نحوه مطالعه دستور زبان انگلیسی: راهنمای زبان آموزان

نحوه مطالعه دستور زبان انگلیسی: راهنمای زبان آموزان

قدم اول: برای مطالعه دستور زبان از موارد ابتدایی شروع کنید

اولین قدم برای مطالعه و شروع یادگیری دستور زبان پایه است. دستور زبان انگلیسی گسترده است و شما در تمام مراحل از پایه تا پیشرفته با آن سر وکار خواهید داشت.

با یادگیری پایه ترین قواعد دستور زبان انگلیسی شروع کنید: ساخت اسامی جمع، یادگیری ضمایر شخصی، افعال to be و غیره.

با مطالعه اجزای کلام و ساخت جمله ادامه دهید: با این کار هر بار که واژه و قواعد دستوری جدید یاد می گیرید می توانید جمله های جدید بسازید.

در قدم بعدی ساخت جملات منفی و پرسشی را یاد بگیرید: این کار در یک چشم بر هم زدن مجموعه جمله سازی شما را سه برابر افزایش می دهد.

آزمون آزمایشی آیلتس

با یادگیری املا و علائم نگارشی انگلیسی به کار خود ادامه دهید: از آنجا که در آینده ناچار به نوشتن خواهید شد باید اطمینان داشته باشید که درست می نویسید حتی اگر جملات کوتاه و ساده باشند.

بعد از انجام تمام این مراحل به دنبال منابع قابل اطمینان آموزش و  تمرین دستور زبان بروید. به دلیل تعدد بالای منابع از منابعی استفاده کنید که برایتان لذت بخش باشد.

این نکات اولیه دستوری پایه ای محکم برای یادگیری نکات بزرگ تر می سازد:

  • افعال دوقسمتی و اصطلاحات
  • هم نشین ها
  • ساخت واژه
  • وجه معلوم و مجهول
  • نقل قول مستقیم و غیر مستقیم

قدم دوم: زمان های انگلیسی را یاد بگیرید

زمان ها برای متکلمان انگلیسی بسیار مهم است چه برای کسانی که انگلیسی زبان مادریشان است و چه برای کسانی که انگلیسی را یاد می گیرند. مطالعه زمان ها را باید با زمان های ساده (حال ساده، گذشته ساده، آینده ساده) شروع کرد. یادگیری این سه زمان به تنهایی شما را قادر می سازد تا رویدادها را در قالب خط زمانی بیان کنید. بعد از آن زمان های حال استمراری، گذشته استمراری و حال کامل را مطالعه کنید. با یادگیری این سه زمان می  توانید دقیق تر صحبت کنید و بنویسید و افکار خود را ساده تر بیان کنید.

در مرحله بعد می توان به سراغ سایر زمان ها رفت. لازم نیست تمام این زمان ها به یکباره یاد گرفته شوند بلکه بهتر است به تدریج در فرآیند یادگیری گنجانده شوند. پیشنهاد می شود پس از شش زمان اول سایر زمان ها به ترتیب زیر یاد گرفته شوند:

  • آینده استمراری
  • گذشته کامل
  • آینده کامل
  • حال کامل استمراری
  • گذشته کامل استمراری
  • آینده کامل استمراری

منابع متعددی برای یادگیری و تمرین زمان های انگلیسی وجود دارد. رایج ترین آن ها شامل:

  • کتاب های دستور زبان و تمرین
  • منابع آنلاین
  • برنامه های موبایل
  • ویدئو

نکته حائز اهمیت رعایت تنوع است. بهتر است از ترکیبی از تمام این منابع استفاده شود. با این روش مطالعه دستور زبان خسته کننده نخواهد بود.

قدم سوم: دستور را تمرین کنید

تمرین گرامر بهترین روش برای مستحکم کردن دانش موجود و محک زدن آن است. تمرین گرامر به دلایل زیر برای زبان آموزان اهمیت فوق العاده ای دارد:

با تمرین دستور زبان، قواعد یادگرفته شده جنبه عملی پیدا می کنند که خود باعث می شود قواعد را بهتر به یاد بیاورید.

