائه می شوند.

در هر قسمت از listening  یک مکالمه طولانی و 2 سخنرانی وجود دارد. داوطلبان آزمون تنها یک بار می توانند به هر قسمت گوش دهند. مکالمه ها و سخنرانی ها 3-5 دقیقه به طول می انجامند. از آنجایی که برای جواب دادن به سوالات هر قسمت 10 دقیقه فرصت دارید، معمولا در قسمت listening با کمبود زمان مواجه نخواهید شد

 

      I.استراتژی های آماده شدن قبل از آزمون

  • تا جای ممکن به گفتار انگلیسی از منابع مختلف گوش دهید. به گفتگوهای انگلیسی در فیلم ها، کانال های تلویزیون، رادیو و یا هر منبع شنیداری دیگری که می شناسید گوش دهید. اگر این مکالمه ها آکادمیک باشند و یا مشابه آزمون های  ® TOEFL باشند، بهتر است. هرچه بیشتر شنیدن را تمرین کنید، شنونده ی بهتری خواهید شد.

 

  • سعی کنید به ایده ی اصلی گوش فرا دهید. معمولا در ابتدای هر متن مکالمه وجود دارد در حالی که جزئیات در کل متن پخش شده اند. با شناختن ایده ی اصلی، می توانید بقهمید مکالمه یا سخنرانی در چه مورد است. سپس شما می توانید به جزئیات دقت کنید.

 

  • یاد بگیرید که بفهمید ایده های اصلی چگونه در قسمت listening ارائه می شوند. برخی روابط اصلی بین ایده ها رابطه ی علت و معلول (cause/effect)، رابطه ی تضاد یا مقایسه (compare/contrast) یا مراحل پشت سر هم یک فرایند هستند.

 

  • یاد بگیرید که نسبت به شنیدن کلمات سیگنال که قسمت های مختلف را از هم جدا می کنند، حساس شوید. مقدمه، گام های بزرگ، مثال ها، نتیجه ها و … .

 

  • دایره لغت خود را بسط دهید. همینطور که گوش می کنید، سعی کنید ک معنای کلمات نا آشنا را به کمک زمینه، حدس بزنید. از آنجایی که شما ممکن است با کلماتی که با آن ها آشنا نیستید روبرو شوید، این تکنیک بسیار مهم است. هر لغتی را که نمی دانید یادداشت کنید و وارد دایره لغت خود کنید. سعی کنید آن را حفظ کنید و در گفتار و نوشتار از آن استفاده کنید. فلش کارد ها راهی بسیار مناسب برای تقویت دانش لغوی هستند.

 

  • به مکالمات و سخنرانی ها با لهجه های متفاوت گوش دهید. در آزمون TOEFL ® iBT گستره ای از لهجه ها و تلفظ ها وجود دارد. به این منظور شما باید مهارت شنیدار خود را با تمرین کردن با افرادی که لهجه های گوناگون دارند، ارتقا دهید.

 

 

  • نوت برداری را تمرین کنید. نوت برداری در همه ی قسمت های آزمون  ® TOEFL مجاز است.نوت برداری موثر عملکرد شما را به خوبی بهبود می بخشد. تقریبا غیرممکن است که همه سرنخ ها و جزئیات را بتوانید حفط کنید. علاوه بر این، شما تنها یک بار می توانید به listening گوش دهید. بنابراین برای جواب دادن به سوالات باید به آنچه از متن به خاطر سپرده اید و نوت های خو تکیه کنید.

 

  • به کمک نوت های خود هر چه شنیدید را خلاصه کنید. پس شما خواهید آموخت تا هدف و ایده اصلی و حتی جزئیات مهم را پیدا کنید. همچنین خواهید آموخت که از نوت های خود استفاده کنید. این مساله حتی به شما کمک می کند مهارت نوشتاری خود را تقویت کنید.

 

  • با انواع سوالات آشنا شوید. مطمئن شوید در طول دوران ایجاد آمادگی خود یاد بگیرید که چه جوابی باید به انواع گوناگون سوالات بدهید. برخی سوالات از شما می خواهند دو گزینه را انتخاب کنید یا اینکه روی یک چارت کلید کنید. اگر شما با نوع سوالات آشنا باشید، زمان بیشتری را ذخیره خواهید کرد.

 

   II.استراتژی های موقع امتحان

 

  • قسمت reading را فراموش کنید. اکنون زمان این است که به خوبی روی قسمت listening تمرکز کنید.

 

  • تنها وقتی در حال پاسخ دادن به سوالات هستید، زمان در حال سپری شدن است. پس وقتی در حال شنیدن listening هستیذ زمان را فراموش کنید.

 

  • برای نوت برداری آماده شوید. قبل از شروع هر بخش، کلمه های ‘main idea’،’major points’ و ‘important details’ را بنویسید. سپس زیر هر کدام اطلاعات مربوطی که استخراج می کنید را بنویسید.
  • به واسطه ی لهجه، نوع بیان و حالت گوینده، منحرف نشوید. روی محتوا و جریان اطلاعاتی که گوینده ارائه می دهد، تمرکز کنید .

 

  • به دنبال سرنخ ها بگردید که به شما کمک می کنند هدف گوینده را بفهمید و درجه قاطعیت او را درک کنید. به کلماتی که ایده ها را به هم متصل می کنند، دقت کنید.

 

 

  • به محتوای تصویری توجه داشته باشید. برخی محتویات تصویری در قسمت listening اطلاعات مهمی به ما می دهد. تخته سیاه ها معمولا کلمات یا عباراتی را نشان می دهند کهدر طول سخنرانی مورد بحث قرار می گیرند. تصاویر گرافیکی نیز مطابق اطلاعاتی هستند که در سخنرانی آمده است.

 

  • پاسخ دهی متفاوت است. در قسمت لیسنینگ، شما ممکن است به سوال قبلی باز نگردید تا جوابی را تصحیح کنید . با این وجود باید دوبار تایید کنید که می خواهید به سوال بعدی بروید. اول از همه، وقتی جواب دادید باید روی گزینه ی NEXT کلیک کنید و می توانید در صورت لزوم جواب خود را تغییر دهید. برای رفتن به سوال بعدی OK را فشار دهید. بعضی اوقات بهترین داوطلبان این مساله را فراموش می کنند و زمان زیادی را از دست می دهند. لطفا ذهن خود را در مورد این مساله آماده کنید که باید 2 بار کلیک کنید.

 

برای موفقیت در بخش listening تافل ® یک نکته حائز اهمیت است که به صورت تکنیک خاص می باشد آن هم همزمان گوش دادن و نوشتن می باشد

 

  • حدس بزنید. هیچ مجازاتی برای جواب نادرست در آزمون TOEFL ® iBT وجود ندارد و نمره منفی برای شما نمی آورد. اگر مشاهده کردید که زمانتان رو به اتمام است، تنها حدس بزنید و همه سوالات باقیمانده را جواب دهید 25% احتمال دارد که جواب درست داده باشید.

موفق باشید

سیدمسیح موسوی زاده

موفقیت در بخش listening تافل با

اساتید آنلاین

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question