موفقیت در essay writing آزمون آیلتس

موفقیت در essay writing آزمون آیلتس

زمانی که از داوطلبان سوال می شود که سخت ترین قسمت در بخش writing آزمون آکادمیک و جنرال IELTS چیست، اکثر آنها می گویند: IELTS Essay Writing Task. قسمت اول ( نوشتن نامه در آزمون جنرال و نوشتن گزارش در آزمون آکادمیک) ساده به نظر می رسد. بسیاری از داوطلبان تمرین دوم (Essay Writing) را چالش برانگیز می خوانند.

در قسمت دوم، از شما انتظار می رود به سوالی ویژه پاسخ دهید. به عبارت دیگر شما باید مقاله ای در مورد موضوع ارائه شده بنویسید که حداقل شامل 250 کلمه باشد. اما نباید فراموش کرد که محدودیت زمانی وجود دارد. شما 40 دقیقه زمان دارید که موضوع را به سبک خود و بدون هیچ خطایی شرح دهید.

در قسمت دوم، انواع مختلفی از مقالات می تواند مد نظر باشد. مقالات پیشنهادی، استدلالی، مزایا و معایب، مشکل و راه حل و مقالات ترکیبی از جمله این مقالات هستند. شما باید نوع متن درخواستی را تشخیص دهید و در قالب مخصوص به آن موضوع را شرح دهید. شما باید از مهارت ها و تجربیات خود و مثال ها استفاده کنید.

نوشته شما چگونه ارزیابی می شود؟

                    • جواب به سوال
                    • پیوستگی و انسجام
                    • دایره لغات
                    • استفاده متنوع و صحیح از گرامر

هر قسمت 25% از نمره نهایی writing شما را تشکیل می دهد. اگر شما به این پارامترها دقت نکنید، نسبت زیادی از نمرهی خود را از دست خواهید داد.

نکات طلایی برای موفقیت در essay writing آزمون آیلتس

فهمیدن سوال

فهمیدن این که سوال چه چیزی از شما می خواهد، انجام دادن نیمی از کار است. بسیار مهم است که به همه قسمت های ذکر شده در سوال دقت کنید. در ابتدا سوال را با دقت ببینید و نوع سوال را تشخیص دهید. کلیدواژه های اصلی را تشخیص دهید و بفهمید که ممتحنین دقیقا از شما چه می خواهند. از نوشتن در مورد یک موضوع به صورت عمومی خودداری کنید و گرنه نمره شما از 5 بیشتر نخواهد شد.

ایده های خود را ترسیم کنید

قبل از شروع به نوشتن، 5 دقیقه در مورد ایده های مختلف فکر کنید. مدادی بردارید و تا جایی که می توانید جنبه ها و چشم اندازهای مختلف را به صورت تیتر وار بنویسید. اگر شما ایده های خود را سازماندهی کنید و به شکلی منظم موضوع را  تفسیر کنید، نمره ی بیشتری خواهید گرفت. این کار از آنجا که به شما کمک می کند تصویری از مقاله خود در ذهنتان ترسیم کنید، باعث می شود زمان کمتری را صرف کنید.

با موضوعات رایج آشنا باشید

با پیدا کردن شناخت نسبت به موضوعات رایج و پرتکرار شانس بالایی برای موفقیت در essay writing آزمون آیلتس خواهید داشت. این مساله به شما کمک می کند دایره لغت خود را گسترش دهید تا بتوانید در مورد موضوع راحت تر صحبت کنید و ابعاد مختلف آن را به خوبی شرح دهید. همچنین سعی کنید روزنامه بخوانید که هم دایره لغت شما را گسترش می دهد و هم شما را نسبت به مسائل روز مطلع می کند. همیشه به یاد داشته باشید که آزمون IELTS اطلاعات عمومی شما را نمی سنجد بلکه مهارت شما در زبان انگلیسی را مورد ارزیابی قرار می دهد. بنابراین جواب خود را با فرآیندی مشخص و آوردن چندین مثال ارائه کنید.

از خودتان سوال بپرسید

راهی دیگر برای دسترسی سریع به ایده های جدید در مورد موضوع  این است که از خود سوالاتی مثل چرا/چی/کی/چه کسی/ چگونه بپرسید که باعث به وجود آمدن ایده می شوند. زمانی که شما این سوالات را از خود می پرسید، قادر خواهید بود دقیق تر فکر کنید و ایده های بیشتری به ذهن شما خطور می کند.

نظر شخصی خود را به کار بگیرید

موثر ترین روش برای نوشتن یک متن مناسب این است که شما ایده ی شخصی خود را در مقاله بیان کنید. تصور کنید که موضوع متن، سوالی است که توسط دوستتان از شما پرسیده شده است و سپس نظر خود را به متن تبدیل کنید . همچنین از مثال ها و نمونه ها برای واضح تر کردن منظور خود استفاده کنید.

بنابراین در انتها به یاد داشته باشید که اگر منظور سوال را می فهمید و به خوبی در مورد آن می توانید ایده های خود را بیان کنید، بخش writing یک کوه نیست که برای گرفتن نمره ی بالای 7 نیاز باشد آن را فتح کنید!

