موفقیت در reading آیلتس ® (۱۰ نکته ی طلایی)

موفقیت در reading آیلتس

موفقیت در reading آیلتس ®  (10 نکته ی طلایی)

 

  1. انتظار نداشته باشید همه ی لغات را بلد باشید

بسیاری از داوطلبان تصور می کنندکه باید هر کلمه ای را که نمی دانند، در دیکشنری پیدا کنند. این مساله چیز بدی نیست از آن جا که دایره لغت گسترده یک امر کلیدی برای کسب نمره ای خوب در آزمون  ®   IELTS است، اما داشتن نگرتنی در مورد همه لغات ناآشنا در بخش reading یکی از بدترین چیزهایی است که می توانید انجام دهید.

اگر شما با کلمه ای نا آشنا روبرو شدید، دو راه حل وجود دارد. شما می توانید کلمات و جملات حول آن را بخوانید تا به سرنخی در مورد معنای آن برسید و یا از آن عبور کنیدو فراموشش کنید. نیازی نیست شما معنای همه ی لغات را بدانید. حتی انگلیسی زبان ها و مدرسین  ® IELTS نیز ممکن است قادر نباشند همه ی لغات را بفهمند.

داوطلبانی که نگران معنای لغات هستند، وحشت زده می شوند و زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد لغاتی که ممکن است مربوط به سوال باشند، می کنند. روی لغاتی که مربوط به سوالات هستند تمرکز کنید و نگران لغاتی که نمی دانید، نباشید.

 

  1. به جای مهارت IELTS ® ، مهارت خواندن خود را تقویت کنید

مهم است که با بخش reading آزمون IELTS ® آشنا باشید و سوالات گوناگون را بشناسید. همچنین مهم است که از اشتباهات خود درس بگیرید. هرچند داوطلبانی که تنها آزمون  ® IELTS را تمرین می کنند، موقعیت تقویت کردن مهارت خواندن عمومی خود را از دست می دهند.

متن های reading در IELTS ® نسبتا کسل کننده هستند و شما معمولا مایل هستید چیزهایی را بخوانید که به آن ها علاقه دارید. خواندن لذت بخش و روزانه حتی به مقدار کم نه تنها مهارت های شما را ارتقا می دهد بلکه دایره لغات شما را گسترش می دهد. هزاران وبلاگ، روزنامه، مجله و … وجود دارد. تمرین شما را کامل می کند.

موفقیت در reading آیلتس

  1. دستورالعمل ها را با دقت بخوانید

داوطلبان به خاطر نخواندن دقیق صورت سوال، نمره زیادی را از دست می دهند. این مساله در بخش reading و listening بسیار شایع است. اگر دقیقا از این دستورالعمل ها پیروی نکنید، سوال را اشتباه خواهید فهمید.

برای مثال، در دستورالعمل آمده است که : ‘write two words and/or a number’

این می تواند معانی متفاوتی داشته باشد:

one word
one word and a number
two words
two words and a number

حتی اگر یک عدد به حروف نوشته شده باشد، یک عدد محسوب می شود. برای مثال thirty two مثل 32 یک عدد است.

thirty two cars، یک عدد و یک کلمه محسوب می شود.اگر این مورد را در نظر نگیرید، نمره از دست خواهید داد.

اگر جواب شامل 2 کلمه باشد و مثلا جواب red و yellow است، شما باید “red”، “yellow” بنویسید و نه “red and yellow”. red, yellow دو کلمه است در حالی که red and yellow سه کلمه است و اشتباه است.

منظور از یک کلمه، فقط و فقط یک کلمه است. لذا باید مواظب حروف تعریف a و an بود. برای مثال ممکن است در متن آمده باشد ‘an earthquake’ ولی اگر از شما یک لغت بخواهد، فقط بنویسید ‘earthquake’.

       4. به خود ترسی راه ندهید

بعضی سوالات ساده است و برخی ممکن است بسیار سخت باشند. نکته این است که شما موقع جواب دادن به یک سوال سخت به خود ترسی راه ندهید. حتی اساتید  ® IELTS نیز مجبور می شوند که پاسخ های خود به سوالات سخت را بررسی کنند.

