نکات طلایی موفقیت در آزمون آیلتس ® (speaking)

نکات طلایی موفقیت در آزمون آیلتس

نکات طلایی موفقیت در آزمون آیلتس ® (speaking )

در برخی قسمت های آزمون  ® IELTS مثل writing در قسمت دوم، شما توانایی به عقب برگشتن و بررسی جواب های خود را دارید. اما در قسمت speaking همه چیز سریع اتفاق می افتد و در همان جواب نخست شما باید بهترین تلاش خود را انجام دهید. نکات زیر توسط اساتید آنلاین به شکلی طراحی شده اند که به شما کمک کنند تا برای آزمون به خوبی آماده شوید و با اعتماد به نفس و تسلط، انگلیسی صحبت کنید.

  1. زمان بندی و نمره دهی

بهتر است شما زمان هر بخش از آزمون را بدانید و بفهمید که چگونه به آن نمره اختصاص می یابد. در قسمت speaking سه بخش وجود دارد:

  • بخش اول: مصاحبه: مصاحبه 4-5 دقیقه به طول می انجامد. این بخش معمولا آسان بوده و حالت مقدماتی دارد. ممتحن از شما اسم، محل زندگی، دیگر اطلاعات شخصی و سوال هایی مثل ” چگونه دوست دارید از وقت آزاد خود استفاده کنید؟” و یا “چرا می خواهید انگلیسی یاد بگیرید؟” را خواهد پرسید. نکته: در این بخش با بله/خیر جواب دادن آسان است اما برای نمره خوب شما باید سعی کنید جواب های طولانی تر ارائه دهید. برای مثال:

+Do you enjoy learning English?

-Yes (ادامه دهید), I think English is a difficult but enjoyable language to learn, and it’s very practical.

  • بخش دوم: پاسخ طولانی: در بخش دوم به شما موضوعی داده خواهد شد که باید بدون مکث 1-2 دقیقه در مورد آن صحبت کنید. این بخش برای اکثر داوطلبان سخت به نظر می رسد. نکته: شما یک دقیقه زمان برای آماده شدن دارید. سعی نکنید پاسخ های طولانی بنویسید، تنها نوت بردارید و از آن ها استفاده کنید. در این صورت شما می توانید بیشتر طبیعی جلوه کرده و بهتر جواب خود را برنامه ریزی کنید.

 

  • بخش سوم: گفتگو: در این بخش شما در مورد یک موضوع 3-4 دقیقه با ممتحن بحث خواهید کرد. این قسمت نیز نسبتا سخت است. نکته: اگر شانس این را پیدا کردید که از یک داستان یا خاطره شخصی برای رساندن منظور خود استفاده کنید، این مساله نشان می دهد که شما راحت هستید و مکالمه شما را یکتا و خاص می کند.

 

سیستم نمره دهی در آزمون  ® IELTS به سادگی قابل درک است: 4 قسمت وجود دارد که هرکدام درصد مساوی و مشابه هم دارند. هر قسمت 25% از نمره نهایی شما را تشکیل می دهد. نشانه گذاری، تلفظ، تسلط، شیوایی، پیوستگی، دستور زبان و لغات مهارت هایی هستند که می توانند نمره شما را ارتقا دهند.

 

  1. ترجیح دادن شیوایی گفتار بر لغات

هرچند شیوایی در گفتار و لغات تاثیر یکسانی در سیستم نمره دهی دارند، بهتر است شیوا و با جریانی مناسب صحبت کنید تا اینکه بخواهید برای فکر کردن روی لغات بهتر ثانیه هایی را صرف کنید و صحبت کردن خود را قطع کنید. تاثیر کلی شما زمانی که روان صحبت کنید و تنها 1 یا 2 بار برای یادآوری یک لغت مکث داشته باشید، بسیار بیشتر خواهد بود.

 

  1. از یکنواختی پرهیز کنید

مسلما شما صحبت کردن افراد ابتدایی را مشاهده کرده اید؛ یک ریتم کند، سطحی و یکنواخت. این نوع صحبت کردن به هیچ وجه تاثیرگذار نیست. اضافه کردن بالا و پایین به لحن خود باعث شیوایی بیان شما می شود.

 

  1. چگونه برای خود زمان بخرید

ممکن است پیش رفتن و یا فهمیدن همه چیز برای شما سخت باشد. حتی اگر شما همه چیز را فهمیدید شما به زمان اضافه برای مرتب کردن پاسخ خود خواهید داشت. در بخش 2، شما نمی توانید برای خود زمان بخرید چرا که شما زمان برای نوت برداری خواهید داشت و پس از آن باید بدون مکث صحبت کنید. لذا شما بهانه ای برای زمان خریدن نخواهید داشت. اما در بخش 1 و 3 ترفندهایی وجود دارد که شما می توانید از آن ها استفاده کنید:

  • ممتحن ممکن است بپرسد:

“What was your favorite part of growing up in Paris?”

 

برخی می گویند که شما با تکرار سوال می توانید برای خود زمان بخرید اما این کار برای شخصی که ادعای توانایی در فهم یک زبان را دارد، مناسب نیست. در عوض، شما می توانید در مورد ماهیت سوال بحث کنید و برای خود زمان بخرید. برای مثال:

“I’ve never considered that before, but it’s an interesting question.”

 

شما ممکن است حتی چیزی را نفهمید. اگر ممتحن از کلمه یا عبارتی استفاده کرد که شما معنای آن را نمی دانید، اصلا مضطرب نشوید. واضح توانایی پاسخگویی خود را به نمایش بگذارید.

