سفر آیلتس: آمادگی قبل از آزمون آیلتس

آمادگی قبل از آزمون آیلتس

آمادگی قبل از آزمون آیلتس  یکی از مهمترین دغدغه های زبان آموزان محسوب می شود زیرا با توجه به درجه سختی، هزینه ها و استاندارد جهانی آن، نیاز است مهارت های مختلفی را قبل از آیلتس در خود تقویت کنید. مخصوصا زمانی برای شرکت در این امتحان مهم قصد سفر به سایر کشورها را دارید، رعایت نکات اساسی و انجام راهکارهای تقویت مهارت های زبانی شما نقش بسیار مهمی در صرفه جویی زمان، هزینه و انرژی شما خواهد داشت. 

فراموش نکنید آماده شدن برای امتحانی با استانداردهای جهانی همچون آیلتس، برای همه حالت یکسانی ندارد. تلاش شما باید با توجه به سطح زبان و توانمندی هایی باشد که طی زمان و در فرآیند زبان آموزی خود کسب کرده اید. با این حال یک سری راهکارهای مؤثر وجود دارد که انجام آن ها می تواند احتمال کسب نمره مورد نظر شما را به شدت افزایش دهد. اگر می خواهید ضمن آشنایی اجمالی با چیستی آزمون آیلتس، با نکات مهم و راهکارهایی برای آمادگی در آن نیز آشنا شوید، خواندن ادامه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم. در این مطلب قصد داریم به نکات لازم برای آمادگی قبل از آزمون آیلتس بپردازیم.

آزمون آزمایشی آیلتس

ماهیت و دلایل اهمیت آزمون آیلتس 

در حال حاضر آزمون آیلتس به دو صورت «آکادمیک» و «جنرال»، در بیش از ۱۴۰ کشور جهان برگزار می شود. هدف از برگزاری این آزمون که با استانداردهای یکسان، سختگیری مشابه و به دور از امکان تقلب برگزار می شود، اعتبار سنجی مهارت های زبان آموزان مختلف در تمام جهان است. 

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های بسیاری از کشورها همچون بریتانیا، استرالیا، ایالات متحده، کانادا، ایرلند، نیوزیلند و آفریقای جنوبی و همچنین دیگر کشورهایی که دانشگاه های انگلیسی زبان دارند؛ اخذ مدرک آیلتس آکادمیک ضروری است. 

همچنین اگر به دلایل مختلف قصد مهاجرت به این کشورها را دارید، برای اخذ ویزا، داشتن مدرک آیلتس جنرال بسیار حیاتی است. همچنین برای کار کردن در بسیاری از شرکت های بین المللی و نهادهای عظیم جهانی، داشتن این مدرک به شما کمک خواهد کرد. 

حتی در کشور ما نیز ممکن است برای ادامه تحصیل برخی از مقاطع تحصیلی همچون دکترا و فوق دکترا یا استخدام شدن در کسب و کارهای پیشرفته و بین المللی نیازمند ارائه مدرک زبان آیلتس باشید. علاوه بر مواردی که گفته شد گاهی هم پیش می آید برخی زبان آموزان، برای محک زدن توانمندی های خویش و ارتقای مهارت های زبانی مختلف، در آزمون آیلتس شرکت کنند. ناگفته نماند پس از فراگیری پاندمی کرونا فرمت آنلاین آزمون آیلتس نیز به شدت مورد توجه قرار گرفته و به فراگیرتر شدن این آزمون کمک بسیاری کرده است.

نمره این آزمون از 0 تا 9 است که در چهار بخش Listening, Reading, Writing, Speaking به مدت 2 ساعت و 45 دقیقه برگزار می شود. نمره قبولی شما موردنیاز برای شما بستگی به کشور، دانشگاه و مقطع تحصیلی دارد که انتخاب کرده اید. به گونه ای که مثلاً ممکن است در مقطع فوق دکترا یا دکترا از یک دانشگاه خاص نیازمند به یک نمره و در مقطع فوق لیسانس همان مرکز نیازمند نمره دیگری باشید.

