تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت بین آیلتس ® جنرال و آیلتس آکادمیک چیست؟

آیلتس ® به عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی سنجش مهارت زبان انگلیسی در کنار تافل ® شناخته می‌شود که اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت را دارید میتوانید در آن شرکت کنید. آیلتس ® (® IELTS) مخفف سیستم بین المللی ارزیابی زبان انگلیسی(International English Language Testing System)  است که توسط شورای فرهنگی بریتانیا و دانشگاه کمبریج اداره می‌شود. محبوبیت آیلتس ® در سطح جهان بسیار گسترده است و سالانه نزدیک به دو و نیم میلیون نفر در 140 کشور مختلف در این آزمون شرکت می‌کنند. آزمون آیلتس ® به دوصورت آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود. در ادامه‌ی این متن به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو فرمت آیلتس ® خواهیم پرداخت.

آیلتس ® جنرال چیست ؟

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

اگر قصد ادامه تحصیل ندارید و می‌خواهید برای کارهای مهاجرتی یا کسب مجوز شغلی یا حرفه‌ای اقدام کنید آزمون عمومی آیلتس ® به کار شما می‌آید. این آزمون در چهار بخش شامل مهارت‌های نوشتن (writing)، خواندن (reading)، شنیدن ( listening) و گفتاری (speaking) برگزار می‌شود که دو بخش آخری مشابه فرمت آیلتس ® آکادمیک طراحی می‌شوند. تفاوت اصلی آن در دو بخش نوشتاری و خواندن است که این دو بخش‌های مهارت‌های نوشتاری و درک مطلب شما را با استانداردهای منحصر به فرد خود می‌سنجند. 

آیلتس ® آکادمیک چیست ؟

برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی، استرالیا و یا کانادا شرکت در این آزمون احتمالا یکی از درخواست‌های دانشگاه مقصد خواهد بود. این آزمون مخصوصا برای سنجش مهارت‌های زبان دانشجویان در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد طراحی شده است که در چهار بخش مهارت‌های نوشتن، خواندن و درک مطلب، شنیداری و گفتاری برگزار می‌گردد. هرکدام از بخش‌ها 9 نمره دارند که میانگین نمرات شما در هر بخش نمره‌ی کلی شما را نشان خواهد داد.

شباهت‌های این دو آزمون:

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

همانطور که توضیح داده شد آزمون آیلتس ® در دو فرمت آکادمیک و جنرال در چهار بخش سنجش مهارت‌های نوشتاری، درک مطلب، شنیداری و گفتاری برگزار می‌شود و از این منظر ساختاری مشابه دارند. زمان هر دو آزمون دوساعت و 45 دقیقه است که ممکن است بخش سنجش مهارت‌های گفتاری (speaking) یک هفته دیرتر از قسمت‌های دیگر آزمون برگزار و ارزیابی گردد. بخش‌های سنجش مهارت‌های شنیداری و گفتاری این دو آزمون کاملا یکسان هستند. درمورد ثبت‌نام آیلتس ® جنرال و آکادمیک هم نیازی به نگرانی نخواهید داشت. شرایط ثبت نام هر دو آزمون یکسان است و اغلب مراکز آیلتس ® هردو فرمت جنرال و آکادمیک را برگزار می‌کنند.

تفاوت‌های آزمون‌های آیلتس ® جنرال و آکادمیک:

آیلتس ® جنرال و آکادمیک علاوه بر تفاوتی که در محتوا و نگرش دارند، فرق اصلی‌شان در در دو بخش مهارت‌های درک مطلب (reading) و نوشتن (writing) است که آزمون جنرال مهارت‌های زبان شما را برای محیط کار و آزمون آکادمیک برای تحصیل می‌سنجد. همانطور که از نام فرمت آکادمیک مشخص است این آزمون برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها طراحی شده‌اند. اگر قصد دارید در یکی از دانشگاه‌های معتبر بورسیه‌ی تحصیلی بگیرید از شما نمره‌ی تافل ® یا آیلتس ® آکادمیک خواهند خواست. اگر برای کار و یا مهاجرت قصد خروج از کشور دارید باید در آزمون آیلتس ® جنرال شرکت کنید. 
نکته‌ی قابل توجه این است که خیلی از شرکت‌های خصوصی هستند که آزمون آکادمیک برایشان نسبت به آزمون جنرال ارجحیت دارد. پس برای کار در خارج از کشور ممکن است آزمون جنرال به کارتان نیاید و بستگی دارد شرکت مقصد از شما نمره‌ی کدام آزمون را بخواهد. برای آماده‌سازی خود می‌توانید به تست‌های آزمایشی که در وب سایت آیلتس ® بارگذاری شده است مراجعه کنید. همچنین در این سایت می‌توانید نگاه کنید نمره‌های حداقلی مورد نیاز برای موسسات آکادمیک، شرکت‌ها و شرایط مهاجرت به چه صورت می‌باشند.

