راه حل های تدریس آنلاین در دوران کرونا

راه حل های تدریس آنلاین

در دوران کرونا که بیماری خطرناکی است و ممکن است به راحتی به دیگران سرایت کند، ما باید راه چاره ای برای تدریس آنلاین پیدا کنیم. ذر مطلب راه حل های تدریس آنلاین در دوران کرونا به این مساله خواهیم پرداخت

  • تدریس به روش آنلاین چگونه باید باشد که هم دانشجو راضی باشد و هم استاد. استادان می توانند از نرم افزارهایی استفاده کنند که برای دانشجویان و دانش آموزان قابل دسترس باشد مانند اسکایپ، یا هنگ ات (همان چت گوگل)، یا واتس آپ این اپلیکیشن ها یا نرم افزارها برای ما قابل دسترس تر از اپلیکیشن های خارجی هستند و تهیۀ آنها آسان است. از همان ابتدا سعی کنید ابهام های خود و دانشجو و دانش آموزان را برطرف کنید، تا بعداً دچار سردرگمی نشوید هم استاد و هم دانشجو.

قطعاً یکسری ابهامات از طرف دانش‌آموزان و یکسری انتظارات از طرف معلم وجود دارد که در همان ابتدا باید روشن شود. دانش‌آموزان اغلب نگران نحوه برگزاری امتحان، زمان برگزاری کلاس آنلاین، نحوه پرسش و پاسخ و… هستند و در مقابل معلمان انتظار دارند دانش‌آموزان در چنین شرایطی با معلم همکاری کرده و با مشارکت و گوش دادن به صحبت‌های او، مباحث درسی را متوجه شوند؛ بنابراین بهتر است معلم از همان ابتدا نکات مهم را بیان کرده و از دانش آموزان سؤالات و ابهاماتشان را بپرسد. همچنین برای ارتباط بهتر معلم با دانش‌آموز و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان، معلمان می‌توانند با اعلام زمان مشخصی از دانش‌آموزان بخواهند تا به صورت شخصی هر سؤال درسی دارند بپرسند و جواب آن را دریافت نمایند.

تدریس آنلاین در دوران کرونا

راه حل های تدریس آنلاین در دوران کرونا

 

  •  بهتر است استاد تدریس های خود را از قبل ضبط کند. در کنار لایو، تماس تصویری و یا فرستادن ویس، تدریس خود را ضبط کرده و برای دانش‌آموزان ارسال کنید؛ این کار از دو جهت مهم است: یک، اگر دانش‌آموزی بیمار باشد یا در اتصال به اینترنت دچار مشکل شود، با این روش تدریس آنلاین را از دست نخواهد داد. دوم، اگر دانش‌آموزی نیاز به تمرین و تکرار بیشتری داشته باشد یا متوجه برخی مباحث نشود، با دیدن مجدد ویدئو می‌تواند رفع اشکال کند.

 

  •  برای بازخورد بهتر تدریس آنلاین ذهنتان را از نگرانی‌ها دور کرده و محیط مناسب برای آموزش را فراهم کنید؛ اطمینان از وصل شدن به اینترنت، محیط به ‌دور از سر و صدای بچه و دیگر اعضای خانواده، گذاشتن آب یا خوراکی کنار دست، بیرون کشیدن پریز تلفن، خاموش کردن تلویزیون و… ازجمله عواملی هستند که باید به آنها توجه داشت. در صورت امکان از طریق ارسال پیام یا تماس تلفنی با دانش آموزان خود تعامل برقرار کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود. برای ارزیابی از روش تدریس خود می‌توانید از طریق شبکه ‌های اجتماعی نظرسنجی کنید. همچنین برای ارزیابی درک مطالب توسط دانش ‌آموزان می‌توانید از آزمون ‌های اختصاصی استفاده کنید

 

  •  اساتید نباید تنها به آموزش از طریق فیلم های ویدیویی اتکا کنند بلکه خودشان نیز باید به دانشجو یا دانش آموز مطالبی را به صورت آنلاین آموزش بدهند. اگر اساتید 3 ساعت زمان برای تدریس دارند تنها 30 دقیقۀ آن را به صورت ویدیویی آموزش دهند و بقیه را با کاربران خود به صورت حضوری و در اصطلاح چهره به چهره انجام دهند. همچنین اساتید نباید به صورت لایو مطالب را به کاربران خود آموزش دهند چون این سطح یادگیری کاربران را پایین می آورد.