اشتباهی که ممکن است انجام دهید این است که زمان زیادی را برای یک سوال صرف کنید و برای بقیه ی سوالات زمان کافی نداشته باشید. اگر جواب مناسب را پیدا نکردید، به سراغ سوال بعدی بروید. همیشه می توانید به سراغ سوالات سخت بازگردید و جواب دادن به سوالات دیگر معمولا به شما کمک می کند.

زمان و اعصاب خود را کنترل کنید تا بتوانید به خوبی از پس قسمت reading بر بیایید. هیچ کدام از این نکات در صورتی که نتوانید اعصاب خود را کنترل کنید، به درد نخواهد خورد. شما احتمالا به همه ی سوالات به صورت صحیح پاسخ نخواهید داد. لذا قبول کردن این موضوع به شما کمک می کند زمان و احساسات خود را در روز آزمون کنترل کنید

  1. این آزمون سنجش لغات شماست

بخش reading بیشتر  از اینکه مهارت خواندن را بسنجد، شبیه آزمون سنجش لغات است. در این بخش از کلمات مشابه و هم معنی و عبارات هم معنا برای سنجیدن دایره لغت شما استفاده می شود. برای آماده شدن 3 چیز به شما پیشنهاد می شود: بخوانید، نوت بردارید و مرور کنید.

همان طور که در نکته شماره 2 ذکر شد، خواندن بهترین راه برای ارتقا دایره لغات شماست. حفظ کردن لیستی از لغات به اندازه دیدن لغات در متن مهم نیست. زمانی که شما با یک لغت جدید که معنای آن را نمی دانید، روبرو شدید، سعی کنید معنای آن را حدس بزنید. از شما انتظار می رود که این کار را در آزمون انجام دهید. پس بهتر است الان تمرین را شروع کنید. تنها وقتی که این کار را کردید، می توانید معنای کلمه را چک کنید.

سپس شما باید همه لغات جدید خود را در دفترچه ای مخصوص دایره لغات IELTS ® قرار دهید. نه تنها معنای آن ها را بلکه دیگر چیزها مثل لغات مترادف، لغات متضاد، کلماتی که با هم می آیند، مثال و تلفظ آن ها را هم یادداشت کنید. نیازی نیست که شما همه ی این چیزها را یادداشت کنید. تنها چیزهایی که به کار شما می آیند. ذهن ما متفاوت از یک دیگر است بنابراین بفهمید که چه چیزی به شما کمک می کند تا بهتر لغات را به خاطر بسپارید و از آن استفاده کنید.

در آخر، اگر شما این لغات را مرور نکنید، یادداشت کردن آنها بی فایده است. معمولا پیشنهاد می شود که لغات جدید پس از یک هفته از مطالعه، سپس دو هفته  و در آخر یک ماه پس از اولین مطالعه مرور شوند. خودتان را با یادآوری معنای لغت یا استفاده کردن آن در یک جمله بسنجید.

با پیش بردن این گام ها، شما به زودی دفترچه ای مملو از لغاتی خواهید داشت که آن ها را در خاطر دارید و قادر هستید که از آن ها در همه ی بخش های آزمون IELTS ® استفاده کنید.

 

 

  1. زمان بندی بسیار مهم است

اگر شما زمان زیادی را صرف یک سوال کنید و برای سوالات دیگر با کمبود زمان مواجه شوید، حتی اگر آزمون را به سرعت پیش ببرید، اطلاعات را گم کرده و گیج خواهید شد. معمولا پیشنهاد می شود که برای هر متن reading 20 دقیقه زمان بگذارید. 16-17 دقیقه برای خواندن و جواب دادن به سوالات و 3-4 دقیقه برای انتقال جواب ها به پاسخنامه و بررسی آن ها. بعضی از مدرسین به داوطلبان پیشنهاد می دهند که زمانی پیش فرض را یرای پاسخ دادن به هرکدام از سوال ها در نظر بگیرند ولی این ایده ی مناسبی نیست چرا که برخی سوالات از بقیه سخت تر هستند و زمان بیشتری از شما می گیرند. چیزی که شما باید انجام دهید این است که وقتی در حال تمرین هستید به زمان خود دقت کنید. شما خواهید فهمید که کدام سوالات از شما زمان بیشتری می گیرند و یا کدام سوالات زمان کمی برای جواب دادن نیاز دارند. این مساله به شما اطمینان می دهد که روی برخی سوالات کمی بیشتر وقت بگذارید و نگران نشوید.