بخش مهارت‌های درک مطلب در آیلتس ® جنرال:

سوالات و متن‌های این قسمت از آزمون در سه بخش و 40 سوال به شما داده می‌شوند که متن‌ها حدود 2000 تا 2700 کلمه و زمان پاسخگویی برای شما 60 دقیقه خواهد بود. موضوع متن اول مربوط به موقعیت‌های اجتماعی است، در متن دوم با متنی درمورد جزوات آموزشی یا احتیاجات رفاهی است که نسبتا پیچیده می‌باشد و نهایتا متن سوم با حدود 2700 کلمه توانایی شما را در خواند نثرهای بلند می‌سنجد.

بخش مهارت‌های نوشتن در آیلتس ® جنرال:

در این بخش دو موضوع به شما داده می‌شود که باید برای موضوع اول حدود 150 کلمه و برای موضوع دوم حدود 250 کلمه بنویسید. در قسمت اول لازم است نامه‌ای درمورد مشکل یا شرح موضوعی به مخاطبی خاص بنویسید و در بخش دوم متنی به شما داده می‌شود که باید نسبت به موضوع مطرح شده مخالفت یا موافقت خود را اعلام نمایید. زمان این بخش از آزمون یک ساعت است که بهتر است 20 دقیقه را برای موضوع اول و 40 دقیقه را برای موضوع دوم اختصاص دهید.

بخش مهارت‌های درک مطلب در آیلتس ® آکادمیک:

40 سوال در سه بخش و 60 دقیقه زمان باعث می‌شود تا بخش مهارت‌های درک مطلب آزمون آکادمیک را بعلت متن های پیچیده تر و سنگین تر چالش برانگیزتر از ایلتس ® جنرال بدانیم. یکی از سه متن داده شده معمولا درمورد استدلالی ظریف درمورد موضوعی خاص است که می‌تواند مربوط به مجله، جزوه، کتاب یا روزنامه باشد. متن معمول دیگری که احتمالا در اختیار شما قرار داده خواهد شد نمودار به همراه توضیحاتی نوشتاری است که باید به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید.

بخش مهارت‌های نوشتن در آیلتس ® آکادمیک:

در این بخش شما یک ساعت فرصت خواهید داشت تا درمورد دو موضع داده شده متنی را تهیه کنید. موضوع اولی که به شما داده می‌شود نمودار یا جدولی است که باید در 150 کلمه توضیحات لازم را برای آن یادداشت کنید. بخش دوم نیز مانند آزمون جنرال آیلتس ® بیان عقاید در موافقت یا مخالفت متنی است که در اختیارتان قرار می‌گیرد. شما باید پاسخ خود را در 250 کلمه بنویسید و رعایت اصول نگارشی، قواعد متنی و استفاده از واژه‌های جدید و متنوع در این بخش بسیار اهمیت می‌یابد.

اطلاعاتی درباره ی نمره آیلتس جنرال و آکادمیک:

بخش‌های سنجش مهارت‌های نوشتاری (writing) هر دو نوع آزمون آیلتس ® دشوارترین بخش‌ها هستند به طوری که در آیلتس ® آکادمیک میانگین نمرات داوطلبان حدود 5.5 از 9 است. بخش درک مطلب (reading) این دو آزمون هم با میانیگین بالاتر از 6 آسان‌ترین قسمت به نظر می‌رسد. همان‌طور که گفته شد سالانه نزدیک به 2.5 میلیون نفر در آیلتس ® شرکت می‌کنند که حدود 80 درصد آن‌ها آزمون آکادمیک را انتخاب کرده و مابقی آزمون جنرال را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید آلمانی‌ها و یونانی‌ها بهترین نمرات آیلتس ® را کسب می‌کنند و کشورهای خاورمیانه از جمله قطر پایین‌ترین نمرات را بدست می‌آورند. 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question