تمرین دستور زبان را خودتان و در هر زمان و مکان می توانید انجام دهید.

چون کتاب های تمرین دستور زبان معمولاً پاسخنامه هم دارند باعث می شوند که بازخوردی سریع از عملکرد خود بگیرید.

تمرین کردن کسالت ناشی از یکنواختی دستور زبان  را برطرف می کند. برخی از آن ها آنقدر سرگرم کننده هستند که باعث می شوند فراموش کنید در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید.

نحوه مطالعه دستور زبان انگلیسی: راهنمای زبان آموزان

قدم چهارم: در دوره های آموزش دستور زبان شرکت کنید

پس از آشنایی با دستور زبان پایه بهتر است در دوره های آموزش دستور زبان شرکت کنید.

شرح دستور زبان انگلیسی کار سختی است بنابراین برای ساده تر کردن آن از نظر ما هر جلسه مطالعاتی دستور زبان در واقع یک درس دستور زبان است. بسته به ترجیحات، تکنیک های مطالعاتی و حتی وضعیت مالی، آموزش دستور زبان در محیط های بسیار متفاوتی صورت می گیرد.

اجازه دهید با یک مقایسه واضح شروع کنیم: مطالعه خودخوان در مقابل آموزش در کلاس درس در مقابل آموزش توسط معلم خصوصی.

هرکدام از این روش ها مزایا و معایب خودش را دارد اما عموماً هر زبان آموز در یکی از سه وضعیت زیر خواهد بود:

مطالعه خودخوان راحت است. می توانید هرجا که مایل هستید درس بخوانید، مواد درسی خودتان را داشته باشید، منابع دلخواه خود را انتخاب کنید و  مهم تر از همه صرفه جویی مالی داشته باشید. اکثر زبان آموزانی که مطالعه خودخوان دارند از منابع آنلاین و کلاس های آموزش زبان استفاده می کنند.

برخی از زبان آموزان نمی توانند مطالعه خودخوان داشته باشند چرا که انگیزه ندارند یا دوست دارند زبان را در محیطی اجتماعی یاد بگیرند. این افراد به منظور تعامل با معلم و سایر زبان آموزان ترجیح می دهند در کلاس های آموزشی شرکت کنند.

افرادی که یادگیری زبان را همراه با معلم خصوصی انتخاب می کنند احتمالاً به دلایلی عجله دارند. این افراد به خاطر شغلشان نیاز به یادگیری زبان دارند یا قصد مهاجرت به کشوری انگلیسی زبان را دارند بنابراین نیاز به یادگیری فشرده تر و شخصی تر دارند. این شیوه نسبت به دو روش قبلی گران تر است اما در عین حال اگر معلم درستی انتخاب کنید می تواند مؤثرترین روش باشد.

از هر روش آموزشی که استفاده کنید متوجه خواهید شد که بسته به منابعی که خود یا معلمتان انتخاب کرده اید و نحوه استفاده از این منابع در جلسات آموزشی، آموزش دستور زبان انگلیسی اشکال بسیار متفاوتی دارد.

برخی از این اشکال عبارتند از:

یادگیری معتبر

در رویکرد یادگیری معتبر زبان آموز نقشی فعال دارد. آن ها به جای حفظ کردن، آنچه را که یاد گرفته اند تجربه می کنند و به کار می برند. این روش برای کلاس های درس بسیار مناسب است چون شامل نقش آفرینی، بحث گروهی، پروژه های گروهی و ارسال و دریافت بازخورد است.

حفظ طوطی وار

این روش مبتنی بر تکرار است. اساس این روش بر این اصل استوار است که هرچه بیشتر مطلبی را تکرار کنید یادآوری آن سریع تر و بهتر خواهد بود. بسیاری از افرادی که آموزش خودخوان دارند از این روش استفاده می کنند. برای مثال حفظ قواعد حال ساده با تکرار آن. به عنوان مثال با استفاده از فلش کارت  می توان به تمرین این روش پرداخت.