زمان خود را مدیریت کنید

از آنجا که آزمون، محدودیت زمانی دارد، مهم است که آن را در مدت زمان مشخص شده که 40 دقیقه است، به اتمام برسانید. پس شما باید مهارت خود را در کنترل کردن زمان قبل از شرکت در آزمون IELTS تقویت کنید.

با یک استراتژی مناسب، نوشتن را شروع کنید. بیش از 5 دقیقه برای برنامه ریزی متن خود زمان نگذارید. اگر ممکن است تا دقیقه ی 36-37 متن خود را نوشته باشید که بتوانید 2-3 دقیقه ی آخر را به بررسی آن اختصاص دهید. از آنجا که ممکن است با عجله متن خود را نوشته باشید، این کار به شما کمک می کند اشتباهات هجی یا گرامری خود را پیدا کرده و آن ها را تصحیح کنید. با به کار گیری این استراتژی می توانید این بخش را در زمان مقرر به خوبی پشت سر بگذارید.

دایره لغت خود را بسط دهید

دایره لغت یکی از چهار پرامتری است که در نمره نهایی شما تاثیر گذار است. شما باید از دایره ای از لغات به صورت موثر استفاده کنید. به کار بردن درست لغات، هجی صحیح، استفاده به جا از کلماتی که با هم می آیند و قالب کلمات بسیار مهم اند.

کسانی که از این موارد غافل هستند، از کلمات تکراری استفاده می کنند اما ممتحنین معمولا به دنبال گستره ای از لغات و عبارات در پاسخ شما هستند. اگر شما از لغات متنوع استفاده نکنید، باعث می شود تاثیر منفی در مورد دایره لغت خود بر آن ها داشته باشد. آنها ممکن است شما را از نظر لغوی ضعیف در نظر بگیرند و به شما نمره ی کمی اختصاص دهند.

پس تا جای ممکن از تکرار کردن کلمات خود داری کنید.

بند (پاراگراف) بسازید

بسیاری از داوطلبان زمانی که مقاله یا نوشته ای آکادمیک می نویسند، از پاراگراف استفاده نمی کنند. آن ها کل موضوع را در یک پاراگراف تشریح می کنند. اما انجام دادن این کار در قسمت Essay Writing آزمون IELTS از شما نمره کم می کند.

ساختار مد نظر در آزمون IELTS به این صورت است:

مقدمه

پاراگرف بدنه اول

پاراگرف بدنه دوم

اختتام

ایده های خود را به بند های مختلف تقسیم کنید. هر ایده با مثال های مربوط به آن را در یک بند بیاورید. سپس بند بعدی را با یک ایده ی جدید شروع کنید. به یاد داشته باشید ایده های شما از نظر منطقی باید به هم متصل باشند.

یک متن با 4 بند برای این قسمت ایده آل است. شما تنها اگر نیاز بود می توانید بند اضافه کنید. از اطلاعات اضافی استفاده نکنید و بندها را بیهوده گسترش ندهید. این کار شانس شما برای کسب نمره ی بالا را از بین می برد.

پاسخ خود را کامل کنید

بسیاری از داوطلبان برای به پایان رساندن این قسمت قبل از زمان مقرر، متن خود را ناقص رها می کنند. برخی دیگر روشی متفاوت را به کار می گیرند و از جملات کوتاه استفاده کرده و کلی گویی می کنند که اگر زمان به اتمام رسید، متن آن ها بی عیب به نظر برسد، که این کار اشتباه است. ممتحنین به این نوع پاسخ ها نمره ی کمی اختصاص می دهند. شما باید هر ایده را به صورت مفید در یک بند شرح دهید. در این حالت شما می توانید مهارت خود در نوشتار را نشان دهید و تاثیر مثبتی بر ممتحین گذاشته و نمره ی خوبی کسب کنید.

روی گرامر، هجی کلمات و علائم نشانه گذاری مسلط باشید

استفاده از گرامر مناسب، نوشتن صحیح هجی کلمات و قراردادن درست علائم نشانه گذاری نقش مهمی در بخش writing ایفا می کنند. شما باید این مساله را مدنظر داشته باشید. حتی یک اشتباه کوچک مستقیما از شما نمره کسر خواهد کرد. بنابراین تمرین کردن در این زمینه موفقیت در essay writing آزمون آیلتس شما را تضمین خواهد کرد.

از گویش رسمی استفاده کنید

در دنیای امروز استفاده از گویش غیر رسمی، اصطلاحات عامیانه و مختصر نویسی که در پیامک و سایر نرم افزارها و رسانه های ارتباطی به کار می رود، رایج است اما این نوع نوشتار در آزمون IELTS غیرقابل قبول است. استفاده از گویش و اصلاحات نامناسب ممتحنین را آزرده خاطر کرده و نمره شما را تقلیل می دهد. بنابراین شما باید از گویش رسمی در قسمت writing استفاده کنید.

اشتباهات از شما نمره کم می کند لذا این نکات را به خاطر بسپارید و در تمرین های خود رعایت کنید. منظور خود را دقیق و واضح برسانید و برای قوی کردن نوشته ی خود از مثال آوردن استفاده کنید.

موفق باشید

اساتید آنلاین

سیدمسیح موسوی زاده

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question