ترجیح ذهن انسان به سادگی؛ علت پشت پرده ی شباهت زبان ها به هم

ترجیح ذهن انسان به سادگی

ترجیح ذهن انسان به سادگی

علت پشت پرده ی شباهت زبان ها به هم

محققان به این نتیجه رسیده اند، دلیلی که زبان ها اشتراکات زیادی با هم دارند این است که مغز انسان تمایل دارد که هرچه ساده تر ارتباط برقرار کند.

هرچند تخمین زده می شود مردم دنیا به 7099 زبان صحبت می کنند، یک سوم این زبان ها در خطر فراموش شدن هستند و 23 زبان فراگیر وجود دارد که بیش از نیمی از مردم به کمک آن ها ارتباط برقرار می کنند.

مطالعه ای توسط “Masha Fedzechkina” محقق دانشگاه آریزونا اظهار می کندکه این مساله اتفاقی نبوده است. او معتقد است که شباهت ساختاری زبان ها نتیجه نوع تمایل ذهن انسان به پردازش اطلاعات است، سریع و دقیق!

وی افزود: اگر به زبان های دنیا نگاه کنیم، از نظر سطحی بسیار متفاوت هستند اما دارای اشتراکات بسیاری هستند که به عنوان زبان جهانی یا تعمیمات بین زبانی شناخته می شود

او و همکارانش برای شناخت بهتر این موضوع، به دو گروه از شرکت کنندگان انگلیسی زبان به مدت 3 روز زبانی ساختگی را آموزش دادند. به هر گروه زبانی متفاوت از گروه دیگر و متفاوت با ساختار زبان انگلیسی آموزش داده شد.

به شرکت کنندگان نحوه بیان احساسات در این زبان ساختگی در مورد یک موضوع آموزش داده شد و از آن ها خواسته شد در مورد یک فیلم، با استفاده از زبانی که یاد گرفتند، صحبت کنند.

شرکت کنندگان هر دو گروه ترجیح دادند از عبارات و ساختارهای کوتاه استفاده کنند. نتایج حاکی از آن است که زبان جهانی به واسطه ی ترجیح ذهن انسان به عبارات و وابستگی های کوتاه تعریف می شود. وابستگی کوتاه یا short dependency به معنای ارتباط نزدیک بین لغاتی است که برای توضیح معنای خود به هم وابسته اند.

هرچه این این وابستگی ها بلندتر باشند، درک آن ها مشکل تر است که دلیل آن محدودیت های حافظه انسان است.

اگر از منظر زبان شناسی به این مساله نگاه کنیم، می فهمیم که زبان هایی که عبارات بلندتری برای بیان یک مفهوم دارند، محکوم به نابودی هستند. این موضوع به ارتباطی ناگسستنی بین محدودیت های حافظه و ساختار زبان های طبیعی اشاره می کند.

ماشا فدزچکینا تصریح کرد: ما می خواستیم مدرکی دال بر ارتباط بین ذهن انسان و ساختار زبان های مرسوم دنیا پیدا کنیم و این کار را انجام دادیم.

منبع : https://www.independent.co.uk/

 

سیدمسیح موسوی زاده

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تغییرات آزمون تافل

اطلاعات کامل درباره تغییرات آزمون تافل

آزمون تافل که مخفف عبارت Test of English as a Foreign Languag است. یک آزمون بین المللی زبان انگلیسی است…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید
question