 

  • بهتر است اساتید کاربران خود را تشویق به یادگیری و ارائۀ پیشنهاد و انتقاد کنند به این صورت کلاس درس برای همه مطلوب خواهد بود. به عنوان مثال شما یک مجموعه لینک اینترنتی به کاربران خود می دهید تا مطالب خود را از آن پیدا کنند. حال اگر کاربران شما نتوانند آن لینک ها را به شکلی دانلود کنند یا فیلتر باشد آن وقت استاد با مشکل مواجه می شود نه کاربر. استاد اول باید به کاربر خود گوش بدهد و بعد تصمیم بگیرد. استاد اول باید از کاربران بپرسد که چه انتظاری از کلاس آنلاین دارند و بعد آن را اجرا کند. استاد باید با دانشجو و دانش آموز خود همزمان کار کند و اگر دانشجو یا دانش آموز بیماری یا کسالتی داشت به او در زمان دیگری آموزش بدهد. البته در کلاس های آنلاین شما استعدادهای ناشکفته را در می یابید چون آموزش آنلاین برای افراد با استعداد بهتر است بر اساس تحقیقات علمی. البته استاد باید در اینجا مواردی را رعایت کند اول اینکه مطالب را به اختصار بیان کند و از طولانی کردن مطالب بپرهیزد. مطالب را به صورت شفاف و واضح برای کاربران توضیح دهید تا آنها مطالب را سریع تر بیاموزند. اگر کاربران شما کودکان یا نوجوانان هستند برای آنها در ازای انجام تکالیف خود جایزه تعیین کنید و آن را به آنها بدهید.

 

استاد باید قبل از اجرای ویدیوهای فیلم تدریس خود آن را یک بار بازنگری کند تا نقصی در آن نباشد و باید به فراگیران اجازۀ تعامل و همکاری بدهد. استاد باید انتظارات خود را تعدیل کند و در حد توان هوشی فراگیر از او انتظار داشته باشد چون هر کس یک سبک یادگیری دارد و ممکن است روش آموزش استاد برای فراگیر در ابتدا عجیب و غریب باشد. فراگیر هم باید خود را برای این آموزش ها آماده کند و از آن نترسد چون در شرایط کنونی راه حل دیگری وجود ندارد. فضای یادگیری باید آرام و بدون مزاحم باشد مانند تلویزیون یا حیوان خانگی یا هر چیزی که تمرکز فراگیر را به هم می ریزد. نکاتی که فراگیر باید بداند به شرح زیر است:

کلاس مجازی را مانند کلاس واقعی در نظر بگیرید، با خودتان رو راست باشید و در انجام تکالیف خود احمال نکنید، در یادگیری درس خود کوشا باشید، و وسایل لازم خود را کنار خود قرار دهید تا در حین کلاس آنلاین نیازی به آوردن آنها نداشته باشید..

نتیجه گیری: آموزش مجازی به عنوان یکی از ارکان اصلی در شرایط کنونی شیوع ویرس کرونا، نیازمند توجه و بازنگری جدی است. ضمن آن که پیام رسان ها از امکانات کافی برای برگزاری با کیفیت کلاس ها را ندارند، پیشنهاد می شود از هرگونه اجبار و انحصارگرایی برای استفاده از ابزارهای آموزش مجازی پرهیز شده و این محصولات به صورت یکسان به مدارس معرفی شوند.

 

ما در اساتیدآنلاین، برای یادگیری بهتر و در راستای ارتقای علمی جامعه، بستر های آموزش آنلاین را در اختیار شما قرار می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر با شماره 71057276-021 تماس حاصل فرمایید

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
چطور واژگان جدید را حین آموزش زبان حفظ کنیم؟

چطور واژگان جدید را حین آموزش زبان حفظ کنیم؟

یادگیری یک زبان جدید سرگرم کننده است، البته به جز بخش یادگیری واژگان. همیشه کلماتی هستند که با وجود تلاش…

بیشتر بخوانید
کلاس آنلاین زبان انگلیسی

چگونه کلاس آنلاین زبان انگلیسی برگزار کنیم؟

در دنیایی که حتی عطاری ها هم آنلاین شده اند برگزاری کلاس آنلاین زبان انگلیسی چیزی بیش از یک ضرورت…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question