آمادگی قبل از آزمون آیلتس

مدت زمان رسیدن به آمادگی کامل

واقعیت این است که ممکن است حتی در بهترین حالت هم نسبت به آمادگی قبل از آزمون آیلتس اطمینان نداشته باشید. با این حال اگر قبلاً همه مطالب را فراگرفته اید و تنها به مرور آن ها احتیاج دارید، باید حداقل ۸ هفته پیش از آزمون نهایی را به خواندن و مرور کردن اختصاص دهید.

 اگر سطح زبان شما بالاتر از میانگین است و به خوبی بر مطالب تسلط دارید، می توانید طی یک ماه خود را برای شرکت در این امتحان آماده کنید. با این حال فراموش نکنید که این آزمون بخش های مختلفی دارد که بسته به نقاط ضعف و قوت شما آماده شدن برای هر بخش نیازمند تلاش های متفاوتی است. 

معمولاً کسانی که طی یک برنامه ترمیک طولانی مدت به زبان آموزی مشغول می شوند با اطمینان بیشتر و استرس کمتری در این آزمون شرکت می کنند. بنابراین اگر وقت کافی دارید، بهتر است که به صورت تدریجی و طی یک فرآیند چند ساله برای کسب بهترین نتیجه برنامه ریزی کنید. به هر حال زبان آموزی یک فرآیند مادام العمر است و کار شما حتی پس از کسب بهترین نتیجه هم تمام نخواهد شد.

مهارت های مورد نیاز آزمون آیلتس

سؤالات این آزمون علاوه بر توانمندی های گرامری و واژگانی شما، در واقع مهارت های کاربرد دانش زبانی، جمله سازی، تلفظ، برقراری ارتباط در امور روزمره و مکالمه را نیز می سنجند. به همین دلیل اغلب مطالب مختلف که در بخش هایی مانند ریدینگ و اسپیکینگ آورده می شوند، از تعاملات عادی روزمره، موضوعات روز، کتاب ها و مجلات علمی، اخبار مربوط به موضوعات سیاسی، اقتصاد و تجارت استخراج شده اند. 

در بخش هایی که مهارت نوشتاری را می سنجد، از شما خواسته می شود مقالات و نامه هایی را بنویسید که ممکن است در امور روزمره خود به آن ها احتیاج پیدا کنید. لازم است برای پاسخ به سؤالات این بخش، تمامی دانش واژگانی خود را در قالب هم معنی ها، فهم بار احساسی و معنایی کلمات، ساختاربندی جملات و پیکربندی یک متن قابل قبول به کار ببرید.

همچنین توانمندی تحلیل مطلب، جست و جو، تمرکز، فهم کلیت یک متن، فهم جزئیات متن در عین توجه به کلیات و فهم سبک های نوشتاری و دریافت معناهای پشت جملات نیز در مراحل مختلف این آزمون سنجیده خواهد شد. کسب هر یک از این توانمندی ها با تمرین مستمر و مداوم، آشنایی با فرمت آزمون و درگیر کردن زندگی روزمره با زبان انگلیسی به راحتی میسر خواهد بود. 

کسب اطلاعات، قدم اول برای آمادگی آزمون آیلتس

اولین قدم جهت آماده شدن برای شرکت در آزمون آیلتس این است که اطلاعات خود را نسبت به چند و چون آن، منابع مورد نیاز، نحوه برگزاری، اجزا، نمره بندی و نکات لازم تکمیل کنید. همچنین پیدا کردن منابع اصلی، اطلاع از آپدیت ها، مطالب مورد توجه طراحان در آزمون ‌های قبلی و فراگیری آن ها از مهم ترین مواردی است که می توانید در این مرحله انجام دهید. هر چند وجود منابع مختلف ممکن است برای شما گیج گننده و دلهره آور باشد، با اختصاص زمان کافی و تمرین مداوم می توانید تا حد زیادی نسبت به کسب دانش مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. 

برای رسیدن به این هدف با یک سرچ ساده، لیست بلندبالایی از منابع خودخوان، آموزشگاه های مختلف، کارگاه های آموزشی فشرده، کتاب ها، محصولات بصری همچون ویدیوهای آموزشی، آموزش های آنلاین و وبینارها، جزوات و مانند آن را پیدا خواهید. هرچند وجود منابع متعدد ممکن است انگیزه شما را کاهش دهد یا دچار سردرگمی شوید، با این حال به یاد داشته باشید که کسب اطلاعات و شناخت هر چالشی اولین قدم در رفع آن است.