“I’m not acquainted with that expression, could you please elaborate?”

“I never came across that word before, would you mind clarifying?”

“I’m sorry, but could you please explain what you mean?”

  1. چه مقدار صحبت کنید

قانون اول: دو قاعده در مورد اینکه چه مقدار صحبت کنید، وجود دارد. قاعده ی اول این است که تا جای ممکن صحبت کنید؛ هرچه گستره ی بیشتری از زبان به کار ببرید، بهتر است. شما نباید صرف صحبت کردن، بی وقفه صحبت کنید و یا حرف های تکراری بزنید، بلکه باید سعی کنید تا جای ممکن منطقی صحبت کنید.

قانون دوم: اگر شما پرحرف نیستید و نگران توانایی خودتان در مورد صحبت کردن بی وقفه راجع به چیزهای غیرمرتبط هستید، قانون دیگر این است که شما باید بیشتر از ممتحن خود صحبت کنید. پس اگر ممتحن از شما یک سوال یک جمله ای پرسید، شما باید سعی کنید حداقل در دو جمله یا بیشتر جواب بدهید.

 

  1. جواب های از پیش آماده شده را دور بیندازید

اگر شما در آماده کردن پاسخ در رویارویی با سوالات مختلف، دچار مشکل شده اید، آن ها را دور بیندازید. قسمتی از بخش speaking صحبت کردن خودجوش است و اگر شما پاسخ ها و قالب های از پیش آماده شده داشتید، ممتحن بلافاصله خواهید فهمید. این مساله نمره شما را کاهش خواهد داد چرا که از نظر ممتحن این کار تنها حفظ کردن است. کلید موفقیت شما حفظ خونسردی و با لذت انگلیسی صحبت کردن است و اینکه مستقیما به سوالات پاسخ دهید. علاوه بر این، وفق دادن قالب های پیش فرض شما برای سوالاتی که تا حدی متفاوت هستند نیز  تا حدودی سخت است.

 

  1. زمانی که اشتباه کردید، چه باید کرد؟

این اتفاق برای بهترین ها هم رخ می دهد: اشتباه! حتی برای کسانی که به اصطلاح native هستند نیز اتفاق می افتد. اگر شما قادر هستید که به سرعت صحبت خود را تصحیح کنید، این کار را انجام دهید. این مساله به ممتحن شما نشان می دهد که شما هوشیار هستید و همه چیز را تحت کنترل دارید. ( و این که شما جواب درست را می دانید).

به یاد داشته باشید: اگر نمی دانستید که چگونه اشتباه خود را تصحیح کنید، نگران نباشید و ادامه دهید. اگر سعی کردید و نتوانستید و یا  اشتباهی دیگر از شما سر زد، فاجعه به بار خواهد آمد!

 

  1. نکات مربوط به دایره لغاتهمانطور که در مقدمه اشاره شد، شما نمی توانید به عقب بازگردید و حرف هایی که زدید را تصحیح کنید. این تکنیک معمولا در بخش writing استفاده می شود، جایی که داوطلبان در ابتدا لغات آسان می نویسند و در انتها آن ها را با لغات مناسب تر جایگزین می کنند. اما در بخش speaking شما باید دایره ای از لغات قوی داشته باشید، حتی اگر این دایره کوچک باشد.

 

نقطه نظر شما در بخش speaking بسیار مهم است. پس لغات و عباراتی را که به شما کمک می کنند منظور خود را برسانید، را به خوبی یاد بگیرید. مثلا تنها از “I think”، استفاده نکنید. به جای آن می توانید از “I feel”، “I like”، “I prefer” و غیره استفاده کنید.

 

  1. خود را با دستور زبان سوال همگام کنید

این یک فرآیند ساده است که به شما کمک می کند هنگام پاسخ دادن از مسیر خارج نشوید. به دستور زبانی که ممتحن حین سوال کردن از شما از آن استفاده می کند، دقت کنید. این مساله شامل زمان فعل ها می شود. برای مثال:

“What was your favorite part of growing up in Paris?”

این سوال در زمان گذشته است (was)، پس شما نباید این گونه پاسخ دهید:

“My favorite part is . . .”

هماهنگ شدن با دستور زبان، به شما کمک می کنید از خطاهای ممکن اجتناب کنید.

 

 

 

  1. تاثیر اولیه

با موقر نشان دادن خود، تاثیر اولیه ی خوبی روی ممتحن خود بگذارید. این بخش معمولا یک مصاحبه است، پس مناسب با آن رفتار کنید و آماده شوید. دوش بگیرید، مسواک بزنید و لباس مناسب بپوشید. همچنین باید صاف بشینید و با ممتحن خود تماس چشمی برقرار کنید. در لحظه و با انرژی شروع به صحبت کنید و سرعت طبیعی داشته باشید.

 

موفق باشید

سیدمسیح موسوی زاده

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

چگونه در مورد ۴ فصل سال به زبان انگلیسی صحبت کنیم (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به طور مختصر به فصل های سال در زبان انگلیسی و توصیف فصل زمستان پرداخته…

بیشتر بخوانید
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ

دانشگاه علوم کاربردی هامبورگ در سال ۱۹۷۰ با نام Fachhochschule Hamburg تأسیس شد. برای تشکیل این دانشگاه چهار آموزشگاه مهندسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question