تفاوت آزمون موضوعی و عمومی جی.آر.ای ®

تفاوت بین آزمون موضوعی و عمومی

Gre ® General vs. Gre ® Subject

جی آر ای

تفاوت آزمون موضوعی و عمومی

یکی از آزمون‌های معتبر سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی آزمون جی.آر.ای ®( ® GRE) می باشد که بسیاری از علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در خارج از کشور در آن شرکت می‌کنند. این آزمون که توسط موسسهETS(ارائه دهنده‌ی آزمون‌های معتبری مانند تافل ®) برگزار می‌شود از نظر بسیاری از دانشگاه‌های برتر آمریکا و کانادا به خصوص برای رشته‌های مدیریتی و مهندسی اعتبار زیادی دارد.
جی.آر.ای ® در دو فرمت اصلی موضوعی (سابجکت) و عمومی (جنرال) برگزار می‌شود. از این رو برای بسیاری از افراد این ابهام وجود دارد که در کدام فرمت بایستی شرکت کنند. در این مقاله سعی داریم با توضیح این آزمون و مقایسه ساختار، الگو و دیگر فاکتورهای دو فرمت معمول آن، به شما برای انتخابی مناسب کمک کنیم.

آزمون GRE ® General

آزمون جی.آر.ای ® جنرال یا عمومی در سه بخش انجام می‌شود که شامل بخش‌های نوشتاری(Analytical Writing) ، واژگان(Verbal) و ریاضیات(Quantitative)می باشد.
در بخش نوشتاری (Analytical Writing) شما بایستی دو انشاء در مورد موضوعات داده شده بنویسید و برای هر کدام 30 دقیقه زمان خواهید داشت. رعایت دقیق گرامر، استفاده از واژه‌های جدید، نظم منطقی قوی و تحلیل موضوع از جمله مواردی است که باید در نوشتن انشاء خود رعایت کنید. بخش مهارت‌های نوشتاری جی.آر.ای بسیار سخت ‌تر از آزمون‌ تافل است و بسیاری از شرکت کنندگان در این بخش دچار چالش می‌شوند.
در بخش واژگان (Verbal Reasoning) شما ابتدا باید جای خالی جملاتی که به شما داده شده است را با کلمه مناسب پر کنید که این بخش شامل 8 سوال می‌شود. سپس در مرحله دوم 4 الی 5 سوال به شما داده می‌شود که شما باید جای خالی جملاتی که داده شده است را با دو کلمه مترادف پر کنید. مرحله‌ی نهایی بخش واژگان آزمون جی.آر.ای هم پاسخ به 12 تا 13 سوال درک مطلب است که از روی پنج تا شش متن تخصصی گرفته شده‌اند. در بخش واژگان دو قسمت وجود دارد که هر قسمت 25 سئوال دارد و برای هر 25 سئوال 35 دقیقه زمان خواهید داشت.
قسمت دیگر این آزمون (Quantitative Reasoning)  شامل مسائل ریاضی است که در سطح دروس‌ دبیرستان آسان است و برای حل آن‌ها با مشکلی رو به رو نخواهید شد.  در این بخش صرفا مهارت شما در درک مسائل ریاضی به زبان انگلیسی سنجیده می‌شود. در بخش ریاضی دو قسمت وجود دارد که هر قسمت 25 سئوال دارد و برای هر 25 سئوال 40 دقیقه زمان خواهید داشت.

در جدول زیر نمایی کلی از این آزمون را می بینید:

تفاوت بین آزمون موضوعی و عمومی جی.آر.ای

تفاوت آزمون موضوعی و عمومی

آزمون GRE ® Subject

آزمون‌های سابجکت یا موضوعی جی.آر.ای ® مهارت‌های شما را در رشته‌های مختلف تعیین شده می‌سنجند و از این نظر با آزمون‌های عمومی تفاوت دارند. برای این آزمون‌ها درس‌نامه‌هایی ارائه می‌شوند که برای آمادگی امتحان باید آن‌هارا مطالعه کنید. درواقع آزمون موضوعی جی.آر.ای ® توانمندی‌های شما را در رشته‌ی تخصصی‌تان می‌سنجد. در کل شش نوع آزمون جی.آر.ای ® موضوعی وجود دارد که در رشته‌های زیر برگزار می‌شوند:
  1. زیست شناسی
  2. شیمی
  3. ادبیات انگلیسی
  4. ریاضیات
  5. فیزیک
  6. روانشناسی
تا سال 2016 آزمون GRE ® برای رشته‌ی بیوشیمی، زیست‌شناسی سلولی مولکولی نیز برگزار می‌شد که اکنون دیگر کنار گذاشته شده است.