هر شخصی سرعت و فرم خواندن مخصوص به خود را دارد، پس روش مخصوص خود را اتخاذ کنید و از اشخاصی که می گویند زمان تقسیم شده برای سوالات منظور کنید، متفاوت باشید.

  1. هرچیزی که از قبل در مورد موضوع reading می دانستید را فراموش کنید

هرچه سطح مطلبی بالاتر باشد، این مساله بیشتر صادق است. لطفا به یاد داشته باشید که قرار است تنها درک شما از متن سنجیده شود؛ دانش شخصی شما در مورد موضوع، نباید جواب های شما را تحت تاثیر قرار دهد. این اشتباه را انجام ندهید و جواب هایتان تنها متکی به متن باشد.از فرضیاتی که از دانش شما نشئت می گیرد، استفاده نکنید.

برای مثال، زمانی که شما عنوان این مقاله (موفقیت در reading آیلتس ® با 10 نکته ی طلایی) را می خوانید، شما احتمالا در مورد اینکه این مقاله شامل چه نکاتی است و یا در مورد نکاتی که از قبل می دانید، فرضیاتی خواهید داشت. اما مطمئنا تعدادی از این نکات شما را شگفت زده کرده اند و یا با تفکرات قبلی شما مغایر هستند.

  1. آرام و سریع تمرین کنید

بسیاری از مدرسین به داوطلبان می گویند که reading را تحت شرایط آزمون آن تمرین کنند. این بدین معناست که شما آزمون را در 1 ساعت و بدون هیچ کمکی به پایان برسانید. این مساله به چند دلیل استراتژی ضعیفی است. با تست دادن تحت شرایط آزمون اصلی شما به خود استرس وارد می کنید. شما مسلما به بررسی جواب های خود، زمانی که به هر سوال اختصاص می دهید، لغاتی که معنای آن ها را نمی دانستید و غیره توجه نخواهید کرد.

همچنین این استراتژی امکان بررسی خطاهای خود را به شما نمی دهد. شما باید روی اشتباهات خود تمرکز کنید و بفهمید که چرا پاسخ شما اشتباه بوده است و از این طریق پیشرفت کنید. این یک فرآیند آرام است که باید اولویت قرار بگیرد. هرگاه شما به صورت آرام چندین متن reading را تمرین کردید، می توانید خود را تحت شرایط امتحان آزمایش کنید.

  1. در انتقال جواب های خود به پاسخ نامه دقت کنید

در آزمون، شما باید جواب های خود را به پاسخنامه منتقل کنید. یک اشتباه رایج این است که زمان زیادی را به خواندن و پاسخ دادن اختصاص دهید و برای منتقل کردن جواب ها به پاسخ نامه با کمبود وقت مواجه شوید. این اشتباه ساده تنها برای افراد تحت فشار اتفاق می افتد.

پیشنهاد می شود که با پاسخ نامه های IELTS ® تمرین کنید و ببینید انتقال جواب ها چه مدت طول می کشد. این مساله به شما این امکان را می دهد که با این فرآیند آشنا شوید و در روز امتحان اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

  1. به همه سوالات پاسخ دهید

این مساله یکی از واضح ترین نکات آزمون IELTS ® است اما ممکن است شگفت زده شوید از اینکه تعداد بی شماری از داوطلبان این آزمون، برخی سوالات را بدون پاسخ رها می کنند. حتی اگر جواب را نمی دانید، مطمئن شوید که برای هر سوال تا حد امکان تقلا می کنید. ممکن است شانس بیاورید و در غیر این صورت از آنجایی که پاسخ غلط نمره منفی نخواهد داشت، چیزی از دست نمی دهید.

 

سیدمسیح موسوی زاده

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question