مدارس آنلاین چیست؟

تحول دیجیتال و آموزش در مدارس:

در قرن 21 به جرات می توان گفت «تحول دیجیتال» از مهمترین تغییراتی بوده که همه ی بخش های جوامع را تحت تاثیر خود قرارداده است. تحول دیجیتال با ورود به هر صنعت، چهره ای متفاوت به آن صنعت داده و فناوری های دیجیتالی محل بسیاری از کسب و کارها را جابجا کرده، مردم را برای خرید به جای خیابان ها و بازارها به وب سایت ها و اپلیکیشن ها هدایت کرده است. بسیاری از محققان بر این باور بودند که دیر یا زود این تحول، به صنعت آموزش نیز ورود خواهد کرد و روند آموزش را در مدارس، دانشگاه ها و موسسات آموزشی به طور کلی دگرگون می نماید. حال در اوایل قرن ۲۱، مدارس آنلاین به واقعیت نزدیک تر می شوند.

از سال 2000 تا 2009 میلادی بر خلاف تلاش ها و سرمایه گذاری های کلان برای طرح جایگزینی تخته سیاه و گچ با تابلوهای هوشمند و قلم نوری نتیجه ای که حاصل شد این بود که معلمان و مدارس بسیار کمی حاضر شدند از آن استفاده نمایند و همچنان تخته سیاه و گچ را ترجیح می دادند. این مساله همواره در ذهن تولید کنندگان فناوری های نوین آموزشی (EdTech) مانده بود که مسیر سخت و طاقت فرسایی را در راستای وارد کردن فناوری های دیجیتالی در صنعت آموزش پیش رو دارند.

به لطف جذابیت های نهفته در دنیای دیجیتال و فناوری های نوین، مردم (مخصوصاً افراد زیر 35 سال) ارتباط بسیار خوبی با انواع سخت افزارها و نرم افزارهای جدید برقرار می کنند. همین امر باعث شده است که در صنعت آموزش نیز، از ورود تحول دیجیتال و فناوری های نوین استقبال کنند. به همین دلیل است که در جوامع بین الملل شاهد شکل گیری روش های بسیار نو و جذاب آموزش مجازی  و آموزش آنلاین بوده ایم.

آموزش مجازی:

امروزه کودکان از سنین کم با تلفن های همراه هوشمند، تبلت ها و کامپیوترها آشنا می شوند و با انواع نرم افزارهای سرگرمی، بازی ها و پلیرهای فیلم کار می کنند. پس می توان گفت اگر با استفاده از این بسترها شرایط آموزشی نیز فراهم شود می تواند نظر این افراد را به خود جلب نماید.

حال آنکه در سنین بالاتر بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان به صورت خودکار از بسترهای اینترنتی و آموزش های مجازی، علاوه بر آموزه های مدارس و دانشگاهها استفاده می نمایند. پس تنها کاری که باید صورت گیرد، این است که در سنین پایین تر به صورت هدفمندتر و هوشمندانه تر، شرایط آموزش کودکان و نوجوانان را بر بسترهای آموزشی مجازی و آنلاین ، ‌و در کل مدارس آنلاین ایجاد نماییم.

آموزش مجازی از کجا آغاز شد؟

مرحله اول: در ابتدا با استفاده از وبلاگ ها مدرسین و اساتید به صورت متنی آموزه هایی را برای دانش آموزان و دانش جویان خود تولید و بارگزاری می نمودند و مخاطبین با سر زدن به وبلاگ ها امکان مطالعه این آموزه ها را داشتند.

مرحله دوم: پس از مدتی با افزایش پهنای باند اینترنت جهانی، امکان ارسال و دریافت فایل هایی با حجم های بیشتر به وجود آمد و مدرسین از ویدئو و صوت برای آموزش به مخاطبان خود استفاده نمودند. این کار با اضافه کردن یک دوربین فیلم برداری و یک میکروفون به کلاس درس مدرسین امکان پذیر بود و پس از ضبط و آماده سازی بر روی وب سایت قرار می گرفت و دانش آموزان می توانستند پس از دانلود محتوا، به کلاس درس به صورت آفلاین دسترسی داشته باشند.

مرحله سوم: با پیشرفت فناوری اطلاعات و به وجود آمدن بسترها و سامانه های آموزش مجازی، روش های نو و خلاقانه تری در صنعت آموزش به وجود آمد که روند آموزش در جهان را به کلی تغییر داد. به طوری که بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا می توانستند دوره های آموزشی از راه دور برگزار کنند و تمامی مراحل یک روند آموزشی را بر بستر اینترنت شبیه سازی کنند.

 

در حال حاضر مدارس در دنیا به چند روش در حال برگزاری دوره های آموزشی مجازی هستند در ادامه به چند مورد ازین روش ها می پردازیم:

1)در حال حاضر می توان از انواع روش های تولید محتوای تصویری، صوتی، متنی و ویدئویی بر انواع بسترهای جامع مدیریت محتوا(CMS) استفاده نمود و یک سامانه آموزش آفلاین عمومی ایجاد کرد. ایراد این روش این است که تعامل لحظه ای مابین مدرس و دانشجویان وجود ندارد.

2)با استفاده از سامانه مدیریت آموزش (LMS) می توان ضمن مدیریت بخش های مختلف از جمله بخش های مالی و حسابداری، دپارتمان ها، کلاس ها، مدرسین، دانش پذیران، آزمون و ارزیابی آنلاین، تالار گفتمان و اعلانات، سامانه پیامکی و اطلاع رسانی می توان امکانات یک سامانه جامع مدیریت محتوا (CMS) را نیز ایجاد کرد و یک روند آموزش کامل را ایجاد نمود.

3)استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز کلاس آنلاین (VC) که می تواند هم به صورت مستقل و هم در کنار دو سامانه فوق امکان برگزاری کلاس های تعاملی و زنده را میان دانش پذیران و مدرسین به وجود بیاورد. در این نرم افزارها امکان مکالمه دو طرفه همزمان با دریافت تصویر زنده و امکان به اشتراک گذاری هرگونه فیلم، تصویر، صوت، متن و پاورپوینت وجود دارد و می تواند به عنوان یک کلاس واقعی میان مدرسین و دانش پذیران استفاده شود.
استفاده هم زمان از نرم افزار شبیه ساز کلاس آنلاین (VC)  و سامانه مدیریت آموزش (LMS) می تواند گزینه مناسبی برای مجازی سازی کلاس های آموزشی مدارس، و در کل مدارس آنلاین باشد.

در حال حاضر مجموعه آموزشی اساتید آنلاین با استفاده از سامانه های آموزش آنلاین داخلی و بین المللی و با بهره گیری از تیم متخصص فناوری اطلاعات و تولید محتوا،در نظر دارد در راستای اعمال هرچه اصولی تر و با کیفیت تر تحول دیجیتال در صنعت آموزش کشور گامی موثر بردارد.

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
چطور واژگان جدید را حین آموزش زبان حفظ کنیم؟

چطور واژگان جدید را حین آموزش زبان حفظ کنیم؟

یادگیری یک زبان جدید سرگرم کننده است، البته به جز بخش یادگیری واژگان. همیشه کلماتی هستند که با وجود تلاش…

بیشتر بخوانید
کلاس آنلاین زبان انگلیسی

چگونه کلاس آنلاین زبان انگلیسی برگزار کنیم؟

در دنیایی که حتی عطاری ها هم آنلاین شده اند برگزاری کلاس آنلاین زبان انگلیسی چیزی بیش از یک ضرورت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question