ارزیابی و نمره دهی

بخش‌‌های واژگان و ریاضی آزمون جی.آر.ای ® جنرال هر کدام ماکسیمم 170 نمره دارند که بدست آوردن نمره‌ی بالا 150 در بخش ریاضیات برای خیلی‌ها آسان خواهد بود و امتیاز بالای 140 در بخش واژگان نکته مثبتی به شمار می‌رود. مینیمم نمره هر بخش نیز 130 می باشد.
بنابراین مینیمم نمره این دو بخش 260 و ماکسیمم نمره 340 می باشد. نمره بخش رایتینگ از 0 تا 6 میباشد که بصورت نمره ای مجزا در کارنامه اعلام میگردد. نمره دو بخش واژگان و ریاضی بلافاصله پس از آزمون داده میشود و نمره بخش رایتینگ حدود دو هفته پس از آزمون داده میشود.

نمره‌ی شما در آزمون موضوعی جی.آر.ای ® از 200 تا 990 تعیین می‌شود که به صورت فاصله‌های ده نمره‌ای تغییر می‌کند.
سالیان پیش آزمون‌های موضوعی جی.آر.ای ® شامل نمره‌ی منفی می‌شدند که این قانون برداشته شد و پاسخ‌های صحیح شما بدون توجه به پاسخ‌های نادرست، ملاک قرار می‌گیرند. در گذشته به ازای هر چهار پاسخ اشتباه شما یکی از جواب‌های صحیح حذف می‌شد. علت این کار جلوگیری از شانسی زدن سوالات بود.

ساختار برگزاری آزمون

آزمون جی.آر.ای ® موضوعی فقط به صورت کاغذی ارائه می‌شود و از این منظر با حالت جنرال آن فرق می‌کند. از این رو شرکت در امتحانات جی.آر.ای ® موضوعی تنها در مراکزی که خدمات برگزاری آزمون‌های کاغذی را ارائه‌ می دهند، امکان پذیر خواهد بود. در ضمن مراکز مختلف همه‌ی رشته‌های ذکر شده را ارائه نمی‌دهند و برای شرکت در رشته‌ی مورد نظر خود بایستی حتما وبسایت مراکز برگزاری جی.آر.ای را بررسی کنید.
برای آزمون جی.آر.ای ® جنرال محدودیتی در انتخاب زمان ندارید و می‌توانید هر زمان که آمادگی داشته باشید اقدام به ثبت نام نمایید. امتحانات موضوعی  ® GRE فقط در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آوریل برگزار می‌شود برای همین حتما باید مراقب باشید تا فرصت شرکت در این آزمون را از دست ندهید، وگرنه چند ماه عقب می افتید.
برای گزارش نمره‌های خود به دانشگاه‌ها و موسسات، قبل از آن‌که در آزمون شرکت کنید امکان ارسال رایگان به چهار دانشگاه را دارید که دو حق انتخاب پیش روی شما می‌گذارد: ارسال آخرین نمره‌ی آزمون یا ارسال همه نمره‌ها.
شما  پس از شرکت در آزمون‌ می‌توانید سه راه داشته باشید: ارسال آخرین نمره، ارسال همه‌ی نمره‌ها و یا ارسال نمره‌ی دلخواه

اعتبار و مقبولیت در دانشگاه‌ها

تفاوت آزمون موضوعی و عمومی

تفاوت آزمون موضوعی و عمومی

برای ادامه تحصیل در کشوری مانند آمریکا یا کانادا شما به نمره‌ی جی.آر.ای ® نیاز دارید که معمولا نمره‌ی آزمون عمومی شما را می‌خواهند. نمرات آزمون جی.آر.ای ® موضوعی برای بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ملاک نیست اما قطعا نکته مثبت زیادی برای شما دارد. اگر می‌خواهید در یکی از رشته‌های شیمی، ریاضیات، فیزیک، زیست، روانشناسی و ادبیات انگلیسی ادامه تحصیل دهید یکی از معیارهایی که می‌تواند مهارت‌های شما را تعیین کنید و امتیازات شما را نسبت به رقبایتان(دانشجوهای دیگر از سراسر دنیا) افزایش دهد، همین آزمون جی.آر.ای موضوعی است.

منابع

برخلاف تافل که سوالات آن استخراج شده‌اند و در اختیار عموم قرار گرفته‌اند، دست شما برای آزمون‌های جی.آر.ای ® بسته‌تر خواهد بود. موسسه ETS برای آمادگی آزمون جی.آر.ای ® نمونه سوالاتی را به صورت پی دی اف عرضه کرده است که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و برای آزمون‌های موضوعی در رشته‌های مختلف منابع آموزشی خاصی تعیین کرده‌ که بایستی آن‌ها را مطالعه کنید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question