آزمون جی آر ای ® برای چه کسانی کاربرد دارد؟

آزمون جی آر ای

آزمون جی آر ای (GRE) چیست؟ ®

یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی که در دانشگاه‌های برتر دنیا مقبولیت زیادی دارد، جی آر ای ® (GRE ®) است. جی آر ای ® (GRE ®) مخفف عبارتGraduate Records Examination (بررسی سوابق تحصیلی) است که توسط موسسه معتبر ETS (طراح آزمون‌های تافل ®) برگزار می‌گردد. در گذشته جی آر ای ® تنها مختص کسانی بود که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های آمریکایی شمالی را داشتند اما امروزه در سراسر جهان آزمون محبوبیست که برای اشتغال در خارج از کشور یا مهاجرت نیز کاربرد موثری دارد. در ادامه به اهمیت شرکت در آزمون جی آر ای می‌پردازیم و به اختصار شرح می‌دهیم این آزمون برای چه دسته از افرادی الزامی یا کاربردی است.

تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا

اگر به لیست برترین دانشگاه‌ها نگاه بیندازید، هر نوع لیست اعلام شده از هر موسسه، می‌بینید که برترین دانشگاه‌های دنیا در آمریکا یا کانادا واقع شده‌اند. برای آن که در دانشگاه های آمریکایی یا کانادایی ادامه تحصیل دهید یا به این کشورها مهاجرت کنید یکی از خواسته‌هایی که از شما خواهند داشت، شرکت در آزمون جی.آر.ای ® است. این بدین معنی است که اگر شما در آزمون GRE ® شرکت نکنید بسیاری از شانس‌های خود را از دست می‌دهید و برای انتخاب دانشگاه مناسب، گزینه‌های محدودتری خواهید داشت. برای ادامه تحصیل در 95 درصد از دانشگاه آمریکا نیاز به نمره‌ی مناسب آزمون ® GRE دارید. یک تصور غلط نیز در مورد این آزمون‌ها وجود دارد که برخی فکر می‌کنند جی آر ای ® فقط مختص به رشته‌های فنی است. این تصور کاملا اشتباه و گمراه کننده است. علاوه بر رشته‌های مهندسی، برای ادامه تحصیل در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه نیز بایستی در آزمون جی.آر.ای ® شرکت کنید، خصوصا برای رشته‌های مدیریتی.

الزامی بودن جی.آر.ای ® برای دانشگاه‌ها و رشته‌های خاص

بر اساس آمارسنجی‌های، ® GRE یکی از محبوب‌ترین آزمون‌ها برای دانشجویانی بوده است که قصد ادامه تحصیل را در مقطع کارشناسی ارشد داشته‌اند. با توجه به نتایج این تحقیقات برای مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه‌های زیادی هستند که نمره‌ی جی آر ای ® را به عنوان ملاک مهارت‌ زبان انگلیسی در نظر می‌گیرند. علاوه بر دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی، دانشگاه‌های آسیایی در ترکیه، مالزی و حتی دانشگاه‌های معتبر سنگاپور و ژاپن که در سطح بین‌المللی رتبه‌ی بالایی دارند، آزمون جی آر ای ® را به عنوان معیارسنجی مهارت زبان داوطلبان در نظر می‌گیرند. در واقع شما اگر حداقل نمره‌ی جی.آر.ای ® مورد نظر آن‌ها را بدست نیاورید خبری از فاند و بورسیه تحصیلی نخواهد بود.
همانطور که گفته شد این آزمون تنها برای رشته‌های فنی و مهندسی نیست و برای ادامه تحصیل در رشته‌های مدیریتی باید در آن شرکت کنید. برای تحصیل در رشته‌ی مدیریت کسب و کار یا همان MBA علاوه بر اینکه باید در آزمون‌های بین المللی هوش تحصیلی(GMAT) شرکت کنید، یکی از شروط اپلای کردن شرکت کردن در آزمون ® GREو کسب نمره‌ای حداقلی است.

