موفقیت در آزمون listening آیلتس ® (۲۵ نکته اساسی)

موفقیت در آزمون listening آیلتس

این 25 نکته listening آیلتس ® استراتژی هایی ضروری برای کسب نمره مد نظرتان به شما ارائه می کند و به شما نشان می دهد چگونه مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

1- موضوع را پیش بینی کنید – وقتی بفهمید مکالمه در مورد چه موضوعی است، این مساله به شما کمک می کند که آن را در ذهن خود مجسم کنید. پس با توجه به زمان خود روی این بخش تمرکز کنید و بفهمید که چه کسانی و در مورد چه موضوعی در حال صحبت هستند.

2- سوالات را پیش بینی کنید – شما باید سعی کنید بفهمید در مورد چه چیزی اطلاعات دریافت می کنید. برای مثال، در قسمت اول شما معمولا باید به نام ها، شماره ها و آدرس ها گوش کنید. در زمانی که به شما داده می شود، نگاهی به سوالات بیندازید و دریابید که چه چیزی جاهای خالی را پر می کند. یک اسم؟ یک عدد؟ یک آدرس؟ با این استراتژی زمانی که اطلاعات را دریافت کردید، جواب سوال را تشخیص می دهید.

3- یک دقیقه برای بررسی هر قسمت زمان بگذارید – به شما در پایان هر قسمت، 30 ثانیه زمان داده می شود تا جواب های خود را بررسی کنید. سپس شما باید برگه خود را برگردانید و به سراغ قسمت بعدی بروید که اینجا هم 30 ثانیه وقت خواهید داشت. هرچند برخی معتقدند که آنچه پاسخ داده اید را باید بررسی کنید، از آنجایی که دیگر نمی توانید به listening گوش کنید، کار زیادی از شما بر نخواهد آمد. پس به جای آن، مستقیما به سراغ قسمت بعدی بروید. شما یک دقیقه زمان خواهید داشت (به جای 30 ثانیه) که سوالات را قبل از پخش صوت listening بررسی کنید. اینگونه از زمان خود بهتر استفاده خواهید کرد.

4- حواستان به ترتیب سوالات باشد – معمولا شما یک جدول، چارت و یا نمودار برای تکمیل کردن خواهید داشت. سوالات الزاما به ترتیب از چپ به راست نخواهند بود، پس ترتیب را رعایت کنید وگرنه سردرگم خواهید شد.

5- در لحظه روی 2 سوال نگاه کنید – 2 دلیل برای انجام این کار وجود دارد. اولا بعضی سوالات ممکن است جواب نزدیک به هم داشته باشند، لذا اگر فقط روی یک سوال متمرکز شوید، ممکن است پاسخ دیگری را از دست بدهید. همچنین اگر روی یک سوال متمرکز شوید، ممکن است نفهمید که پاسخ سوال بعد را از دست داده اید. اگر حواستان به سوال بعدی نیز باشد، خواهید فهمید که جواب آن گفته شده و listening ادامه پیدا کرده است.

 

6- اگر پاسخی را از دست دادید، ادامه دهید – اگر فهمیدید که جوابی را جا انداختید، به سرعت فراموشش کنید و روی سوالات بعدی تمرکز کنید. هیچ کاری از شما برنخواهد آمد و شما می توانید در انتها حدس خود را به پاسخنامه منتقل کنید. حتی اگر 2 یا 3 سوال را نیز از دست دادید، همین کار را انجام دهید. اگر شما چند سوال را از دست بدهید، لزوما نمره شما را زیاد تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

7- اگر کاملا از قافله عقب ماندید، به دیگران نگاه کنید – اگر شما کاملا گم کردید که کجای بخش listening قرار دارید، به دیگر داوطلبان نگاه کنید و ببینید کی برگه خود را پشت و رو می کنند. شما به جای درست باز خواهید گشت.

