معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه فدریکو دوم ناپل

دانشگاه فدریکو دوم ناپل

دانشگاه فدریکو دوم ناپل (University of Naples Federico II) یکی از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های کشور ایتالیاست. این دانشگاه دارای ۱۳ دانشکده، ۷۷ دپارتمان و ۴۲ مرکز تحقیقات، ۱۰۸ کتابخانه و ۲ باغ گیاه‌شناسی است.

در حدود 93 هزار دانشجو در دانشگاه فدریکو دوم ناپل مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه به افتخار بنیانگذار آن فردریک دوم نامگذاری شده است. این دانشگاه شامل سه پردیس علوم و فناوری، علوم زندگی و علوم انسانی و اجتماعی است. این سه بخش پردیس به ترتیب در مرکز، شمال و حومه غربی شهر ناپل واقع شده اند.

تاریخچه

دانشگاه ناپل توسط قیصر روم مقدس، فردریک دوم در 5 ژوئن 1224 تأسیس شد. این دانشگاه قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی تحت حمایت دولت در جهان است.

فردریک دوم زمانی که دانشگاه را در ناپل تأسیس کرد، اهداف خاصی داشت: اول، آموزش متخصصان اداری و بوروکراتیک ماهر وزارتخانه ها و دستگاه های حکومتی پادشاهی و همچنین پرورش وکلا و قضاتی که به حاکمیت برای پیش نویس قوانین کمک کنند.

دوم، او می‌خواست توسعه فرهنگی دانشجویان و دانش پژوهان جوان آینده‌دار را تسهیل کند و از سفرهای غیرضروری و پرهزینه به خارج از کشور بکاهد. به خصوص او نمی خواست دانشجویان برای تحصیل راهی بولونیا شوند. شهری که با امپراتوری او دشمنی خاصی داشتند.

اولین دانشگاه مدرن ایتالیا

دانشگاه ناپل اولین دانشگاهی بود که بدون حمایت پاپ و کلیسا ایجاد شد. تا قبل از آن بیشتر دانشگاه های روم با جمایت مستقیم پاپ و یا اسقف های کلیساهای مختلف ایجاد می شدند. به همین دلیل دانشگاه ناپل را می توان اولین دانشگاه مدرن ایتالیا و حتی اروپا دانست.

اما دانشگاه ناپل به عنوان یک دانشگاه نوپا با چالش های فراوانی روبرو بود. اولین چالش در رشته پزشکی بود. مدرسه پزشکی سالرنیتانا واقع در سالرنو ایتالیا یکی از مهمترین و پیشروترین دانشگاه های پزشکی کل اروپا بود. از این جهت دانشجویان علاقمند به پزشکی در سرتاسر روم ترجیح می دادند که در این دانشگاه تحصیل کنند.

همچنین در رشته های حقوق و الهیات دانشگاه های رم جذابیت بیشتری داشتند. این چالش ها باعث شد در بعضی سالها تعداد دانشجویان دانشگاه ناپل به شدت کاهش پیدا کند اما این دانشگاه با حمایت قیصر به کار خود ادامه داد. در سال 1266 و با افول مدرسه پزشکی سالرنیتانا دانشگاه ناپل رونق بسیاری پیدا کرد و به یکی از قطب های علمی جنوب ایتالیا تبدیل شد.

نام این دانشگاه در سال ۱۹۸۷ به پاس خدمات موسس‌اش از دانشگاه ناپل به دانشگاه فدریکو دوم ناپل تغییر پیدا کرد.

دانشگاه فدریکو دوم

تحصیل در دانشگاه فدریکو دوم ناپل

این دانشگاه همواره بین 400 دانشگاه برتر جهان جای داشته است. دانشجویان فدریکو دوم ناپل در ۱۴۷ رشته تحصیلی امکان تحصیل دارند. این 147 رشته در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تقسیم شده است.

 امروزه این دانشگاه از 13 دانشکده تشکیل شده است. این 13 دانشکده عبارتند از:

  • کشاورزی
  • معماری
  • بیوتکنولوژی
  • اقتصاد
  • مهندسی
  • حقوق
  • کلام وفلسفه
  • علوم ریاضی، فیزیکی و طبیعی
  • پزشکی
  • داروسازی
  • علوم سیاسی
  • جامعه شناسی
  • دامپزشکی

دانشگاه فدریکو دوم ناپل در لیست دانشگاه هایی است که رشته پزشکی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می دهند. به همین دلیل نیز دانشجویان بین المللی زیادی برای تحصیل در رشته پزشکی راهی این دانشگاه می شوند.

دانشکده پزشکی این دانشگاه شامل یک بیمارستان دانشگاهی بزرگ و مجموعه ای از چند بیمارستان تخصصی است. بزرگترین بیمارستان جنوب ایتالیا، موسسه پژوهش سرطان و بیمارستان بیماری های عفونی بخشی از بیمارستان های این دانشگاه هستند.

سیستم کتابخانه این دانشگاه شامل حدود ۱۶۰ ساختمان است که در سرتاسر شهر و منطقه گسترش یافته است. بیش از یک میلیون و دویست هزار کتاب به علاوه هجده هزار نشریه در این کتابخانه ها نگهداری می شوند.

در میان فارغ التحصیلان دانشگاه فدریکو نام سه رییس جمهور ایتالیا انریکو دی نیکولا، جیووانی لئون و جورجیو ناپولیتانو به چشم می خورد.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای اخذ پذیرش

شرایط تحصیلی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا:

  • مدرک دیپلم یا مدرک معادل اخذ شده پس از 12 سال تحصیلی مورد تایید سفارت ایتالیا
  • مدارک دوره متوسطه به همراه ترجمه به زبان ایتالیایی
  • پذیرش در آزمون ورودی تعیین سطح برای دوره های با پذیرش محدود

دانشجویانی که مدرک آنها معادل با مدرک مورد پذیرش این دانشگاه نباشد، باید در آزمون ورودی این دانشگاه حد نصاب را کسب کنند. آزمون ها در ژانویه و فوریه برای ترم اول و در ماه ژوئن و ژوئیه برای ترم دوم برگزار  خواهد شد. حداقل نمره قبولی در یک آزمون 18 نمره از 30 نمره است.

شرایط پذیرش با زبان ایتالیایی

  • همه دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای ورود به دانشگاه، در آزمون زبان ایتالیایی شرکت کنند به جز افرادی که دارای یکی از شرایط زیر باشند:
  • افرادی که دارای دیپلم 4 یا 5 ساله متوسطه از دبیرستان های ایتالیایی خارج از اتحادیه اروپا هستند. یا کسانی که دارای مدارک اتمام تحصیل متوسطه مورد تایید MIUR باشند.

گواهی مهارت زبان ایتالیایی سطح C1 و C2. گواهی باید از دانشگاه رم، پروجا، سیه نا و یا از موسسه دانته آلیگیری و یا موسساتی که در خارج از ایتالیا با این کشور همکاری دارند، باشد.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان: دانشگاه فنی درسدن

دانشگاه فنی درسدن یا دانشگاه صنعتی درسدن با بیش از ۳۷ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایالت زاکسن و یکی از…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالرنو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالرنو

دانشگاه سالرنو UNISA یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپاست. پیشینه ایجاد این دانشگاه به قرن هشتم میلادی باز می…

بیشتر بخوانید
دانشگاه سالنتو

معرفی بهترین دانشگاه های ایتالیا: دانشگاه سالنتو

دانشگاه سالنتو یک دانشگاه دولتی در شهر لچه ایتالیاست. این دانشگاه که تا پیش از این به عنوان دانشگاه لچه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

question