تفاوت آیلتس ® و پی تی ای ® ( ® PTE) ؟

تفاوت آیلتس و پی تی ای

تفاوت آیلتس ® با پی تی ای ® ؟

آزمون‌های آیلتس ® (IELTS ®) و پی تی ای ® (PTE ®) دو نمونه از معروف‌ترین و معتبرترین آزمون‌های سنجش مهارت زبان انگلیسی هستند. برای اقامت در استرالیا هردو آزمون گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند و با آن‌که آیلتس ® قدمت بیشتری دارد اما در سالیان اخیر آزمون پی.تی.ای ® توانسته است اعتبار زیادی بدست بیاورد و هم رده‌ی آیلتس ® و تافل ® باشد.
اما کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است؟ پاسخ این سوال بسته به توانایی‌های شما دارد. اگر سطح عمومی مهارت‌های زبان شما به صورت کلی خوب است می‌توانید برای هر دو آزمون آمادگی مناسب را کسب کنید اما آزمون آیلتس ® در کل سخت‌تر است. برای آزمون پی.تی.ای ® زمان کمتری برای آماده‌سازی نیاز خواهید داشت که به خاطر کامپیوتری بودن سیستم نمره‌دهی آن است.
هر دو آزمون شامل بخش‌های سنجش مهارت‌های شنیداری، خواندن، نوشتن و مکالمه می‌شوند با این تفاوت که در آزمون‌های پی.تی.ای ® بایستی در بخش‌های مختلف ترکیبی از مهارت‌های خود را به کار ببرید. از این رو پی.تی.ای ® شاید به نوعی بدیع‌تر و چالش برانگیزتر باشد.

تفاوت آیلتس و پی تی ای

 

اگر بیشتر اهل خودآموزی هستید و می‌توانید خودتان در خانه وقت مناسبی برای خواندن زبان کنار بگذارید آزمون پی.تی.ای ® برای شما مناسب‌تر خواهد بود چرا که این آزمون به صورت کلی آسان‌تر است و با داشتن الگوهایی خاص در بخش‌های مختلف آن، برای فراگیری به آمادگی کمتری نیاز دارد. در آیلتس ® سطح مهارت گرامری و استفاده از دایره واژگان کاربردی و متنوع بسیار اهمیت دارد و در ارائه محتوا می‌بایستی ریزترین نکات نگارشی را در نظر بگیرید. شما نمی‌توانید با تکرار ایده‌ها در آیلتس نمره‌ی خوبی بدست بیاورید ولی در پی.تی.ای ® چرا
اگر می‌خواهید در آزمون پی.تی.ای ® شرکت کنید باید توجه داشته باشید که امکان این امر در ایران مقدور نمی‌باشد.
برای شرکت در آزمون پی.تی.ای ® باید به یکی از کشورهای منطقه سفر کنید که طبعا هزینه‌هایی برای شما در پی خواهد داشت. آیلتس ® در شش مرکز در ایران برگزار می‌گردد و از این نظر دسترسی بهتری خواهید داشت. درمورد زمان نتیجه آزمون، پی.تی.ای ® داوطلبان می‌توانند طی 2 روز نتایج خود را دریافت کنند اما در آیلتس ® برای دریافت نتایج بایستی تا 13 روز صبر نمایند. از این منظر آزمون پی.تی.ای ® کار شما را سریع‌تر راه می‌اندازد، گرچه آیلتس ® هم در اعلام نمرات زمان زیادی را هدر نمی‌دهد.

اعتبار و مقبولیت

همانطور که گفته شد این دو آزمون هردو برای مهاجرت به استرالیا گزینه‌های قابل قبولی هستند و شما اگر بتوانید حداقل نمره 50 در آزمون پی.تی.ای ® یا نمره 6 در آِیلتس ®  کسب کنید می‌توانید شرط مهارت زبان خود را پشت سر بگذارید. اگر می‌خواهید برای مهاجرت به استرالیا امتیاز کسب کنید، نمره‌ی 65 در پی.تی.ای ® و یا 7 در آیلتس می‌تواند 10 امتیاز به شما بدهد. با اینکه آیلتس ® 20 سال قدمت بیشتری دارد اما آزمون استرالیایی پی.تی.ای ® با توجه به استانداردهای جدیدی که ارائه کرده است، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در فضای آکادمیک است.