8- مواظب عبارت های هم معنی و مشابه باشید – به یاد داشته باشید چیزی که شما می شنوید، دقیقا چیزی نیست که روی برگه آزمون نوشته شده است که در این صورت آزمون بسیار ساده می شد. سوالات شامل عبارات هم معنی هستند که در این صورت باید به دقت به listening گوش دهید.

9- لغاتی که نمی دانید را نادیده بگیرید – اگر با لغتی روبرو شدید که معنا آن را نمی دانستید، نگران و وحشت زده نشوید. به هرحال دانستن آن ضروری نخواهد بود یا می توانید معنای آن را حدس بزنید.

10- زیر کلمات کلیدی خط بکشید – زمانی که شما در ابتدا به سوالات نگاه می کنید، مخصوصا در قسمت 3 و 4 ، زیر لغات کلیدی (مثل اسم ها، مکان ها و تاریخ ها) خط بکشید. کلمات هم معنی را همانطور که در بالا ذکر شد، مدنظر داشته باشید.

11- مراقب دستور زبان و هجی کلمات باشید – جواب شما اگر از نظر املایی یا دستورزبانی خطا داشته باشد، غلط محسوب می شود. پس وقتی جواب های خود را در آخر به پاسخ نامه منتقل می کنید، به خوبی بررسی کنید. جمله ای که روی برگه آزمون است در مورد دستورزبان به شما کمک می کند. آیا جواب شما از لحاظ گرامری هماهنگ با سوال است؟

12- از هجی بریتیش یا امریکن استفاده کنید – این مساله در وب سایت رسمی  ® IELTS هم ذکر شده است.  ® IELTS هم انگلیسی بریتیش و هم امریکن را در مورد هجی کلمات، گرامر و انتخاب کلمات قبول دارد. پس می توانید هرکدام را به دلخواه انتخاب کنید.

13- نگران آن چه روی چرک نویس خود می نویسید نباشید – بعضا دیده شده که داوطلبان در آزمون های آزمایشی یا اصلی، نوت های خود را خط می زنند یا پاک می کنند. به خاطر داشته باشید که کسی این برگه را نخواهد دید و نمره ای به آن اختصاص نخواهد یافت. پس زمان خود را برای هجی کردن درست یا چیزهای دیگر تلف نکنید. شما نیاز دارید به دقت گوش کنید. پس هرچه می شنوید به صورت مختصر و یا نمادین بنویسید و از آن عبور کنید. زمانی که خواستید جواب ها را از روی چرک نویس خود وارد پاسخنامه کنید، هجی آن را تصحیح نمایید.

14- دستورالعمل ها را بخوانید – یک نکته مهم برای بخش Listening آزمون آیلتس ® این است که دستورالعمل ها را به دقت بخوانید. آن ها به شما می گویند از چند کلمه استفاده کنید. اگر سوال دو کلمه از شما می خواهد و شما از سه کلمه استفاده کنید، خطا محسوب می شود و شما فقط کلماتی که از شما خواسته اند را وارد کنید. برای مثال اگر یک جای خالی مثل “at …… pm” بود و شما “at 5pm” نوشتید، اشتباه است. شما تنها باید چیزی که جا افتاده است را بنویسید. یعنی “5”.

15- از حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید – پیشنهاد می شود که شما به درستی از حروف بزرگ استفاده کنید. اگر مطمئن نبودید که کلمه ای با حرف بزرگ شروع می شود یا نه، کل کلمه را با حرف بزرگ بنویسید.

 

16- به لهجه ی بریتیش عادت کنید – نکته ای مهم در زمینه listening آیلتس ® ، آماده شدن برای گوش دادن به همه لهجه ها تا حد امکان است از آنجایی که ممکن است با لهجه ی  استرالیایی، آمریکایی، کانادایی، نیوزلندی و یا ترکیبی از کشورهای اروپایی مواجه شوید. هرچند ترکیبی از لهجه ها در آزمون وجود دارد، بیشتر آن لهجه ی بریتیش است ( برخلاف TOEFL ® که اکثرا امریکن است). پس به لهجه ی بریتیش خو بگیرید.