تکرار فاصله دار

این روش با حفظ طوطی وار در ارتباط است زیرا از مفهوم تکرار استفاده می کند. هرچند این روش زبان آموز را وادار نمی کند تا هزاران بار واژه ها یا قواعد دستوری را در جلسات آموزشی تکرار کند. در این روش زبان آموز واژه ها و قواعد قدیمی را در وقفه های فاصله دار به یاد می آورد. این کار به یادآوری در دراز مدت کمک می کند. استفاده از فلش کارت یکی از شیوه های رایج در این تکنیک است. برنامه ها و دوره های آنلاین نیز برای بهره وری هرچه بیشتر این تکنیک آموزشی استفاده می شوند.

یادگیری از طریق نوشتن

نوشتن یکی از مهارت های زبانی است که بسیاری آن را نادیده می گیرند. حقیقت این است که نوشتن ابزاری عالی برای یادگیری دستور زبان است زیرا زبان آموز می تواند از طریق نوشتن دانش خود را کاربردی کند. این روش در کلاس های درس و توسط معلم خصوصی استفاده می شود و بازخوردهای باارزشی برای زبان آموز فراهم می کند. یادگیری خودخوان به این معنی نیست که باید به شکل وظیفه روزمره در بیاید. با استفاده از روش ها و منابع متناسب هرکس می تواند دستور زبان انگلیسی را یاد بگیرد و از آن لذت ببرد.

قدم پنجم: با استفاده از چک کننده های دستور زبان از اشتباهات خود درس بگیرید

چک کننده های دستور زبان ابزاری هستند که می توانید با استفاده از آن ها اشتباهاتی را که در هنگام نوشتن متوجه آن ها نشده اید پیدا کنید. این ابزارها برای پیدا کردن اشتباهات متفاوتی که در هنگام نوشتن داشته اید طراحی شده اند بنابراین به شما بازخورد فوری می دهند که در غیر این صورت امکان دریافت چنین بازخورد سریعی را نداشتید (مگر اینکه شخصی نوشته شما را تصحیح کند که این هم ممکن است روزها یا هفته ها زمان ببرد).

این ابزارها امروزه تنوع فراوانی دارند اما همه آن ها چند ویژگی مشترک دارند:

اشکالات املایی را پیدا می کنند و گزینه درست را پیشنهاد می دهند. مثلاً اگر بنویسید tenager  چک-کننده زیر آن را خط می کشد و teenager را پیشنهاد می دهد.

هرجا اشتباه دستوری دارید به شما می گوید و راه حل های ممکن را پیشنهاد می دهد. مثلاً زمانی که باید واژه ای را به شکل جمع بنویسید اما مفرد نوشته اید.

معمولاً گزینه تکمیل خودکار دارند که نوشته های شما را تحلیل می کند و پایان احتمالی واژه یا جمله شما را پیشنهاد می دهد.

بسیاری از آن ها امکانات جانبی همچون فرهنگ لغت، مترجم، ویرایشگر متن و حتی گاهی اوقات چک کننده سرقت ادبی دارند.

این ابزارها مزایای فراوانی دارند و از بسیاری جهات به شما کمک می کنند:

در زمان صرفه جویی می کنند: چون اشتباهات دستوری و محل آن ها را به شما می گویند می توانید بدون خواندن چندباره متن آن ها را مستقیماً اصلاح کنید. هرچند بهتر است حداقل یکبار خودتان متن خود را بازخوانی کنید چون کامپیوتر همیشه درست عمل نمی کند.

به شما بازخورد فوری می دهند: به اشتباهات نوشتاری خود پی می برید و اگر آن ها را دنبال و تحلیل کنید متوجه می شوید روی کدام بخش های دستوری باید بیشتر کار کنید.

املا و نشانه گذاری شما درست می شود: چک کننده ها املاء، نشانه گذاری، ترتیب واژه ها و انسجام درون متنی را نیز بررسی می کنند. این ابزارها درست نویسی را به شما یاد می دهند و روانی متن را تضمین می کنند.

بسیاری از آن ها توضیح گرامر دارند: می توانید قواعدی که زیر پا گذاشته اید را فوراً مرور کنید یا یاد بگیرید و دستور زبان خود را در حین نوشتن بهبود ببخشید.