ادامه تحصیل در کشور کانادا و رشته‌های علوم انسانی

"<yoastmark

GRE ® آزمونی بین المللی است که در نزد تمام دانشگاه‌های برتر دنیا اعتبار زیادی دارد و حتی اگر اجباری نباشد شرکت در آن برای شما یک پوئن مثبت حساب می‌شود. در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا ارسال نمره‌ی GRE ® الزامی نیست اما در توضیحات موارد درخواستی به آن توصیه شده است. اگر می‌خواهید در رشته‌ی روانشناسی و در دانشگاه‌های کانادا ادامه تحصیل دهید، شرایط مانند مدیریت است و شرکت در آزمون ® GRE و کسب نمره‌ی مناسب یکی از شروط الزامیست و باید آن را رعایت کنید.

شرکت در آزمون جی آر ای ® برای افزایش شانس دریافت فاند

تحصیل در خارج از کشور بدون بورسیه‌ی تحصیلی با توجه به هزینه‌های زیاد آن، برای شما سخت خواهد بود. اگر برای ادامه تحصیل در دانشگاهی آمریکایی یا کانادایی شرط شرکت در آزمون GRE ® الزامی بود که مجبور هستید امتحان دهید. اگر این شرط الزامی هم نبود بهتر است در این آزمون شرکت کنید و امتیاز بدست آورید. با کسب امتیازات بیشتر شانس شما برای پذیرش گرفتن و دریافت فاند بسیار بالاتر خواهد بود.

فرمت‌های مختلف آزمون و کاربرد آن‌ها

آزمون GRE

آزمون جی.آر.ای

آزمون جی آر ای ® در دو فرمت برگزار می‌شود: موضوعی(Subject) و عمومی(General). برای بیشتر دانشگاه‌های آمریکا و کانادا آزمون عمومی  ® GRE ملاک است و آزمون موضوعی که تخصصی است بیشتر برای دانشگاه‌های درجه عالی آمریکا به کار می‌آید اما در کل شرکت در آن می‌تواند برای برخی از رشته‌ها امتیاز مثبت باشد. آزمون ® GREموضوعی هم‌اکنون برای رشته‌های تخصصی شیمی، فیزیک، ریاضیات، زیست، ادبیات انگلیسی و روانشناسی برگزار می‌شود. پس اگر علاقه دارید در این رشته‌ها ادامه تحصیل دهید و در دانشگاه‌های بهتری پذیرش بگیرید شرکت در این آزمون‌ها برای شما حیاتی است.

ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه

جی.آر.ای ® برای پذیرش در مقطع دکترای اکثر دانشگاه‌های آمریکایی الزامی است و شما باید حداقل نمره‌ی مورد نیاز درخواستی آن‌ها را بدست بیاورید. برای ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پایه چه در مقطع ارشد چه در دکترا شرکت در هردو فرمت آزمون GRE ® الزامی است. بدین معنی که اگر قصد ادامه تحصیل در رشته‌های ریاضیات، فیزیک و یا شیمی را دارید علاوه بر این‌که باید در آزمون جی.آر.ای ® عمومی شرکت کنید، احتمالا نمره‌ی امتحان تخصصی آن هم از شما خواسته خواهد شد.

افزایش شانس برای افراد با معدل پایین

افرادی که در مقطع کارشناسی خود نمرات مناسبی در دروس تخصصی خود بدست نیاورده‌اند می‌توانند با شرکت در آزمون تخصصی  ® GRE شانس خود را افزایش دهند و تا حد مناسبی تاثیرات منفی معدل خود را کاهش دهند. همانطور که گفته شد این فرمت از آزمون در رشته‌های مختلف زیست، شیمی، فیزیک، ریاضیات، ادبیات انگلیسی و روانشناسی برگزار می‌شود. اگر در این رشته‌ها تحصیل می‌کنید و معدل بالایی کسب نکرده‌اید با محدودیت‌های زیادی روبرو خواهید شد. معدل کارشناسی یکی از معیارهای اصلی برای پذیرش است و اگر در این معیار ضعیف باشید برای افزایش شانس پذیرش خود باید امتیازات دیگر خود را بهبود ببخشید. علاوه بر تاییدیه‌های معتبر از اساتید، انجام پروژه و ثبت مقاله یکی دیگر از فاکتورهایی که به کار شما می‌آید مهارت‌های زبان انگلیسی شماست. شرکت در آزمون تخصصی جی.آر.ای چون مربوط به رشته‌ی تحصیلی شما هم هست می‌تواند امتیاز بالایی برای شما ایجاد کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question