تفاوت آیلتس با پی.تی.ای

مقایسه ساختار دو آزمون

اگر هنوز برای انتخاب یکی از دو آزمون آیلتس ® و پی.تی.ای ® شک دارید بهتر است نگاه بهتری از ساختار کلی این دو بدست آورید. در ادامه با بررسی و مقایسه ساختار دوبخش اصلی آن‌ها می‌پردازیم و امیدواریم به انتخاب شما کمک کند.
  • مهارت‌های مکالمه: بخش مهارت‌های مکالمه در آزمون پی.تی.ای ® بسیار سخت و طولانی است. در حالی که در بخش مکالمه آیلتس ® شما صرفا 10 دقیقه با مصاحبه کننده صحبت می‌کنید، در بخش مکالمه پی.تی.ای ® با سوالاتی چالش برانگیز رو به رو می‌شوید. پس از معرفی خود در بخش نخست باید در بخش دوم طی زمانی حدود 30 تا 35 دقیقه به 5 سوال پاسخ دهید. در سوال اول شما تنها 40 ثانیه فرصت دارید تا یک متن آکادمیک نسبتا سخت را روخوانی کنید. شاید به ظاهر روخوانی ساده به نظر بیاید اما با متنی روبرو می‌شوید که انتظارش را ندارید. از این سخت تر این است که شما تنها 40 ثانیه برای آماد‌سازی خود فرصت دارید.
در سوال دوم بایستی با شنیدن یک جمله و با تنها 10 ثانیه اجازه تنفس، آن جمله را که احتمالا حاوی کلمات سخت و نامانوس است را تکرار کنید. در سوال سوم باید جدول یا نمودار داده شده را توصیف کنید. سوال چهارم از همه سخت‌تر است. ابتدا باید به یک کلاس درس که هرچیزی می‌تواند باشد، از جانورشناسی تا سیاست، گوش فرا دهید. بعد از 10 ثانیه آماده سازی 40 ثانیه فرصت خواهید داشت که آن چه شنیدید بازگو کنید! سخت به نظر می‌رسد مگر نه؟ سوال آخر و پنجم نیز یک سوال کوتاه خواهد بود که بایستی در چند کلمه به آن پاسخ دهید.
  • مهارت‌های نوشتن: در این بخش نیز آیلتس ® کمی منطقی‌تر و پی.تی.ای ® کمی چالش برانگیز تر است. در آیلتس ®، مهارت‌های نوشتن شما در دو بخش سنجیده می‌شود. بخش اول آزمون آکادمیک آیلتس ® توصیف یک نقشه و در جنرال نوشتن یک نامه است. بخش دوم مشترک و نوشتن یک انشاء در مورد یکی از موضوعات معمول جهان است.
برای آزمودن مهارت‌های نوشتن خود در پی.تی.ای ® ابتدا باید در بخش اول با خواند یک متن کوتاه، در مدت ده دقیقه آن را در یک جمله خلاصه کنید و سپس به دو سوال داده شده پاسخ دهید. برای پاسخ دادن به هر سوال نیز ده دقیقه زمان خواهید داشت. در بخش دوم یا باید یک انشا در مورد موضوع داده شده بنویسید یا با یک سوال خلاصه متن مانند بخش قبلی روبرو می‌شوید. این که انشاء به شما برسد یا خلاصه متن کاملا تصادفی است. و در آخر بخش سوم مهارت‌های نوشتن آزمون پی.تی.ای ® 20 دقیقه فرصت دارید که در 200 تا 300 کلمه درمورد یکی از موضوعات عمومی اطرافتان انشایی بنویسید.
تعداد سوالات پی.تی.ای ® در این بخش بیشتر است و زمان آن کم به نظر می‌رسد اما همانطور که گفته شد می‌توانید از الگوهایی خاص پیروی کنید و نیاز به ارائه محتوایی با ساختار ندارید، در حالی برای کسب نمره مناسب مهارت‌های نوشتن آیلتس ®، رعایت قواعد زبان و استفاده از واژگان متوع و جدید بسیار مهم است.

اساتید آنلاین

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question