قدم ششم: دستور زبانی که یاد گرفته اید را به کار بگیرید 

اگر دستور زبان را در زندگی روزمره خود به کار نگیرید هیچ کمکی به بهبود زبان شما نمی کند. راه های مختلفی برای کاربرد دستور زبان در زندگی روزمره وجود دارد که نیازی به تلاش زیاد هم ندارند. برخی از این راه ها عبارتند از:

به انگلیسی فکر کنید: حتی اگر سطحتان پایه است سعی کنید در ذهنتان به انگلیسی صحبت کنید. چیزهایی که می بینید را توصیف کنید، درباره لیست خرید خود فکر کنید، برای خودتان جوک تعریف کنید و …

خا طره نویسی کنید: خاطره نویسی راهی عالی برای شناخت خویش است. هیچ قانونی برای خاطره نویسی وجود ندارد مگر آن هایی که خودتان تعیین می کنید. دفتر خاطراتتان فضای شخصی خودتان است. اگر دفتر خاطراتتان به زبان انگلیسی است همزمان در حال تمرین مهارت های دستوری، واژگانی و نوشتاری نیز هستید.

از یادداشت های چسپان استفاده کنید: اسم اشیای مختلف را به انگلیسی بنویسید و در سراسر خانه بچسپانید. هر زمان از آن شیء استفاده می کنید یا یادداشت های چسپان را می بینید نام انگلیسی آن را به خاطر می آورید.

از نسخه انگلیسی شبکه های اجتماعی استفاده کنید

خود را درگیر زبان کنید: به انگلیسی چت کنید. نظرات خود را در انجمن ها بنویسید و به سؤال های دیگر کاربران پاسخ دهید. تا جایی که برایتان ممکن است وارد مکالمات انگلیسی شوید.

فیلم، سریال و ویدئو ببینید تا دستور زبان و مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشید.

به انگلیسی بخوانید: خواندن مهارتی است که سایر جنبه های زبانی را نیز تقویت می کند. روزانه حداقل ده تا پانزده دقیقه مطالعه کنید تا واژگان و دستور زبانتان تقویت شود. از مطالبی که یاد گرفته اید در مکالمات و نوشتن تکالیف خود استفاده کنید.

به پادکست و کتاب های صوتی گوش کنید: فهمیدن افراد بومی سخت است اما در صورتی که مرتب انگلیسی گوش کنید مغزتان عادت می کند. اگر به صورت فعال گوش کنید مهارت صحبت کردن و دستور زبانتان نیز تقویت می شود.

به انگلیسی بنویسید: اگر همچنان تصور می کنید خاطره نویسی برایتان مشکل است گزینه های دیگری نیز وجود دارد. لیست خرید یا انجام کارهای خود را به انگلیسی بنویسید، پیامک انگلیسی ارسال کنید (اگر شخص مقابل انگلیسی نمی داند می توانید ترجمه آن را اضافه کنید)، روزانه متن های کوتاه بنویسید و خود را وادار کنید تا از قواعد دستوری  که یاد گرفته اید استفاده کنید.

زیاد صحبت کنید: سعی کنید تا جایی که می توانید به انگلیسی صحبت کنید. با خودتان در آیینه صحبت کنید، دوستان آنلاین پیدا کنید و با آن ها مکاله تصویری داشته باشید و اگر در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می کند سعی کنید در زندگی روزمره خود تنها به انگلیسی صحبت کنید حتی اگر یک سلام و احوالپرسی ساده باشد.

قدم هفتم: همواره به دانش خود بیافزایید

اگر همواره به یادگیری دستور زبان بپردازید، تکالیف خود را انجام دهید و تا جایی که می توانید انگلیسی صحبت کنید خیلی زود به این زبان مسلط می شوید.

یادگیری دستور زبان انگلیسی نیازمند تمرین، اشتباه، یادگیری از آن اشتباهات و ادامه حرکت است. دستور زبان یکی از مهم ترین اجزای هر زبانی است. تسلط بر زبان انگلیسی بدون فراگرفتن قواعد دستوری آن غیر ممکن است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question