آمادگی قبل از آزمون آیلتس

داشتن برنامه ریزی صحیح و جامع

 آمادگی قبل از آزمون آیلتس مستلزم یک برنامه ریزی منطقی و صحیحی است. داشتن یک نقشه راه جامع نیازمند در نظر گرفتن زمان، هزینه ای که مایل هستید خرج کنید، سطح زبان و اعتماد به نفس شما است. مثلاً شما ممکن است که وقت کافی برای آمادگی را داشته باشید، اما به دلیل بالا بودن هزینه ها ترجیح بدهید که از سایت ها، اپلیکیشن ها و جزوات رایگان موجود در فضای مجازی استفاده کنید. 

از سوی دیگر ممکن است که یک پوزیشن تحصیلی به یکباره بر سر راه شما قرار گرفته باشد و نیاز داشته باشید که تا قبل از پایان ددلاین ها مدرک آیلتس خود را به دست آورده باشید. به هر حال انجام کارهای روزانه کوچک، هر چند به مدت کم، می تواند در دراز مدت نتایج درخشانی را برای شما به دنبال داشته باشد. مثلا اگر روزانه ساعتی را به خواندن مطالب متنوع اختصاص دهید به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد تا اینکه تنها در یک روز از هفته چند ساعت زبان بخوانید.

تهیه منابع مورد نیاز 

چه اینکه در کلاس های گروهی و خصوصی آموزشی شرکت کرده باشید، چه اینکه قصد داشته باشید که به صورت خودخوان در این آزمون شرکت کنید، باید بدانید که بعد از برنامه ریزی باید مهم ترین منابع را تهیه کنید. البته برای تهیه منابع که اغلب متعدد و زمان بر هستند، لازم است به سطح توانمندی های خود در زبان انگلیسی آگاهی داشته باشید. 

برای یادگیری زبان به صورت خودخوان، معمولاً به افراد مبتدی توصیه می شود که همان کتاب های ترمیکی را مطالعه کنند که در آموزشگاه های زبان انگلیسی مختلف تدریس می شود. این کتاب ها که مجموعه مطالب مرتبط با گرامر و لغات انگلیسی را دربردارند، می توانند به صورت جامع همه بخش های آزمون را پوشش داده یا به صورت موضوعی تنها یکی از بخش های آزمون (مثلا فقط رایتینگ) را در بربگیرند. 

ارزیابی مداوم خود 

جهت آمادگی قبل از آزمون آیلتس ، یکی از مهم ترین اقدامات این است که به صورت مداوم خود را محک بزنید. برای رسیدن به این هدف، شرکت در آزمون های آزمایشی نقشی حیاتی برای شما خواهند داشت. زیرا شرکت در این آزمون های آزمایشی کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای چالش های احتمالی پیش رویتان در فرآیند آزمون اصلی آماده باشید.

آمادگی قبل از آزمون آیلتس

شرکت در آزمون های آزمایشی

شرکت در آزمون های آزمایشی کمک می کند که به شیوه ای هوشمندانه تر برنامه ریزی کنید و این برنامه را بر مبنای نیازهایتان آپدیت کنید. همچنین این کار کمک می کند که هنگام شرکت در آزمون اصلی، راحت تر استرس و زمان خود را مدیریت کنید. اکثر کسانی که نمرات قابل قبولی را در آزمون های آیلتس کسب کرده اند، شرکت در آزمون آزمایشی را بسیار مهم می دانند. 

بهترین آزمون آزمایشی آیلتس ® در ایران

موسسات مختلفی در حوزه آزمون های آزمایشی زبان فعال هستند. تقریباً همه این موسسات ادعا می کنند که در کار خود بهترین هستند. با این حال تعداد کمی از این موسسات در واقعیت عملکرد قابل دفاع و برجسته ای دارند. 

اساتیدآنلاین مرجع برگزاری آزمون های آزمایشی، دوره های آموزشی پیشرفته و وبینار های آموزشی یکی از برترین موسسات ایران در زمینه برگزاری انواع آزمون آزمایشی است.