17- تلفظ حروف و اعداد را یاد بگیرید  – معمولا کلمات و اعداد در آزمون توسط گوینده بیان می شوند، پس مطمئن شوید که تفاوت بین حالتی که حروف در لهجه های مختلف تلفظ می شوند را تشخیص می دهید.

18- مواظب چیزی که می نویسید باشید  – گوینده ها در آزمون معمولا جوابی می دهند اما سپس آن را تصحیح می کنند. پس جواب اولیه ممکن است درست به نظر برسد ولی در اصل غلط است.

19- سوالات را بدون جواب رها نکنید  –  شما برای نوشتن جواب غلط نمره منفی دریافت نخواهید کرد ( که اگر جواب ندهید، قطعا نمره ای نخواهید گرفت). پس اگر امکان دارد جواب را حدس بزنید.

20- جواب خود را با دقت به پاسخنامه منتقل کنید  –  اگر شما جوابی صحیح را در جای غلط قرار دهید، خطا محسوب می شود. پس مطمئن شوید پاسخ خود را در محل مناسب قرار می دهید. این اتفاق بسیار شایع است. اگر شما سوالی را بدون جواب رها کردید، ممکن است سر در گم شوید و جواب سوال های بعدی را یک سوال قبل تر جای گذاری کنید. پس حداقل این سوالات را با حدس پاسخ دهید و جایی را خالی نگدارید.

21- پاسخ های خود را بررسی کنید–  حتما پاسخ های خود را زمانی که می خواهید آن ها را به پاسخنامه منتقل کنید، از نظر هجی و دستور زبان بررسی کنید.

22- به دقت گوش کنید– به آزمون، خیلی خیلی با دقت گوش کنید. تمرکز کنید و نگذارید چیزی در اطرافتان حواس شما را پرت کند. اگر تصور کردید جوابی را جا انداختید یا جواب های شما اشتباه است، وحشت زده نشوید. این ها حواس شما را از گوش کردن پرت می کند.

23- گوش دادن را تمرین کنید– این مهمترین نکته در مورد بخش Listening است. حتما تا حد ممکن گوش دادنرا تمرین کنید. شما می توانید نمونه آزمون های ® IELTS را تمرین کنید و خود را تا جایی که می شود در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. نیازی به گوش دادن به BBC زمانی که شما آن را نمی فهمید، نیست. در سطح خودتان گوش کنید. منابعی را در اینترنت پیدا کنید که در سطح خودتان هستند و به تدریج درجه سختی را بالا ببرید. نگران نباشید اگر این منابع، منابع آزمون یا منابع IELTS ® نبودند. هر کلیپ صوتی می تواند کمک کننده باشد. سعی کنید از گوش کردن لذت ببرید و به چیزهایی که دوس دارید، گوش کنید. زمانی که پیشرفت کردید، می توانید به کلیپ های صوتی سخت تر گوش کنید.

24- به سخنرانی ها گوش کنید– به یاد داشته باشید که قسمت آخر آزمون، یک سخنرانی است. پس گوش کردن به سخنرانی ها را تمرین کنید و نوت بردارید. سخنرانی ها معمولا روال ثابتی دارند، مثل مقدمه که به شما موضوع و نکات اصلی را می گوید و آن ها دارای علائمی هستند که برای شما مشخص می کند اگر سخنران مقایسه می کند (مثلا: although) یا وارد بحث جدیدی می شود (مثلا: Now I’ll discuss…). شما می توانید با جستجوی آنلاین سخنرانی پیدا کنید. سخنرانی های TED مفید هستند از آنجا که متن کلیپ های صوتی را نیز دارند و شما می توانید نوت های خود را بررسی کنید.

25- یاد بگیرید هم زمان بنویسید و گوش کنید– تمرین گوش کردن مهم است اما شما باید هم زمان بنویسید و گوش کنید. پس شما این را نیز باید تمرین کنید. شما باید به کلیپ های صوتی گوش کند و همزمان نوت بردارید و این کار را تمرین کنید.

 

اساتید آنلاین

سیدمسیح موسوی زاده

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question