چرا اساتید آنلاین بهترین است؟

اگر می خواهید بدانید که چرا اساتیدآنلاین بهترین گزینه برای شرکت در آزمون های آزمایشی است به این نکات دقت کنید:

  • 15  سال تجربه موفق
  • مصححین با تجربه زیرنظر مستقیم دکتر محمدحسین رحمانی
  • کارنامه تحلیل عملکرد در ۴ بخش آزمون
  • به روزترین سیستم آزمون در ایران
  • دسترسی آنلاین به آزمون از هرکجای دنیا 
  • دسترسی به آزمون در هر زمان
  • امکان تجربه شرایط فیزیکی آزمون حضوری
  • هزینه بسیار پایین تر از آزمون اصلی
  • آشنایی دقیق با قالب سوالات و نحوه تصحیح آزمون آیلتس ®
  • پشتیبانی فنی حتی در روزهای تعطیل

تقویت مهارت های ارتباطی و پاسخ دهی

فراموش نکنید که آزمون آیلتس تنها به آموخته های شما، حفظ کردن کلمات و جزوات و مرور مطالب بستگی ندارد؛ بلکه انتقال موضوعاتی که یاد گرفته اید، بسیار مهم است.

آشنایی با تکنیک های پاسخ دهی، توانایی کاربرد آموخته‌ها و ارتباط برقرار کردن از طریق مکالمه و نوشتن نیز از دیگر موارد مهم است که باید بر آن ها مسلط شوید. تقویت مهارت های ارتباطی به شما کمک می کند که بدون حواس پرتی و با اعتماد به نفس بالاتری اطلاعات خود را انتقال دهید. 

فراموش نکنید که هدف از شرکت در آزمون آیلتس تنها به دست آوردن یک مدرک نیست. شما با تمرین روزمره، صحبت کردن با پارتنر زبان، گفت و گو در چت روم های انگلیسی زبان، گوش دادن به پادکست ها، داستان های صوتی، خواندن کتاب ها، مجلات، وبلاگ ها و مطالب انگلیسی می توانید با اصطلاحات، سبک ‌های گفتاری و نوشتاری و کلمات جایگزین آشنا شوید. همچنین می توانید با تقویت مهارت های ارتباطی خود در اپلیکیشن های مکالمه و تمرین مکالمه با استدلال منطقی، شناخت نگرش ها و فهم هدف و معنای مکالمه آشنا شوید. 

جمع بندی

آمادگی قبل از آزمون آیلتس  نیازمند تقویت دایره واژگان، فهم ساختارهای گرامری در سطوح مختلف، آشنایی با تکنیک های مختلف آزمون و تمرین مداوم لسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ است. برخی معتقدند به اندازه ای باید خود را غرق زبان انگلیسی کنید که حتی به این زبان فکر کنید یا خواب ببینید. شما می توانید قبل از آزمون اصلی با خلاصه نویسی مطالب، خاطره نویسی یا داستان سرایی به زبان انگلیسی مهارت نوشتاری خود را به خوبی تقویت کنید. همچنین می توانید با تمرین مداوم مکالمه از طریق اپلیکیشن ها و چت روم های مختلف یا اعضای خانواده به کاربرد اصطلاحات متداول عادت کنید. با این حال هیچ چیز قبل از برآورد منطقی، برنامه‌ریزی کاربردی و ارزیابی مداوم به پیشرفت شما کمک نخواهد کرد. به هر رو اگر می خواهید در آزمون آیلتس شرکت کنید، بهتر است بدانید با صرف وقت، تلاش و انرژی کافی می توانید به نتیجه مورد نیاز خود برسید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تعیین سطح زبان انگلیسی

معرفی بهترین سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

اگر به دنبال بهترین سایت ها برای تعیین سطح زبان انگلیسی خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم….

بیشتر بخوانید
10 پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

معرفی ۱۰ پادکست برای بهبود لیسنینگ زبان انگلیسی

لیسنینگ یک مؤلفه کلیدی در تسلط بر زبان انگلیسی است که بینش هایی را در مورد تفاوت های ظریف فرهنگی…

بیشتر بخوانید
مقایسه آزمون های تافل و آیلتس

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس از نظر هزینه و اعتبار

مقایسه آزمون های تافل و آیلتس یکی از بحث های جذاب برای و البته مهم برای داوطلبان این آزمون هاست….

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question